er det beste hedalsutrykket som
renner meg i hug når jeg skal beskrive forestillingen på skolen 17. mai
–kvelden. Det er alltid med en viss spenning man møter fram for å la seg
underholde. Ca. 250 stoler
ble etter hvert fylt opp. Blankpusset messing, staute karer og charmante
jenter venter tålmodig på at Arild skal heve stokken. Hedalen Musikkorps
teller for tiden 26 medlemmer med tillegg av 4 aspiranter. I landet for
øvrig er korpsbevegelsen nede i en bølgedal. Det er ikke tilfelle hos oss,
og vi må bare håpe at ildsjelene beholder gløden.
Sjelden har jeg hørt korpset
så synkronisert som under denne konserten. Allsidige Kim Ole, Bjørnar,
Arnstein og Leif Eric har en stri tørn med å skifte instrumenter, plass og
sjangere. Det er nettopp dette som gjør at programmet blir så rikt og
mangeartet.
Arild opplyser at man prøver å vri repertoaret mot nyere og mer moderne
ting, nettopp med sikte på å beholde ungdommene lengst mulig.
Det er nå en gang slik at det er subjektivt hva man liker best og minst, men
personlig syntes jeg ”Hooked on a feeling” var den beste, kanskje fordi
dette nummeret hadde alle ingrediensene, messing, gitar, sang og rytme.
Det er farlig å trekke fram enkeltutøvere i en slik gruppe, men jeg må si at
jeg er imponert over Skimteguttens rytmesans, og at Ola Øverby fortsatt har
nesa si i behold.
Fossekallens småjenter er alltid bedårende i sin kunstneriske tolkning
gjennom bevegelser.
Det er 13 år siden Edvard
forlot oss, men hans verk lever videre. Vi som kjente Edvard, og ikke minst
opplevde noen av de hendelsene som visene hans omhandler, kjenner melodiene
og kan poengene. Det er allikevel spennende å se nye koster børste. Edvin og
elghunden satte oss i virkelig Edvard-stemning. Det var bare rupesekken som
mangla.
Lars Edvardsønn var den eneste mulige konferansieren denne kvelden.
Slentrende og uhøytidelig, som alltid, i sin fars ånd, men kunnskapsrik og
vittig.
Du verden for et arsenal av
sangere. ”Gamlekaras” kvaliteter kjenner vi, men den nyere garde av begge
kjønn gjør så menn ingen skam på visekunsten. Dere må ha meg unnskyldt, men
den beste var Mari Fossholm. Sjeldent god stemme, deklamerende fremføring og
med sikkert kroppsspråk. Henne vil jeg høre og se igjen!
Det er alltid slik at våre
blikk fester seg mot de som står på scenekanten. Det er allikevel noen vi
har så lett for å overse. De med løpende fingre over klaviaturet, de med
gitarakkompagnement, slagverket og trekkspillet. Inger Olea er bare der. Har
du tenkt over hvordan ting ville ha vært uten hennes bidrag, gjennom mange
år?
Det er sent på kveld, og morgendagens plikter kaller. Hele dagen har
foregått i tradisjonelle former. Aktører som på frivillig basis har gjort
sin plikt fra tidlig morgen til sene kveld, for bygdesamholdet og
lokalsamfunnet. Mitt inntrykk er at de har gjort det med glede, både for seg
selv og ikke minst for oss andre.
Dugnadsånden lever så menn! Takk til alle!
|