Sist oppdatert: 28.12.2009 22:48

4. dagsforestilling i farsens kjennetegn

TEKST: MAGNE RUUD
FOTO: MAGNE RUUD OG ARNE HEIMESTØL
 

Hedalen Ungdomslag skuffet ikke sine sambygdinger dette året heller. Forestillingen ”Hold  hjula i gang” faller godt innenfor begrepet farse

 

Handlingen utspiller seg i en bygård, hvor de fleste beboerne vokter på hverandre, på godt og vondt. Når en ny leieboer dukker opp, en langbeint transvestitt, er det flere som ikke greier å styre sin nysgjerrighet.  Slik nysgjerrighet resulterer ofte i paranoia hos enkelte, og når konspirasjonsteoriene dukker opp, en etter en, dras flere av beboerne inn i en uvirkelig verden som ikke gjør situasjonen noe bedre.

 

Komisk var det, og et fullt lokale med svettende tilskuere fikk så absolutt strekt på lattermusklene. Særlig komisk blir det med tanke på at skuespillerne, amatører alle sammen, ellers er å finne i bygdemiljøet, og da i en helt annen setting.

 

Av ensemblet var det å finne 2 debutanter, nemlig Maria Eikrem og Bodil Øyhus Pihl. Begge spilte på sin egen dialekt, og slikt beriker ei forestilling.  Deres innsats var ikke til forkleinelse på noen måte.

 

Rollefigurene spenner fra latsabben, via den enkle vaktmesterfrua, til den litt naive poeten. Den beste beskrivelsen på beboerne kan på mange måter være hovedfiguren Tuttas eget utsagn, nemlig en gjeng med dompaper. Det skal nok sies at den største dompapen var Tutta selv, som dermed la for dagen sin manglende selvinnsikt.

 

Hovedrollen ble spilt av Marianne Bjørnstad, og hennes tolking falt i smak hos et samstemt publikum.  På mange måter seg selv, naturlig og liketil.

 

De øvrige deltakerne var Ola Johnny Fossholt, Leif Eric Bakkom og Arnstein Kjensrud. Disse har gjennom flere år bidratt til at teatermiljøet er levende, og at nye utøvere kan rekrutteres.

 

Publikumet, unge som gamle, har en forventning om at ungdomslaget skal bidra i en mørk og kald juletid. Forventningene ble til fulle innfridd, og de som ikke denne gangen var tilstede, kan med fordel melde sin entre 2. januar, hvor forestillingen settes opp på nytt.