Sist oppdatert: 15.07.2007 08:23

Pilegrimsvandringa

TEKST: JAHN BØRE JAHNSEN
FOTO:   MARIT HELENE GRØV

Pilegrimsvandringa fra Hedalen til Fillefjell ble avbrutt onsdag 11. juli. Vedvarende og sterk nedbør gjorde at en valgte å avslutte vandringa ved Slidredomen. Turleder Jahn Børe Jahnsen har sendt oss en rapport, og nederst på sida følger en bildereportasje Marit Helene Grøv har ansvaret for.

Søndag: Vandringen fra Hølersetra over til Tobakkbrenn gikk greitt. Blaute myrer, men ingen problemer. Vi rastet ved Tobakkbrenn, og da kom regnet. Det varte med pauser resten av dagen. Vi gikk langs veg til Høgemyr, så langs ny og gammel veg til Island, der vi hadde hadde ny matpause, og langs Skardsvegen til Reinli, med pause på et utsiktspunkt over Bagn. Etter noe strev fikk vi nøkkel til Reinli stavkirke og hadde en trivelig kveldsstund der. Vi overnattet på Reinli skole, med god mat fra Nereus Fernando i Bagn.

Mandag gikk vi rett opp til Øvrevegen, så gjennom Liagrenda. Ved Sundvoll stilte soknerådet i Aurdal med frukt og andre godsaker. Så gikk vi opp til Aurdal kirke, der klokkene ringte for oss. Prosten hadde en fin stund i kirken. Så fulgte vi Valdresbanen nordover til Leira, dels på asfalt, dels på pukk og dels på sand. Det regnet det meste av dagen, med noen pauser. Vi overnattet på Valdres Folkehøgskole.

Tirsdag gikk vi først langs gang- og sykkelvegen mot Fagernes, med morgensamling på Tingnesodden, der Hellig Olav i 1023 kristnet aurdølene, i følge lokal tradisjon. Vi tok pause i Fagernes. Det regnet og verre skulle det bli. Stigningen opp på Fodnesåsen var sleip og vanskelig, men vi kom til slutt opp. Men i det vedvarende regnværet var stiene over åsen som store bekker, for jorda er så mettet at den ikke tar unna mer vann.

På Fodnes fikk vi lapper og kaffe. Vi gikk gjennom Fodnesbygda i regnvær og det var svært vått nedover gotoen mot Ulnes. Besøk i Ulnes kirke. Så gikk vi i regnet langs vestsida mot Fossheim, der vi overnattet på Fossheim Hotell. Vi var svært våte, tørkemulighetene var små og værmeldingen ikke gode. Sleipe stier som elver og svært blaute myrer fristet lite, heller ikke tanken på mulig regn og skodde over fjellet siste dagen. Etter en lang diskusjon om kvelden bestemte vi oss for å avslutte vandringen i Slidredomen neste dag. Noen få ønsket å gå hele vegen nesten uansett, men de fleste ville avslutte.

Onsdag ble en god siste dag. Vi gikk langs vestsidevegen fra Fossheim til Einangsbrua, med besøk ved Mo kirkeruin, der Røn sokneråd stilte opp med bevertning. Regnet holdt seg borte. Vi gikk videre til Slidre sentrum. Vi besøkte først Tingsteinen, der Hellig Olav i følge tradisjonen kristnet slidringene i 1023. Så gikk vi til Slidredomen, der Olav Bråten var omviser. Så til Ølken hotell der vi fikk middag. Tilbake til Slidredomen, der Tordis Ødegård hadde pilegrimsmesse. Siste samling med kirkekaffe på Haugohuset, før vi tok farvel. De fleste reiste heim, noen overnattet. Ingen gikk videre.

Torsdag regnet det mye her nord i Valdres, så da ble ikke skuffelsen så stor. For vi var skuffet og lei oss for å måtte avbryte. Torsdagens etappe er lang, i fjor var vi fremme kl. 21.30, i regnvær i år kunne det lett blitt senere. I dag fredag har det vært bra vær. Fredagens etappe hadde latt seg gjennomføre, den går langs veg hele dagen. I morgen skal det regne. Da skulle vi gått over fjellet. Vegen i Rødalen er ødelagt av flom, i følge avisen, jeg vet ikke om det hadde berørt oss. Men i fjellet er det blautmyr selv i vanlige somre, i år hadde det vært ekstra tungt.

Er det målet St. Thomas-kirken eller vegen som er viktigst? Vi tok hensyn til været og lot Slidredomen være målet. Men nesten alle pilegrimene vil gå til Filefjell ved en senere anledning, kanskje neste år.

På tur opp Bergsbakkane

Her er pilerimsfølget kommet til Valdreshaugen

Rast

Valdreshaugen

Ved Pilgrimskvila, mellom Valdreshaugen og Smørhølet

Morgenstell ved Tidemannsbrua

Ved Tobakksbrenn

Her var det vått!

Stifinneren antrukket vår vått vær

Ved Reinli stavkirke

Jordbærplukking i Liagrenda

Ved Sundvollen. Vi får servert frukt.

Ved Aurdal kirke

Øverst i Fodnesbygda. Pilegrimene får servert lapper.

Mo kirkeruiner i Vestre Slidre.

Hunden Tussi fulgte med på det meste av vandringen

Ved alteret i Mo kirkeruiner

Slidredomen

Neil Souther og Jahn Børe Jahnsen

Vandringa er slutt. Noen overnatta hos Tordis Ødegård til dagen etter.