t


Kommentaren

Publisert:  10.11.06

Utedelen til værstasjonenDatahjelp

ELDOR RØDSETH

Jeg kunne ikke unngå å bli inspirert av siste ukes kommentarskribent til å trekke paralleller fra legeyrket til min egen yrkesgruppe, og morsomheter som kan oppstå når man skal forsøke å yte data-hjelp til kreti-og-preti.

Sitatene under er hentet fra reelle telefonsamtaler. Tålmodighet er en dyd…

 

 

Tekniker: ’Kan du se en ‘OK’-knapp i nedre del av skjermen din?’ 

Kunde: ’Hva!! Hvordan kan du se min skjerm fra der du sitter?’

Kunde: ’Jeg mottok programvare-oppdateringen dere sendte, men jeg får fortsatt samme feilmelding’ 

Tekniker: ’Installerte du programvare-oppdateringen?’ 

Kunde: ’Nei, må jeg det…?’

Kunde: ’Jeg har problemer med å installere Microsoft Word’ 

Tekniker: ’OK….fortell meg hva du har gjort så langt’ 

Kunde: ’Jeg har skrevet a:\setup’ 

Tekniker: ’Frøken, ta ut disketten fra PC’en og les det som står på etiketten’ 

Kunde: ’…det står Restore and Recovery Disc’ 

Tekniker: ’Sett inn Microsoft Word disketten’ 

Kunde: ’Uhhh…?’ 

Tekniker: ’Har du kjøpt Microsoft Word?’ 

Kunde: ’Nei…’

 Kunde: ’Ehhh…jeg trenger hjelp til å pakke ut PC’en som jeg nettopp har mottatt’ 

Tekniker: ’Ok. Fortell nøyaktig hva som er problemet’ 

Kunde: ’Jeg klarer ikke å få åpnet boksen’ 

Tekniker: ’Vel – jeg ville startet med å fjerne tapen som holder boksen lukket, og så gått videre derfra’ 

Kunde: ’Uhh…ok…takk’

Kunde: ’Jeg har problemer med å få installert programvaren deres. Når jeg skriver a:\install så kommer det en feilmelding som sier ’ukjent kommando’ - eller noe slikt’ 

Tekniker: ’Ok. Gå til a:\ og skriv kommandoen ’dir’. Les det som skrives ut’ 

Kunde: ’….bla…bla… install.exe’ 

Tekniker: ’Ok. Da finnes filen install.exe. Skriv ’install’ en gang til’ 

Kunde: ’Det virker ikke. Jeg får samme feilmelding igjen’ 

Tekniker: ’Hmmm…filen er der. Er du sikker på at du skriver ’install’ og trykken Enter?’ 

Kunde: ’Vel….ja. Men ’N’-knappen på tastaturet mitt er ødelagt så jeg bruker ’M’-knappen. Spiller det noen rolle?’

 Kunde: ’Jeg har et problem. Dere sendte meg en diskett, og nå virker ikke diskettstasjonen min lenger’ 

Tekniker: ’Er det A: diskettstasjonen som ikke fungerer?’ 

Kunde: ’Det var det jeg sa, ja. Dere sendte meg en dårlig diskett, den sitter fast i diskettstasjonen, så nå virker ikke diskettstasjonen min i det hele tatt’ 

Tekniker: ’Hva slags feilmelding fikk du?’ 

Kunde: ’Jeg fikk ikke noe feilmelding. Disketten satt fast, så jeg tok en knipetang men det virket ikke heller’ 

Tekniker: ’Ehhh….du gjorde hva?’ 

Kunde: ’Jeg brukte en knipetank på disketten, men det resulterte bare i at jeg ødela litt av selve disketten – litt av plasten rundt altså’ 

Tekniker: ’Jeg forstår ikke helt….trykket du ikke på ’Eject’-knappen under diskettstasjonen?’ 

Kunde: ’Nei. Så da knipetangen ikke fungerte så tok jeg en klatt med smør og smeltet, og helte det inn i diskettstasjonen. Da fikk jeg løs disketten med knipetangen! Jeg kan ikke fatte at dere sendte meg en ødelagt diskett!’ 

Tekniker: ’La meg se om jeg forstår dette riktig: Du helte smeltet smør inn i diskettstasjonen og brukte knipetang for å dra den ut?’ 

Stillhet… 

Tekniker: ’Du trykket altså ikke på den lille knappen under diskettstasjonen – den knappen som heter ’Eject’-knappen og som frigjør disketten?’ 

Kunde: ’Nei! Men dere skal fikse PC’en min, ellers saksøker jeg dere for å ha ødelagt den!’ 

Tekniker: ’Så du vil saksøke oss for at du har brukt knipetang og helt smeltet smør i PC’en din?’ 

Kunde: ’Ummm!’ 

Tekniker: ’Tror du at du vil vinne gjennom med det – tatt i betraktning at vi tar opp alle samtaler på bånd?’ 

Kunde: …ganske spak…’Men dere skal jo hjelpe…’ 

Tekniker: ’Jeg beklager. Ha en fin dag’


   

Nettsideansvar: Arne Heimestøl |