t

Publisert:  10.11.06

Reisebrev fra Sør-Amerika

ANNE INGUNN GRØNHAUG

Som mange vet, er jeg nå på ferie i Sør-Amerika. Jeg reise sammen med Hilde-Gunn Scheie Bøe fra Sveio og Jan Olav Tveitnes fra Norheimsund. Vi dro fra Norge søndag 20. juni, og da reiste vi til Lima, som er hovedstaden i Peru.

Der hadde vi 2 overnattinger. Den ene dagen ble vi vist rundt i Lima og vi fikk mye historie fra byen. Lima er ikke en spesielt fin by, det er mye fattigdom der med mye slum. Noe som overrasket oss var hvor reint det var der. De var flinke til å vaske og feie i gatene. De vaska til og med veggene på utsiden av husene. Innbyggerne er veldig pene, Hilde-Gunn ønsker å ta med seg en i sekken, og sa er de fryktelig små, vi føler oss som noen kjemper.
Det regner nesten ikke i Lima. De fattige må nøye seg med å få vann 2 timer i døgnet, og strøm 6 timer i døgnet.
Vi drar forresten med en gruppe på 10 stykker. Vi er 3 nordmenn, 2 tsjekkere og 5 engelske.
Tirsdag 22 juni: Vi tok fly fra Lima til Cuzco( inkaenes hovedstad). På tirsdagen ble vi vist rundt i byen, ellers så slappa vi av og avklimatiserte oss.

Cuzco ligger 3400 m.o.h, så da trenger man å ta det litt med ro.
Onsdag 23 juni: Tidlig opp (litt for 5) for vi skulle til Macchu Picchu. Det var en lang togtur som varte i flere timer. Det var mye fint å se på, mange dyr og til og med traktorer (vi fra Norge syntes det var gøy.)

Da vi kom til endestasjonen, tok vi buss opp til Macchu Picchu. Da vi kom fram, ble vi møtt av et utrolig syn. Macchu Picchu er utrolig!! Det bor oppleves!! Jeg skjønner godt hvorfor spanjolene ikke klarte å finne den byen.

Det er et ganske ugjestmildt landskap rundt der, så inkaene var nok lure da de bygde byen der. Etter at vi hadde vært der, møtte vi resten av gruppa  som skal være med oss til Rio.
Da vi kom tilbake til Cuzco, gikk vi ut i gaten for å se på parade. I morgen er det solfest i Cuzco, og de varmet opp med parade. Her er det dans og musikk, og de viser fram alle sine fine drakter. Det er et utrolig syn, med alle de fargerike draktene.
Torsdag 24 juni: I dag som det er solfest er det regn, men det ser ut som om det skal lette litt.

For de som ikke vet hvor jeg skal på turen, sa skal jeg farte en del i Peru, sa Bolivia, Paraguay og Brasil. Flere reisebrev kommer senere.