t



Publisert:  10.11.06

 

 

Merkevarelogo for Valdres med motiv fra Hedalen stavkirke

ARNE HEIMESTØL

Motiv fra drageportalen i Hedalen stavkirke er brukt i den nye merkevarelogoen som er utarbeidet av firmaet Kreativ Strek. Oppdragsgiver er Merkevaregruppa i Valdres, som ledes av ordfører i Vestre Slidre, Eivind Brenna.

--  Valdres har en sjettedel av landets stavkirker.  For oss har det vært viktig å forankre designet i lokal historie.  Våre seks stavkirker er i så måte en fellesarv. Dette sier leder i Kreativ strek, Henning W. Smith, til Hedalen.no.
 --Dragehodene skal representere handverket, det solide, det ekte. I tillegg kan dragen representere fantasi, undring og mystikk, forteller Smith.  Hjerteformen på logoen er tatt med fra tidligere design.

Flere byråer var invitert til å lage en prosjektbeskrivelse, og det var til slutt Fagernes-firmaet som fikk oppdraget.

10-årig program

--Hensikten med merkevareprosjektet i Valdres er å skape et grunnlag for større inntekter for primærprodusenter innen for eksempel landbruk og reiseliv, forteller Eivind Brenna. Programmet skal gå over 10 år.

Det er utarbeidet en kvalitetslogo som kan brukes av dem som tilfredsstiller kvalitetskravene vi nå ferdigstiller.  Den generelle logoen kan benyttes på for eksempel skilt.

Brenna synes stavkirkemotivet er spennende. --Den kvalitet som ligger i bunnen i vår historie, kan vi bruke i prosjektet vårt.

Mer om designet

"Valdres skjerper sansene," er slagordet merkevareprogrammet har valgt.  Designet omfatter også piktogrammer.  Se eksemplene nedenfor.


Nettsideansvar: Arne Heimestøl |