t

Publisert:  10.11.06

Reisebrev fra Afrika

ANNE INGUNN GRØNHAUG

Da er jeg på ferie igjen, og denne gangen er det Afrika som skal besiktes.
Jeg reiser sammen med Sissel fra Bergen som jeg studerer sammen med. Vi startet i Cape Town onsdag 7. juni og jeg avlutter i Kairo 31. juli, Sissel blir noen dager ekstra.

Cape Town ligger på vestkysten i Sør-Afrika, og det er en by med 4,3 millioner innbyggere. Litt usikker på hvor mange innbyggere det egentlig er i Sør-Afrika siden jeg har lest og hørt forskjellig antall, men et sted mellom 40 og 50 millioner er det. Sør Afrika er et stort land, med mange store farmer.

Gjestfriheten er stor, og menneskene er vennlige.I Cape Town var vi fra onsdag til lørdag. Cape Town er en fin by, med mye fint å se. Waterfront (Cape Towns svar på Aker Brygge) er verdt et besøk.

Der er det mange fine restauranter, og når vi var der var det underholdning med sang. Vi var også innom en pub og smakte på det lokale ølet. Der fikk vi faktisk smaksprøver på 3 forskjellige øltyper. Hm... mon tro om vi hadde fått det i Norge? Vi var også en tur innom akvariet, og der var det mange spennende fisker for et innenlands menneske som meg.

På torsdagen var vi til Cape Point og Kapp det gode håp. Det er det sørligste punktet i Afrika. Greit å få med seg. Så både struts og antilope på veien. På turen fram og tilbake stoppet vi på mange idylliske steder for å se på naturen og utsikten.

Fredag var turen kommet for Table Mountain. Vi gikk både opp og ned, og det er å anbefale (takk Nina, at du foreslo det!). Fin utsikt derifra, og der er det også mange stier så vi fikk gått en lang tur før vi gikk ned igjen. Helt klart noe å anbefale!! For de som ikke ønsker å gå er det jo også fint å bare sitte og nyte utsikten med en kaffekopp.

Vi forlot Cape Town lørdag 10. juni med Baz bus langs Garden Route. Baz bus ender i Johannesburg. Første stopp på veien var Mossel Bay, et nydelig lite sted. Her slappet vi av etter minimalt med søvn i Cape Town. På kvelden gikk vi ut for å se på fotball VM, og da kom vi i snakk med to godt voksne karer. Den ene prøvde å selge eiendom til meg og gifte bort sønnen sin til Sissel. Lurer på hvilket inntrykk han fikk av oss egentlig?

Det endte nå med at vi avslo tilbuden høflig, og gikk tilbake til vårt hostel.
Søndag våknet vi til kirkemusikk, siden hostellet ligger like ved en kirke. Vi gikk en liten tur innom vi, og der var det stor stemning med allsang og musikk. Det var visst en liten menighet av familie og venner.

Etter kirkebesøket gikk vi en tur langs klippene, før vi dro videre med Baz bus. Vi bestemt oss for å dra til Jefferys Bay for å surfe. Det er et surfepardis like ved Port Elisabeth.

I dag har vi hatt surfetimer, og vi kom oss opp på brettet begge to!! Det var morsomt, og vi vuderer om vi skal surfe i morgen også. Hostellet vårt ligger like ved stranden så muligheten er der :-) Det er jo vinter her nå, men vi har vært heldige med været. Godt og varmt. Det har nok ikke vært så varmt som hjemme i Hedalen da men.

Da får jeg avslutte for denne gang, men det kommer flere reisebrev etter hvert. Ps! Maten er forresten veldig god, og det er store og gode porsjoner. Ingen fare for at jeg mister noen kilo her, nei!