Sist oppdatert: 19.09.2011 20:56

Jubileum i Liesbråten

SIGRID HAUGEN
  Lørdag var det stor festivitas i Lisbråtån i Hedalen. Eller i Bråtåa, som de gamle sa. Her hadde Halvard Lie (1899 -1974) drosjevirksomhet. Sønnen Mekkel Lie, f.1925, fortsatte med mekanisk verksted og bensinstasjon. Hedalen Sveis & Rep. ble etablert i 1962. Mange er det som har fått hjelp av ”han Mekkel”, når motorsaga slo seg vrang, bilen stoppa, eller sykkelen trengte nye dekk. I Liesbråtån har vi fått fiksa det meste.

Store deler av Hedalen Musikkorps sitt show i 2003 var en hyllest til han Mekkel.
Marianne Bjørnstad og Eldor Bråthen hedra Mekkel på denne måten:

Prolog /fortelling
Av Marianne Bjørnstad
15 mil oppover, litt vest og nordover ligger Hedalen, ei lita fjellbygd med både hyttefabrikk, Mystic Mountain og kontorpark. Dom e sjølberga med både mjølk og fårikålkjøtt, og potet i fleire varianter.
 
Etter no`n høgresvinger, og enda no`n fleire venstresvinger, retter vegen seg opp te noko som ligner ei slette. Denna sletta e brukt i gjennom alle tider te fartsetappe før mopeder, biler, og vinterstid tå snøscootere.
På venstersida tå denna sletta, akkurat før du byner på stigningen att mot samvirkelaget, ligg Hedalen Sveis og Rep. På følkemunne kalt Lisbråtån. Detta e bygdas bensinstasjon, men den e itte slek som andre bensinstasjoner.
 
Her treffer du` n Mekkel, og det e itte hvilken som helst kar, men ein mann med bokstavlig talt mange jønn i varmen.

Han gjer deg det du e ut etter, enten han har det på lager ell itte. Har`n det itte, lagar`n det sjøl.

Det kan vara alt i frå oppheng te blomsterpotter ,tannhjul te ei gamal vaskemaskin, el nytt understell på ein traktortilhenger.

Å sku du kommå te å fryse vinterstid, kan du berre ringe hit, før da kjem han Mekkel med Blitzen sin og fyller opp parafintynna di.

Mekkel bær preg tå dugnasånda som heng som ei tjukk tåke over bygda. Hos`n Mekkel e inga problem før stort el før lite.

Om du e berre 4 år, og trehjulssykkelen har fått hard medfart, sveiser og varmer`n Mekkel slek at ein e på vegen att ganske fort.

Før såpass skjønner`n Mekkel at det e viktig å ha doningen i orden om ein e liten el stor.


Eldors sang til Mekkel
(mel: Flåklypa Grand Prix)
Takk og pris for han Mekkel
Og alt som ruller og går
Jorda går i sin faste bane
og vinter veksler med vår
Tenk om motor`n sku ryke
så kloden vår gjekk i stå.
Følk på Begnadal`n og mange andre
dom ville fort ramle tå.

Jorda er ein prikk i væla.
Og på jorda,
her lever du og je.
Midt i væla, der ligg Hedal`n.
og i denna bygda har vi tenkt å bli.

Takk og pris for han Mekkel
og alt som ruller og går.
Alt som lever, og er i rørsle,
og snart er det grotid og vår.




Mekkels sønn Svein Harald har i mange år drevet firmaet i mange år nå, men fram til helt nylig har Mekkel vært på plass bak disken.
  • Les her hvordan en innflytterfamilie opplevde sitt møte med Hedalen Sveis & Rep.

Multi Bil
En annen dyktig hedøl, Olav Kristian Huseby, starta i 1986 sammen med faren Nils Harald firmaet Multi Bil i Bærum. I 1989 begynte Per Olav Kjensrud i firmaet, og utover 90-tallet ble det nye utvidelser. I 1999 flytta de store deler av virksomheten til Hedalen, og bygde nye lokaler på nabotomta til Hedda Hytter helt sør i bygda. 

Multi Bil er blant annet spesialister på reparasjon av bilglass. De fleste av oss har vel en eller annen gang fått skade i frontruta. Da er det lettvint å ta turen til Multi Bil, og vips – så er ruta like fin, helt gratis om du har forsikringa i orden. De har også spesialisert seg på restaurering av sjeldne biler.

I 2008 fant Hedalen Sveis & Rep. og Multi Bil det hensiktsmessig å slå seg sammen, under firmanavnet Multi Bil AS. Det ”gamle” Multi Bils avdelinger i Bærum og Storruste fortsetter som før, men i tillegg har de nå ei avdeling i Liesbråten. Som før utføres alle slags reparasjoner der, med utvida kompetanse og service. Salg av bruktbiler tilbys også.
Se pressemelding i anleding fusjonen.

Etter fusjonen i 2008 begynte Tony Aaslie som mekaniker, og Svein Harald Lie er fortsatt det faste holdepunkt i Liesbråten. Lars Håvard Bakkom ble nylig ansatt som teknisk leder.

Multi Bil har i dag totalt 10 ansatte. De driver bredt, fra salg og reparasjon av motorsager til landbruksmaskiner, og alle slags bilreparasjoner. Spør oss heller hva vi ikke gjør, smiler sjefen Olav Kristian Huseby! Det er i det siste investert i nytt utstyr for 400 000 kroner, lokalene er pussa opp og er nå godkjent verksted. Målet er å bli sertifisert for EU-kontroller.

Lørdag inviterte firmaet til jubileumsdag med stor mønstring av veteranbiler, og demonstrasjon av mye nytt utstyr i oppussete lokaler.
25 årsjubileet bød på også på mange morsomme innslag. Publikum var invitert til å komme med ”gjenstander, personer, aviser, matvarer eller hva du måtte ha som er fra juli 1986”. Og, ikke minst, kjøretøy registrert i juli 1986 eller så nær som mulig.

Her stakk av Frode Rustebakke med sin Nissan Pickup av med premien, en gavesjekk på 4000 kroner. Bilen ble registrert 14.08.86. Merk bilnummeret, som er en tilfeldighet!

Det ble også trukket rause gavesjekker blant de som stilte ut biler fra 1986 og eldre, blant alle som var innom med kjøretøyet sitt i dagens løp, og til de som hadde med seg ulike effekter fra 1986. I sistnevnte kategori var det bøker, blad, brosjyrer og postkort som stilte sterkest.

Noen heldige vinnere: Kjell Harald Bjørgan, Odd Kristiansen, Alf Erik Skinningsrud og Finn Ødegaard.

Alf Eriks Goliath, F 11103, hans første bil, ble innkjøpt i 1957. En periode kjørte onkelen Einar den som postbil. Finns vinnerbil er en Ford Ranchero fra 1977.

Andre spennende biler i mønstringa:
A 9293, som Per Bakkom fikk i 60 årsgave fra kone og sønner. Speilblank og velstelt som den er, blir den gjerne lånt ut til brudepar.

CE 11938, eier Trygve Bolstad, antakelig dagens eldste bil. Her er registreringsnummeret ikke tilfeldig!

Ellers dro mange kjensel på E 91256, Ottar Jøranbys folkevogn. Svein Harald holder den ved like og bruker den i billøp.

E 21411, Edvin Fossholms Cortina, har gått i Hedalen siden 1965.
Nevnes må også Arne Nerbyes bilpark.

Multi Bils Facebook- side anbefales.


Veteranbiler på rekke og rad


Staben. Fra venstre: Olav Kristian Huseby, Tony Aaslie, Per Olav Kjensrud,
Lars Håvard Bakkom, Svein Harald Lie og Svein Haugen.


50-tallsmodeller


Blid sjef


Svein Harald


Lars stiller diagnose med det nye apparatet.


Store mengder pølser og vafler ble servert i løpet av dagen.


En gjev bil


Trygve Bolstad med sin Citroen 1938-modell


Minner fra 1986


Hovedpremien overrekkes


Frode Rustebakke og vinnerbilen


Finn – heldig vinner


Alf Erik gjorde det skarpt


Iver – stolt vinner


Vinnerbil: Ford Ranchero fra 1977


Vinnerbil: Goliath fra 1957