Sist oppdatert: 12.09.2012 18:18

Trøbbel med Eidsiva

ARNE HEIMESTØL
  Nils E. Bjerkestrand og Brit Fougner har hytte i Helsenninglia. I begynnelsen av august mistet de internettforbindelsen på hytta. Nytt utstyr måtte sendes fra Eidsiva på Lilllehammer, men dette var ikke så greit. Les brevet til Eidsiva som vi har fått lov til å gjengi.

ER EIDSIVA BREDBÅND TIL FOR KUNDEN - ELLER ER DET OMVENDT?

I vår hytte i Hellsenningslia i Hedalen i Sør-Aurdal kommune er det installert bredbånd fra Eidsiva bredbånd. Dette har fungert meget bra siden vi flyttet inn i hytta i påsken i 2007.

            Men så; 6. august var min datter der for å skrive på sitt nye bokprosjekt. Da var signalet borte. Hun ringte dere og fikk som svar at det sannsynligvis hadde vært et lynnedslag, og at noe (?) måtte byttes... Dagen etter ringte jeg dere fra Oslo og fikk fortalt at det enten var modemet eller routeren som måtte byttes, slik jeg forsto det. Jeg fikk tilsendt noe som kaltes Inteno Gigabit Residental Gateway Ethernet. Det så for meg ut som en router, siden den hadde to antenner. Jeg reagerte ikke på at den ble sendt med Tollpost, siden det tok bare et døgn, til Oslo altså. 

            29. august ankom min kone og jeg hytta for en ukes opphold, vi er begge skrivende mennesker og er derfor ofte avhengig av Internett – men også for å lese aviser o.a. Da jeg skulle montere opp den nye «dingsen», ble jeg litt usikker, så jeg ringte Eidsiva for råd.

Da fikk jeg høre at jeg hadde fått tilsendt feil «dings», altså rundt tre uker etter at jeg hadde mottatt denne – og det var jeg som måtte ringe. Nei, det var en adapter til modemet jeg skulle ha. Ja, vel. Den skulle sendes til Joker-butikken i Hedalen på mitt navn, og ble det sagt, pakken skulle være fremme fredag eller lørdag.

Fredag dro vi til Joker-butikken, som har «post i butikk», og som jeg senere lærte ganske fort, også har avtale med Tollpost. Men pakken kom ikke med posten, eller riktigere Posten. En ansatt spurte om pakken ble sendt med Tollpost, i tilfelle ville den ikke være i Hedalen før torsdag, altså om en uke.

Nei, det visste ikke jeg, så jeg ringte Eidsiva og fikk bekreftet at pakken var sendt med Tollpost. Det vedkommende ikke visste da han tidligere fortalte at pakken ville komme dagen etter, var at Tollpost har levering i Hedalen bare hver torsdag!

Jeg ba da innstendig om at det måtte sendes på nytt via Posten, men dette kunne ikke gjøres, ble det sagt, fordi Eidsiva hadde avtale med Tollpost. Rent tilfeldig overhørte postbudet fra Nes i Ådal mine samtaler med butikkansatte og telefonsamtalen med Eidsiva, og forsto problematikken. Jeg lot ham snakke med representanten fra Eidsiva, og postbudet mente at om pakken ble sendt som ilpost samme dag, med Posten, så ville han ha den på Nes tidlig lørdag morgen, tidlig nok til at han kunne få den med til Joker-butikken lørdag. Men nei, det kunne de ikke gjøre, ble det sagt. Dumt at de ikke kan gjøre et unntak, sa han, og ristet oppgitt på hodet. Vi vurderte å reise hjem, vi var jo her for bl.a. å skrive, og var avhengig av nettet for å hente opplysninger. Det hører også med til historien at jeg ringte Tollpost for å få vite om jeg kunne kjøre til et eller annet sted for å hente pakken på dens ferd, til Oslo om nødvendig, men, nei, den kunne bare kvitteres ut hos Joker i Hedalen! Vi ble på hytta til over helgen.

            Mandag morgen ringte jeg Eidsiva igjen, vi hadde bestemt oss for å kjøre til Lillehammer for å hente den riktige «dingsen» der. Det tok jo bare to timer hver vei... Jeg forhørte meg om adressen og hvor vi skulle kjøre. Lenge siden vi hadde vært i Lillehammer, - kanskje en tur på Maihaugen og en liten byvandring? Like før vi satte oss i bilen, ringte hun jeg hadde snakket med om adressen og fortalte at det på fredag ble sendt et adapter med Posten likevel! Kjempeflott, det. Men, hvorfor var det ingen som hadde gitt melding om dette, enten en sms eller per telefon på fredag? Hadde jeg ikke ringt og spurt om adressen på Lillehammer, så hadde vår kjøretur vært forgjeves, bortsett fra turopplevelsen.

Mandag kom adapteren med Posten. Vel oppe på hytta satte jeg i kontakten i støpselet, og vips var vi på nettet. På torsdag kom sendingen med adapteren med Tollpost til Hedalen. Nå har vi to, og jeg har ikke tenkt å returnere det siste, for nå har vi en reserve. Routeren, eller var det et modem, ble sendt i retur fra butikken nær hjemmet, ikke fra Posten, nei, de tar ikke i pakker som heter My Pack fra Tollpost med mindre du betaler porto, og det gjorde jeg selvfølgelig ikke da Eidsiva hadde sendt med returseddel sammen med adapteren sendt til Joker i Hedalen. Så returen ble forskriftsmessig sendt Ica Nær Besserud, som har avtale med Tollpost, - og som har post i butikk. Vi har lært mye om to norske postvesener (finnes det flere?) i løpet av noen få dager, læringskurven var meget bratt!

Vi er av den bestemte oppfatning at Eidsiva bredbånd bør tenke gjennom hvem de er til for. Er det Tollpost som formodentlig er billigst av leverandørene, det må jo være det, og ikke effektiviteten i leveransene til kunder i distriktene/fjellheimen som avgjør slike valg. Jeg har nå lært at det er flere steder i distriktene at Tollpost leverer bare en gang i uken. Og siden de fleste hyttene sjelden ligger kloss inntil bygrenser, og flere og flere hytter får innlagt bredbånd, bør kanskje Eidsiva bredbånd vurdere på nytt sine rutiner/avtaler for utsendelse av produkter. Det at adapteren til slutt ble sendt med Posten, har jeg en sterk følelse var ene og alene fordi både jeg og et behjelpelig postbud stilte spørsmål og ba om at det ble gjort et unntak. Det ble ikke foreslått av kundemottaker.

Om nå dette bruddet i adapteren skyldes lynnedslag eller ikke, trekker vi fra nå av ut også kontaktene for bredbånd og router når hytta forlates, - slik vi alltid har gjort med TV etc. - og stenging av vannet, vi har også opplevd lekkasje i kjøkkenbenken...

Men om det skulle skje igjen, for oss eller andre, håper vi at Eidsiva bredbånd da har endret praksis og benytter Posten i områder der Tollpost bare leverer én gang i uken, uten at det behøves tung argumentasjon fra kunden. Vi har funnet ut at både Valdres Energiverk AS og Sør-Aurdal Energi AB er medeiere i Eidsiva bredbånd. Vil tro at begge selskaper arbeider for gode tjenester for kunder i sitt distrikt. I en samtale med innehaveren av Hedalen hytteservice, Håvard Sukke om disse problemene, mente han at Eidsiva bredbånd burde ha et depot av «dingser» hos en av sine medeiere i Valdres, eller sågar en servicemann i distriktet. Ingen dårlig idé!

Tro det eller ei; dette er en kortversjon av hendelsen, f.eks. er telefonene til Eidsiva og Tollpost for å få oppgitt og formidlet pakkens nummer i et forsøk på å oppspore den, ikke bakt inn i historien, + noen til... 

Med hilsen Brit Fougner og Nils E. Bjerkestrand