Sidemålstentamen
via nettet
9. klasse i Globalskolen og 9. klasse i
Hedalen har samarbeidet om tentamen i norsk sidemål i tre dager.
Oppgavene ble lagt ut på nettet mandag kveld, norsk tid, og torsdag
leverte elevene sine tekster. Dette ble en annerledes tentamen for
både lærere og elever.
Prosessorientert skriving
Prosessorientert skriving begynner å bli en vanlig arbeidsmåte i
grunnskolen. Under tentamen jobbet to og to elever sammen. De
skrev hver sine tekster, ga hverandre respons og fikk tilbakemelding fra
lærerne Per eller Arne underveis.
Oppgavene på nettet
I Globalkolen brukes ressurser på nettet
flittig.
Oppgavene ble også lagt ut på Internett. Hver elev skulle
velge én av fem oppgaver, og det var fem forkjellige sjangrer å velge
mellom.
Arbeid i ulike tidssoner
Tidsforskjellen mellom elevene er
hele femten timer. Dette er en utfordring, for mens noen kunne
starte tidlig i Asia, sov elevene i Hedalen, og elever i Amerika hadde
ennå ikke lagt seg. Klokka 09.00 tirsdag morgen var de fleste
hedalselevene på nettet.
Noen var på skolen; de fleste satt hjemme.
Skolen har nemlig ikke nok maskiner til at alle kan være på nettet
samtidig. Derfor kunne elevene velge hvor de ville gjøre
tentamenen sin.
De fleste nettelevene gikk på lokal skole
før de kunne begynne på førsteutkastet sitt. Men noen timer etter
at vertsklassen i Hedalen hadde sine tekster på plass i
samarbeidsverktøyet FirstClass, fulgte nettelevene etter. Og nå
startet
responsrunden.
Utfordringer av ulikt slag
Når man arbeider med data, må man være
forberedt på utfordringer. Denne gangen var det få tekniske
problemer. Det meste gikk faktisk svært så bra. Datakyndige
elever skal ha mye av æren for dette!
Noen utfordringer ble det. På en
skole i Trøndelag sluttet telenettet å virke. Eleven hadde nettopp
lest oppgavene da telekontakten med omverdenen ble brutt. Rektor til
eleven kontaktet Arne på mobiltelefon. Den virket, mens resten av
telenettet var nede.
Siden eleven bodde på ei øy, var det
vanskelig å få sendt oppgavene. Det eneste som kunne gjøres, var
derfor å vente på at Telenor skulle få orden på telenettet igjen.
Klokka 22.00 så Arne at eleven var inne i FirtsClass igjen, og før
midnatt hadde denne eleven levert førsteutkastet sitt.
Tre ganger opplevde en at utkast som var
levert, ble borte. Om dette skyldes brukerfeil eller tekniske
problemer, vites ikke. Slike utfordringer ble løst ved at
innleggene ble postet på nytt.
Juks
og fanteri eller læring via nettet?
Kritikere kan lure på hvor lærerne har
gjort av tentamensvaktene, og hva som blir gjort for å hindre fusk på en
slik prøve.
For det første var det lagt opp til at
elevene skulle bruke ressurser på nettet. Det betyr ikke at det
var nok å klippe og lime. Slikt blir ikke godkjent. Tekstene
skal være elevenes egne.
Ressurssidene, søkemotoren
Google ,
Nynorskordboka og stavekontroll i Word var vel de hjelpmidlene
som ble benytta flittigst. (Les mer om bearbeiding av informasjon i
forbindelse med prosjektarbeid
her.)
For det andre var det et mål å få til
samarbeid mellom elever og lærere. Å arbeide i team blir mer og
mer vanlig i arbeidslivet. Dette kan en begynne med på skolen.
Å være en god
samarbeidspart,
er en viktig kvalifikasjon en kan ta med seg ut i arbeidslivet etter
endt skolegang.
Førsteinntrykket lærerne sitter igjen med,
er at de fleste elevene arbeidet mye med tekstene sine.
Tentamen med mange hjelpemidler ble ingen snarvei til lettvinte
løsninger.
Hektisk innspurt
Torsdag
opplevde Arne en hektisk innspurt. Dette var dagen da de fleste
venta på respons på andreutkastet før teksten skulle bearbeides og
levers seinest klokka 22.00. På det verste var det seks elever som "stod
i kø".
Mens kommentarer ble skrevet, tok flere
elever kontakt via Praterommet i FirstClass. Her ble korte
meldinger gitt, og da klokka var 16.00, hadde alle som hadde bedt om
tilbakemelding, fått det.
Det globale klasserommet fungerte altså.
Til tross for store geografiske avstander kunne elever og lærere ta
kontakt med hverandre både asynkront og i sann tid.
Eksamen via nettet?
Nå vurderer Hedalen barne- og ungdomsskole
og Globalskolen om en skal søke om å få avvikle eksamen i norsk på samme
måte neste år.
Elevene i 9. klasse fortsetter uansett å
samarbeide via nettet. I uke 23 er det tentamen i norsk hovedmål.
|