Sist oppdatert: 14.10.2012 08:00

Ingen grenser

ANNE-MARGRETHE WILTER
 

Ideen til INGEN GRENSER for mellomtrinnet ble unnfanget en sommerdag i skauen nedenfor Steinbråtan av Tone
 


 

Den fenget både kollegaene og elvene. De tente skikkelig og hadde mange kreative tanker om hvordan de kunne ha en eller annen funksjonshemming.
 

Elevene ble delt i grupper på tvers av klassene og med 6. klassingene som gruppeledere. Gruppene fikk ansvar for å tenke gjennom hva de trengte av utstyr og mat, ved med mer for å klare turen. Målet var å samarbeide og få hele gruppa samlet til mål, og å kjenne på kroppen hvordan det kan være å leve med en funksjonshemming. 

 

Siste dag før høstferien ble turen gjennomført i strålende høstvær med full innsats fra alle. Vi gikk fra skolen til Steinbråtan og ned i skogen der langs ei gammel skogsvei. Den førte oss ned til elva over stokk og stein, myrer og småbekker. Noen var blinde, andre døve, noen stumme, andre gikk på krykker, noen hadde bare en arm, og andre var lamme og satt i vogn. Samarbeidsevnen ble satt på prøve, men alle gjennomførte med stil.

 


 

Ei gruppe vant prisen for beste samarbeid og glede over turen. En gruppeleder fikk prisen for skikkelig innsats for å få gruppa til å fungere. Prisen var heder og ære.
 

Nede ved elva fikk alle bli funksjonsfriske igjen. Gruppene tente opp bål, stekte mat og vi snakket sammen om gjennomføringen av turen og deres opplevelser.

 

Hadde de lært noe? Svaret var et tydelig ja. Så var det tid for leik før vi ruslet langs elva og opp ved steinbruddet og tilbake til skolen. Glade barn på tur som tar utfordringer som dette, er topp.