Sist oppdatert: 31.12.2009 08:59

Nyttårshilsen fra den arabiske halvøy

ANNE INGUNN GRØNHAUG

Nå har jeg snart feriert i tre uker i Midt-Østen, noe som i grunn har vært veldig kjekt siden det har vært så kaldt i Norge. Jeg og Anne Sofie Huset Sørhage + barna dro til Qata den 12. desember. Anne Sofie og familien bor for tiden i Qatar. Det var veldig kjekt  å komme til mellom 20 og 25 varmegrader.

Etter noen rolige dager i Qatar dro vi til Dubai, som ligger i De forente arabiske emirater (Abu Dhabi er hovestaden i dette landet). Dette er en by der det bygges overalt, og de vil gjerne ha byggene så høye som mulig. Den høyeste frittstående bygningen i verden er i Dubai, og den er på over 800 meter (Burj Dubai).

Verdens eneste sjustjernes hotell (Burj Al Arab)ligger også der. Det er også verdens høyeste hotell. Det minste rommet der er på ca. 160 kvadratmeter, mens det største er på over 700 kvadratmeter. Dubai er på mange måter Manhatten light, da de etterligner mange bygninger derifra.

I Dubai er det også mulighet for  å stå p å ski i en innendørs skibakke. Noe som Torstein, Lars og jeg prøvde. Temperaturen holder seg på -4 grader hele tiden. Bakkene (2 stykker) er på 400 meter. Det er også egen bane for snøbrettkjørere, og barnebakke. Det var gøy  å prøve skibakken, og vi fikk også bra fart på skiene:-. Det er mye  å se og oppleve i Dubai, men det kan til tider virke litt voldsomt og overdrevet.

Etter 4 dager dro vi tilbake til Qatar, og hadde noen rolige og avlappende dager. Vi hadde noen badedager, shoppingturer og kosa oss med god mat. Den 18. desember var vi med på feirningen av Qatar sin nasjonaldag, og det var gøy å få med seg. Der kjørte bilene att og fram langs hovedveien og tuta og hoia. De satt på taket, gjennom takluka og gjennom vinduet.

Mange hadde pyntet bilen sin med flagg og hjerter, og selvsagt bilde av Emiren av Qatar. Kvelden ble avsluttet med et enormt fyrverkeri.
Jeg hadde en dag i ørkenen, der jeg fikk oppleve hvordan det er  å kjøre i full fart over sanddynene. Det var gøy! Skulle egentlig stå på ski i ørkenen, men av en eller annen grunn ble det ikke noe av. Fikk bare akt litt i en slak bakke på brett.

Lille juleaften var vi på juletrefest (det bor mange nordmenn her, henviser til brev som Anne Sofie har skrevet før), der vi bla så Grevinnen og Hovmester, og fikk grøt og brus. Helt til slutt kom det to julenisser som delte ut pakker til de små barna.

Juleaften så vi Tre nøtter til Askepott hos naboen til Anne Sofie og spiste hjemmelaget marsipan. Akkurat som hjemme! På kvelden kom også julenissen.

1. juledag ble tilbrakt ved badebassenget. På kvelden dro jeg til Oman for  å tilbringe nesten en uke der. Oman er det nest største landet på den arabiske halvøya, med ca. 3,5 millioner innbyggere. Hovedstaden heter Muscat (derav navnet muskattnøtter). Oman blir styrt av sultan Qabøs bin Said, og det er et variert og fint land. Landet har en lang kystlinje, en spennende ørken, mange spennende elver og fjell på over 3000 meter. Grenser til Jemen, De forente arabiske emirater og Saudi-Arabia. Hovedindustri i landet er: olje, gass, jordbruk og fiske.

Jeg har vært i mange souqer (markeder), og det er jo et must når man er her. I disse souqene kan man kjøpe alt fra smykker, bilder, mugger, turistsouvernier, geiter og kameler. Kan på det sterkste anbefale souqene utenfor Muscat. I Muscat blir selgerne alt for påtrengende. Hvis du skulle glemme å prute gjør selgerne det for deg. Taxisjåførene pruter også, så etter turen kan man ende opp med  å betale halvparten av den opprinnelige prisen. Oman har også mye spennende  å by på.

I dag drar jeg tilbake til Qatar for  å feire nyttårsaften sammen med Anne Sofie og familien. Kan anbefale en ferietur til Midt-Østen.
Ønsker alle et riktig godt nytt  år!