t |
|
|
|
Du er verdifull!Redaktøren har valgt overskriften "Du er verdifull" på reportasjen fra 17. mai - feiringa i Hedalen. Dette temaet fulgte oss som en rød tråd gjennom hele dagen. Gunvor Heiene holdt festtalen. Den er gjengitt nedenfor. Nederst i reportasjen følger HIL sin tale i forbindelse med bekransning på Bautahaugen Gunvors taleKjære hedølinger og alle som gjester bygda vår i dag! Gratulerer
med grunnlovsdagen vår! §1
i Grunnloven sier at "Kongeriget
Norge er et frit, selvstendigt, udeleligt og uafhængigt Rige". I
det siste har vi riktignok fått en diskusjon om Norge fortsatt skal være
et kongerike, men den diskusjonen vi jeg la ligge i dag. Enten vi er for
kongedømme eller republikk, tror jeg vi er enige om at det er verdt å
arbeide for at Norge fortsatt skal være alt det andre som står i denne
paragrafen: et fritt, selvstendig, udelelig og uavhengig rike. I
dag vil jeg fokusere litt på det jeg mener er helt grunnleggende for at vi
skal ha frihet og fred både som enkeltmennesker, lokalsamfunn og nasjon: Jeg
vil fokusere på menneskesynet vårt.
Da
Fekjær sykehjem markerte psykiatriens dag her i salen for noen mnd. siden,
holdt biskop Rosemarie Køhn et foredrag om menneskeverd.
Jeg kan huske ho fortalte at hadde spurt noen ungdommer: "Hvor stor
verdi har et menneske?" En av de unge svarte omtrent slik: "Et
menneske har så stor verdi som en sjøl tenker at en har." "Hvis
det er slik," sa biskopen, "da er det mange som får lav verdi,
for det er jo så mange som trur om seg sjøl at de har liten eller ingen
verdi." Nei, det må ikke være slik at menneskers verdi blir avhengig
av hva en sjøl eller andre
tenker om det. Og så slo biskopen fast at: "Hvert
menneske har en faktisk verdi som er lik for alle." Eller vi kan si
det slik det står i FNs verdenserklæring om menneskerettighetene: "Alle
mennesker er født frie og med samme menneskeverd og menneskerettigheter. De
er utstyrt med fornuft og samvittighet og bør handle mot hverandre i
brorskapets ånd." Jeg
trur at vårt syn på menneskers verdi avgjør hvordan samfunnet vårt blir
i framtida. Må en ha penger, ha hvit hudfarge og være født i den rike del
av verda for å bli regna som verdifull? Og må en være frisk og
kunne gjøre nytte for seg, se pen og slank ut, ha moteriktige klær og få
en masse kule meldinger på mobiltelefonen for å bli regna med? Og hva med
kvinner, Er vi like verdifulle som menn? Og er homofile og lesbiske verdsatt
like høyt som heterofile? Jeg
spør for at vi kan granske våre holdninger noen hver av oss. Er alle
mennesker like verdifulle i våre tanker og våre følelser når vi riktig
kjenner etter? Hva med de som har en helt annen religion og kultur enn oss?
Og hva med voldsforbrytere og mordere? De har faktisk samme verdi som oss
selv om de har gjort noe som vi må ta sterk avstand fra og må sjølsagt ta
ansvaret for det de har gjort.
Menneskesyn og menneskeverd er noe langt mer enn teoretiske modeller og
prinsipper. Menneskesynet vårt kommer daglig til uttrykk i konkret holdning
og handling overfor våre medmennesker. Prinsippene våre prøves på praksisen.
Hver gang vi møter et medmenneske, vil dette møtet bli ei prøve på hvilket
menneskesyn vi har, og hvilket menneskeverd vi gir den andre. Ofte tenker vi
ikke over dette, men det vil likevel være der som en basis.
Synet på alle mennesker som likeverdige utfordres i dag fra flere hold, ikke
minst på grunn av sterke markedskrefter og ny teknologi. Et skremmende
fremtidsbilde er sorteringssamfunnet der en ved hjelp av genteknologi
oppdager og «sorterer ut» uønskede individer før fødselen. I
sorteringssamfunnet er noen mer nyttige og verdifulle for fellesskapet, mens
andre er å oppfatte som en belastning. Hvis en ved hjelp av gentester skal
sortere ut hvem som er verdig til å bli født, bygger det i prinsippet på
den samme filosofi som var grunnlaget for Hitler-Tysklands
konsentrasjonsleire. Det var spesielt jøder, sigøynere og funksjonshemmede
somvart"ryddet av veien" da Hitler skulle «sortere bort det uønskede» Jeg
har lyst til å advare mot alle tendenser til at noen må bort for
effektiviteten og profittens skyld. Idealet må være at vi "bærer
hverandres byrder" istedenfor å rydde av veien de som har tunge byrder
og trenger mye hjelp. Jeg
syns også det er skremmende at det diskuteres om mennesker skal ha rett til
å bestemme når de skal dø. Og det er skremmende når et land som
Nederland lovfester en rett som samtidig blir en plikt for leger til å ta
liv. Kanskje det vart mindre press på å få innført aktiv dødshjelp hvis
det måtte være journalister eller jurister som skulle sette dødssprøyta?
Jeg vil mye heller ha en lovfesta rett til å få den hjelpa jeg trenger for
å leve til jeg dør en naturlig død enn en rett til å bestemme at andre må
ta livet av meg! Vårt
syn på mennesket formes gjennom det vi opplever fra vi er ganske små og så
lenge vi lever. Men vi er mest påvirkelige som barn og unge. Menneskelige
relasjoner er nok det viktigste, men media har også stor påvirkningskraft.
Det var trist å høre at barneskoleelever
på en skole på Vestlandet, etter forbilde fra TV-programmet Big
brother, har begynt ei ny form for mobbing ved å stemme ut den de ikke
liker. Foreldra på denne skolen
oppfordra til boikott av firma som sponser programmet med annonser. Det
gjelder for eksempel Coca Cola. Det
menneskesyn som har ligget til grunn for det norske samfunn fra hundrevis av
år tilbake, er begrunna i trua på Gud og hans kjærlighet til sitt
skaperverk. Utfra det kristne
menneskesyn er mennesket
et uendelig verdifullt, levende og handlende vesen med mulighet for
forandring.
Dette
utfordres sterkt i vår tid av det humanistiske
menneskesynet som istedenfor Gud setter mennesket i sentrum som tilværelsens
fundament. Og det naturalistiske
menneskesynet som ser på mennesket som helt og fullt et naturprodukt, - et
menneskedyr som styres av biologiske drifter. (jfr. Darwins evolusjonslære og Sigmund Freuds psykoanalytiske teorier)
Og
det som kan kalles «forbrukerkulturens
menneskesyn». Reklamen påstår, forenkla sagt, at gjennom kjøp og
forbruk kan vi bli konstant lykkelige, vakre, vellykkede og populære
mennesker. Du må bruke en bestemt krem eller shampo "because you are
worth it"/ fordi du er verdt det. Arne Garborg sa det slik i eit dikt: OM PENGAR Ein kan kjøpa seg mat, men ikkje mathug dropar, men ikkje helsa, mjuke senger, men ikkje svevn, lærdom, men ikkje vit, stas, men ikkje venleik, glans, men ikkje hyggje, moro, men ikkje gleda, kameratar, men ikkje venskap, tenarar, men ikkje truskap, gråe hår, men ikkje æra, rolege dagar, men ikkje fred. Skalet av alle ting kan ein få for pengar. Men ikkje kjernen; den er ikkje for pengar fal. For
noen uker sia vart det offentliggjort en undersøkelse som viste at 70000
mennesker her i landet ikke hadde råd til å spise middag hver dag. Mange
av disse var innvandrere eller enslige forsørgere. Da skulle en tru at spørsmålet
om hvordan disse 70000 skal få en bedre situasjon burde bli et viktig tema
i valgkampen. Men det ser ut til at diskusjonen skal dreie seg om
formuesskatt, toppskatt og andre skatter og avgifter og bensinpriser som de
aller fleste av oss egentlig ikke har noen problemer med å betale. Vi
protesterer på skatter og avgifter, men vil gjerne ha alle de goder som
skal betales med skatter og avgifter, og helst litt til fra oljeinntektene.
De 70000, som ikke har råd til å spise middag hver dag, er ingen stor
velgergruppe. De kan ikke sette makt bak noen krav om en bedre situasjon.
Men de er nå vel verdt det? Og
hvis vi ser på de fattige i
verdensmålestokk, veit vi at de er mange flere enn oss i den rike del av
verden. De er vel også verd en bedre situasjon? Og de er mange nok til å
sette makt bak sine krav, men har ikke gjort det ennå, sjøl om vi veit at
noen av disse landa også har skaffa seg atomvåpen.
Jeg trur vi gjør klokt i å arbeide for ei utjevning mellom rike og
fattige land. Vi har sett store demonstrasjoner i forbindelse med
internasjonale møter både i Seattle og Praha som en protest mot at rike
land vil presse gjennom ei avtale om verdenshandelen slik at de fattige
fortsatt kommer dårligere ut enn de rike. Jeg har lyst til å gi en liten
honnør til de som engasjerer seg og prøver å bedre forholda for de
fattige i verden. Vi må
dele selv om det skulle bety at de rikeste av oss må gå ned i levestandard. Helt
siden januar har jeg tenkt at menneskeverd måtte bli et viktig tema i 17.
maitaler over hele landet i år. Det var drapet på Benjamin Hermansen som
fikk meg til å tenke på det. Det drapet synliggjorde krefter i vårt samfunn
som er villig til å gå så langt som å drepe et menneske som ikke er "som
oss". Noe slikt har vi vel ikke sett i Norge etter krigen. Etter
Holmliadrapet fikk vi heldigvis også demonstrert at dette vil ikke det
norske folk ha noe av!! Vi fikk se de største demonstrasjonstog vi noen
gang har hatt i de store byene. Men vi må ikke stoppe der. Kampen mot
rasisme og nynazisme må føres videre. For rasisme handler om deg og meg. Når
jeg sier rasisme inkluderer det alle slags fordommer vi måtte ha overfor
andre mennesker og grupper av mennesker. Det handler om deg og meg. Vi har alle ansvar for at diskriminering, urettferdighet og rasisme ikke skal få ødelegge livet for andre her vi bor. Vi har et ansvar fordi et samfunn med rasisme er dårlig for alle som bor der, og vi har et ansvar fordi det er mulig for alle å gjøre noe med det. Nettopp derfor kan det være litt brysomt å snakke om det, fordi det er lett å få dårlig samvittighet. Rasisme er ubehagelig å snakke om, men det er fryktelig å oppleve det. Litt selvransakelse på dette området kan være sunt for noen hver av oss. Jeg
fikk det ganske nært innpå livet sjøl da jeg bodde 3 ½ år i Nepal og
opplevde fattigdommens grelle virkelighet utafor stuedøra hver dag. En kunne
jo ikke hjelpe alle, og en måtte finne en måte å leve på uten at
fattigdommen gikk altfor sterkt innpå en. Jeg måtte flere ganger vurdere
mine egne holdninger når jeg gikk forbi den ene tiggeren etter den andre
uten å åpne lommeboka. Hvordan
er det med oss hedølinger? Har vi noen fordommer og holdninger vi må
arbeide med? - Jeg tror ikke vi er bedre enn andre bygder slik. Vi elsker
Hedalen, heimbygda vår. Vi som bor her, vil gjerne se positivt på bygda vår
og greier, iallfall i perioder, å glømme at vi faktisk mangler både lege og
ambulanse for tida. Det samholdet vi har som hedølinger, er sterkt og godt.
Her trår folk til og hjelper hverandre når det trengs, og det blir lagt ned
ganske mange dugnadstimer i Hedalen i løpet av et år. Vi ønsker at alle som
kommer til bygda, skal føle seg velkommen og bli med i lovprisningskoret for
Hedalen, mulighetenes dal. Den som tør komme utenfra og kritisere Hedalen eller folket her, må være modig. Da kan en risikere å få mange på nakken. Men den som er født her og har bodd her det meste av livet, kan kanskje få tilgivelse om ho stiller noen kritiske spørsmål når ho har passert 60 og fått lov til å holde 17. maitale? Jeg tar sjansen på det:
1.
Er vi så rause at vi kan tåle at noen forteller at de har hatt vonde
og vanskelige opplevelser med Hedalen og folket her? Vi kan jo oppleve ting
forskjellig. 2.
Hva gjør vi som bygdefolk med de holdninger som ligg bak at en
flyktningefamilie som bodde her, måtte flykte fra Hedalen til Bagn fordi de
vart plaga på nattetid her? 3.
Det tredje og siste spørsmålet kommer på bakgrunn av en opplevelse
som vår 17 år gamle nepalesiske venn, Umesh, hadde da han hadde sommerjobb
her i 1998. En dag han var ferdig med arbeidet før enn han hadde trudd,
begynte det å høljeregne da han skulle gå heim att. Derfor ville han ringe
og spørre om vi kunne hente han tidligere enn avtalt. Han spurte i flere hus
om å få låne telefon, men vart avvist. Mitt spørsmål er: Ville det samme ha
skjedd med en norsk 17-åring? Jeg tviler på det. Jeg kan på en måte forstå at folk er litt redde for fremmede. Men fremmedfrykten som fins i vårt samfunn, kan føre til at folk med ei annen hudfarge eller folk fra en annen kultur får vonde opplevelser her hos oss. Fremmedfrykten er farlig fordi den kan utvikle seg og gi næring til det som er mye verre. Derfor må vi være litt på vakt og prøve å gjøre noe med det. Er du er enig i at vi må arbeide for å dempe fremmedfrykten? Er du enig i at vi må motarbeide alle holdninger, både i oss og omkring oss, som forringer og graderer menneskers verdi? Og er du enig i at vi ikke vil tåle at folk fra andre kulturer blir dårlig behandla her hos oss? Ja, da kan du vise det ved å klappe når jeg nå sier TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN HIL sin tale på BautahaugenDet var trange tider og flere uår i Norge på begynnelsen av 1800-tallet. Norge lå under Danmark og var med på Napoleons side i krigene som raste over hele Europa. Forsyninger fra England uteble og gjorde ikke det daglige livet bedre. |
|
Nettsideansvar: | Arne Heimestøl | |