t


Kommentaren

Publisert:  18.04.20


 

 

 


Et viktig tjenestetilbud 

- Av Arne Heimestøl-

Før familien Heimestøl kom til Hedalen, bodde vi i Målselv i Troms.  På den tida kjørte jeg Vauxhall Viva.  Det var et bilmerke som stadig trengte besøk på verksted.  Heldigvis fantes det en lokal tjeneste som på kort varsel kunne trå til.  Stor var gleden vår da vi kom til Hedalen og oppdaga at også dette bygdesamfunnet hadde et eget verksted, Hedalen Sveis & Rep. 

Mye kan repareres istedenfor  at man kaster det.  Slikt forstår Mekkel Lie.  Noe kan loddes, andre ting kan sveises, og så holder det noen år ekstra.

Denne uka skulle jeg skifte dekk.  Det ene hjulet fikk jeg greit av.  De tre andre klarte jeg ikke å rikke hjulboltene på. Da måtte jeg ta en tur til Mekkel og be om hjelp.  Og han fant fram riktig verktøy og kom med nødvendige tips til hvordan hjulboltene skulle løses. Han brukte med andre ord tid og ressurser ut over det jeg vil kalle vanlig service.

Jeg mener at slik hjelp kan en jammen betale for.  Men det ville ikke Mekkel høre snakk om.  Det er ikke få ganger jeg har vært hos ham og opplevd at prisen er som følger:  ”Det får vi vel heller ta eit ryggtak om.”  Og så ligger smilet på lur.  Her er det sannelig andre priser enn noe av det jeg har opplevd i deler av databransjen.  Der kan man trygt si at "regninger skrives med gaffel"! 

Det har hendt at jeg har fusket i faget som skogsarbeider.  Motorsaga jeg disponerer, er snart en antikvitet  Den går når det passer den, og ikke når jeg vil at den skal gå.  Mange ganger har jeg vært like svett av forsøk på å få start på saga som av selve vedhogsten.  Så har det hendt at jeg har kjørt saga full av både gras og flis. I slike tilfeller har det vært godt å få hjelp av Svein Harald. Jeg er alltid like forundret over hvor mye bedre venn han er med saga mi enn det jeg er.

Ett av de vanskeligste oppdragene Svein Harald har fått av meg, var å lodde sammen to ledninger til et headsett.  Å røpe hvordan ledningen gikk i stykker, er egentlig en smule pinlig.  Det hadde seg nemlig slik at ei av døtrene mine mente jeg burde ofre litt tid på ett av husdyrene våre, kaninen ”Belly”. 

Dyret ble plassert på skuldrene mine mens jeg prata i telefon og jobba på data.  En kos fikk dyret, og ”Belly” kvitterte med å bite ledningen til headsettet tvers av.  Telefonsamtalen ble brutt, og headsettet til 1500 kroner var svært vanskelig å få reparert.  Ledningene var så tynne at jeg hadde store problemer med å skjøte dem.  Den som fiksa saken, var altså Svein Harald. 

Hvorfor skriver jeg så dette?  Jeg ønsker å fortelle både Svein Harald og Mekkel at deres tjenester er noe jeg, og helt sikkert flere med meg, setter stor pris på.  

Det er sagt at en ikke vet hva en har før en har mistet det.  Jeg er overbevist om at dette i høy grad gjelder vår lokale bensinstasjon og vårt verksted. Da får det være opp til oss å bruke de tjenestene herrene Mekkel og Svein Harald i Lisbråtån byr oss, slik at de også kan ha noe igjen for alle timene de bruker på oss.


Nettsideansvar: Arne Heimestøl |