Sist oppdatert: 10.11.2006 06:47

Reisebrev

Anne Ingunn Grønhaug

Forrige gang jeg skreiv, satt jeg i overskya vær på Zanzibar..... Vi dro fra Zanzibar torsdag 13. juli og satte kursen for fastlandet igjen. Zanzibar har mye å by på med spennende markeder (da spesielt i Stone Town), fine strender, spice krydder og mange forskjellige aktiviteter.

Da vi kom til fastlandet igjen (Dar es Salaam), dro vi nord for byen og campa ved en nydelig liten innsjø. Der gikk Sissel og jeg en tur i den nærmeste landsbyen, og det var spennende. Det var mennesker overalt, og mange salgsboder hvor vi kunne kjøpe mange forskjellige duppeditter, frukt, grønnsaker, nøtter o.l. nesten gratis. Disse damene i salgsbodene syntes nok at vi var ganske rare, for de lo godt da vi gikk igjen.

Dagen etter dro vi opp til Arusha, hvor vi på veien stoppet på et sted hvor vi kunne sett Kilimanjaro. Beklageligvis gjemmer Kilimanjaro seg bak skyene 90 % av tiden, og fjellet gjemte seg godt bak skyene da vi var der. Ikke så mye som et glimt fikk vi.

Vel fremme ved campen i Arusha ble vi møtt av høy technomusikk som gikk non-stopp til 04.00 på morgenen. Itte mye søvn den natta, nei!. Etter at vi hadde vært på et raritetsmarked i Arusha, dro vi til Ngorongorokrateret som ligger like ved Serengetti og ikke så langt unna grensa til Kenya.

Ngorongorkrateret er det største intakte krateret i verden. Da vi kom fram til campen (som ligger på kanten avkrateret), ble vi "ønsket velkommen" av to elefanter. De gressa ca. 10 m fra der vi parkerte trucken. Spennende! Dagen etter dro vi ned i krateret og da så vi enda flere elefanter, zebra, bøffel, gnu, masse fugler, løver osv. Utrolig mangfold!

Søndag 16. - mandag 17. juli dro vi til Serengetti Nasjonalpark, og det var virkelig et av de største høydepunktene på turen. Serengetti er et stort og flott område, og parken har et utrolig rikt dyreliv. De to største opplevelsene var å se en stor hannløve og leopard på nært hold.

Majestetiske og elegante dyr. Ord blir fattige i sånne situasjoner. Turen ble verdt alle pengene etter å ha sett disse to, for nå har vi sett The Big Five (løve, leopard, elefant, nesehorn og bøffel). Bortsett fra The Big Five var det også veldig stort å se geopard, som også er et meget elegant kattedyr.

Serengetti kan anbefales på det varmeste:-) På vår tur mellom Ngorongorokrateret og Serengetti besøkte vi en Masai-landsby (Masaiherdsmen -dyktige gjetere og jegere). Der fikk vi med oss Masai-dans, litt historie og besøk i barnehagen. Morsomt!

Siste natten i Tanzania campa vi ved Lake Victoria som er den 3. største innsjøen i verden. Nydelig sted!

Tirsdag 18. juli ankom vi Kenya som er et frodig og flott land, og her burde vi ha vært lenger. Det bor ca. 30 millioner mennesker i Kenya, og hovedstaden heter Nairobi (2,5 millioner innbyggere).

På vår vei til Nairobi stoppet vi ved et raritetsmarked igjen. Der bytta jeg bort min gamle jakke, en t-skjorte, et par sokker og en penn for å få statuer av elefant, nesehorn, løve og flodhest. Utrolig gøy egentlig, siden jeg allikevel hadde tenkt å kaste disse klærne i Nairobi. Så hvis noen av dere skal til Kenya, og ser en dame gå med en slitt HH jakke kan dere si at dere kjenner forrige eier!

Torsdag 20. juli tok vi farvell med reisefølge og Sissel og jeg dro videre til Kairo som er hovedstaden i Egypt. I Kairo tok vi en kameltur opp til pyramidene i Giza, hvor vi så på Cheops-pyramiden (som er den eldste bygningen fra oltidens sju underverk, og har stått i over 4500 år), Chephren-pyramiden og Mycerinus-pyramiden. Cheops-pyramiden var til det 19. århundre verdens høyeste byggverk, og orginalhøyden var 146 m. Siden den tid har den mistet noe av toppen, så nå er den 137 meter høy. Den minste pyramiden er 62 meter (Mycerinus). Like ved pyramidene ligger sphinxen som er uthugget fra en steinblokk med løvekropp og menneskehode. 20 meter høy og 73 meter lang.

Vi var også en tur for å se pyramidene i Sakkara, som er regnet som den første steinbygning på jorden.
Etter Kairo dro vi til Luxor for å se på Kongenes dal. Der så vi på gravkamrene etter de gamle Kongene (faraoene) av Egypt. Spennende å se hvordan de var laget, og hvilken flid de hadde lagt i utsmykkingen. Etter Luxor satte vi kursen for Aswan der vi blant annet tok en seiltur på Nilen som er verdens lengste elv (6710 m lang).Etter det var det mange timer i buss for å komme til Dahab hvor vi er nå.

Her skal vi ha noen soldager før jeg drar hjem på mandag. Sissel drar hjem uka etter.
Gleder meg til å komme hjem nå for å møte familie og venner, spise grovt brød (mamma, jeg kommer på frokost tirsdag), ta en varm dusj (har stort sett dusjet i kaldt vann i 2 måneder), begynne på skole og jobb igjen. Ferien har vært bra altså, hvis noen tviler på det!Vi sees i Norge :-)