|
|
Kulturprisen for 2002
Sør-Aurdal kommunes kulturpris for 2002 ble fredag 22.11. gitt til
Hans Hansebråten fra Sæterbygda. Prisvinneren har gjennom en årrekke
gjort en fremragende innsats, og lagt ned utallige arbeidstimer med
restaurering av maskiner og teknisk utstyr som har stor kulturhistorisk
verdi, både lokalt og nasjonalt, og som også har skapt interesse utover
landets grenser. Ordfører Knut Torgersen overrakte prisen og holdt
følgende tale:
Kjære alle sammen!
Det er i år 24 .gangen Sør-Aurdal kommunes kulturpris blir delt ut. Siden
prisen ble delt ut for første gang i 1978, er det nå 17 enkeltpersoner og 8
organisasjoner som til nå har fått denne prisen.
Formålet med utdeling av kulturprisen er å stimulere til økt innsats i kunst
, kulturliv og miljøarbeid, og å gi en oppmuntring til de mange som er
engasjert i slik virksomhet.
I retningslinjene for kulturprisen i Sør-Aurdal heter det:
Kulturprisen kan deles ut til enkeltpersoner som har gjort en særlig innsats
i kunst og kulturliv i Sør-Aurdal. Prisen kan også deles ut til lag og
foreninger.
Prisvinneren
Vi
har i år en svært verdig prisvinner, som fyller kriteriene til fulle for
tildeling av prisen. Prisvinneren har gjennom en årrekke gjort en
fremragende innsats, og lagt ned utallige arbeidstimer med restaurering av
maskiner og teknisk utstyr som har stor kulturhistorisk verdi, både lokalt
og nasjonalt, og som også har skapt interesse utover landets grenser.
Det er en glede for meg, på vegne av Sør-Aurdal kommune, å kunne få tildele
årets kulturpris til denne personen.
Levekårskomiteen i kommunen har gjort enstemmig vedtak om at Sør-Aurdal
kommunes kulturpris for år 2002 skal tildeles:
Hans Hansebråten
Bakgrunn for tildeling av kulturprisen
Hans Hansebråten blir tildelt prisen for sitt store engasjement og den
innsatsen han har gjort for å restaurere å gjenskape teknisk utstyr og
maskiner, som andre for øvrig for lengst hadde henvist til skraphaugen.
Hans
har ikke bare restaurert maskinene og utstyret slik at de skulle se fine og
blanke ut, nei, han har møysomlig bygget de opp igjen til den stand de var,
og i kjørbar stand.
Hjemme på gården i Sæterbygda har han gjennom årene bygd opp et museum
med en utrolig samling som har stor kulturhistorisk verdi, både lokalt og
nasjonalt.
Sør-Aurdal kommune har her mye å være takknemlige overfor
Hans Hansebråten , og ønsker derfor å hedre han med tildeling av
kulturprisen for 2002.
Egenskaper/interesse
Hans
har en enestående evne og egenskap i å restaurere å ta vare på maskiner og
gjenstander som for lengst har gått, både i glemmeboken og på skraphaugen
for de fleste av oss.
Han sier sjøl at det går ikke i det hele tatt å tenke på hvor mye tid som
blir brukt , men at det viktigste er at resultatet blir bra.
Hans Hansebråten har laget sitt eget landbrukstekniske museum som han
åpner , og gjerne viser fram når folk ringer å ber om å få komme på besøk.
Og er du riktig heldig, men da må han få beskjed i god tid, så kan du
oppleve en del av klenodiene i full drift.
Det kanskje aller gjeveste klenodiet, en Brown og Mai lokomobil fra 1889,
har et lite tilbygg for seg sjøl. En lokomobil er en flyttbar dampmaskin som
i sin tid
blant annet ble brukt til å drive et sagbruk. Hans forteller at det ble
skåret 25000 kubikk tømmer med denne maskina da den drev et sagbruk på
Eidsåsen ved Gravvatnet, og den gikk på rå flis og honved.
Hans
forteller videre at lokomobilen var i bruk der i fra 1947 og i en
femårsperiode, og siden sto den og forfalt, til Hans fant den og fikk lyst
til å sette den i stand. Men det var ikke enkelt, for gjennom alle disse
årene var maskindeler og messing forsvunnet, og hvordan skulle maskina se
ut?
Hans fikk greie at det var en kar i England som igjen visste om at det
fantes et bilde av ei slik maskin i Australia, og kontakten ble opprettet og
Hans fikk bilde av maskina, og kunne sette i gang restaureringsarbeidet. Tre
år brukte han på arbeidet, noen deler fikk han tak i , men mye måtte han
lage sjøl.
Og det er ikke uten grunn at Hans er ekstra stolt over den. Han har lagt ned
et utrolig arbeid, og ikke å forglemme oppfinnsomhet, for å restaurere
maskina til den stand den er i dag.
Jeg må også nevne et annet klenodie som Hans har restaurert, en Pavesi
artilleritraktor fra 1928. Det er den eneste som i følge Forsvarsmuseet er
tatt inn i Norge. Denne traktoren ble for øvrig brukt som trekkvogn da
Gokstadskipet ble fraktet til Bygdøy 28 oktober i 1929! Hans forteller at da
han fikk hånd om Pavesien, så var den så demontert at den ble fraktet opp på
gården i Sæterbygda i bøtter og spann. I dag er den totalrestaurert .
Og ryktene har gått om det kulturhistoriske kjøretøyet, og mange skuelystne
har vært å sett på klenodiet i Sæterbygda, her har Hans Hansebråten gjort et
restaureringsarbeid som har, både lokalt og nasjonalt, stor kulturhistorisk
verdi.
Hans Hansebråten er medlem i Valdres Veteranvogners forening, og har
selvfølgelig hatt besøk av dem. Over 80 motorfrelste fra hele Valdres har
vært å sett på klenodiene som sikkert vakte stor begeistring.
Hansebråten har som tidligere nevnt laget sitt eget museum på gården sin i
Sæterbygda. Her inne i det om lag 200 kvadratmeter store lokale er plassen
maksimalt utnyttet for å få plass til de forskjellige maskiner, biler,
traktorer og andre gjenstander som Hans har tatt vare på gjennom årene.
Kulturhistorie i hver en krok.!
Bygningssnekkeren
og gårdbrukeren er nå pensjonert og overlatt gårdsdriften til den yngre
generasjon.
Han har pådratt seg slitasjegikt, og har fått skiftet ut deler i det ene
kneet sitt og det andre står kanskje for tur til utskifting senere. ( mulig
han lager delene sjøl?)
Men han fortalte meg at han glemmer at det er vondt når han driver i
verkstedet sitt med maskinene sine.
Hans fortalte meg da jeg var på besøk hos han ,at han og kona var glade i å
danse, de er for øvrig medlemmer i Valdres gammaldanslag. Og da han lå på
sykehuset å skulle skifte ut til nytt kneledd, så hadde han sagt til legen
at han måtte sette inn et masurkaledd. Og det fungerer visst helt fint, men
han fortalte at han smurte skoen litt for sikkerhets skyld før de dro på
dans.
Hans Hansebråten har som alle skjønner ingen fritidsproblemer, men han og
kona unner seg en ferietur en gang i blant, og da går turen som oftest om
vinteren ,og da til sydlige breddegrader.
På
sommeren drar de også på turer, og da selvfølgelig med et standsmessig
kjøretøy, og egenhendig restaurert . Ungdomsbilen Austin A35, en 57-modell
som ble laget i kun 497 eksemplarer, og som er den eneste kjørbare i Norge !
Denne bilen har Hans kjørt over 25000 km med siden han restaurerte den.
Han har og deltatt i en rekke utstillinger og billøp og vunnet priser med
denne bilen.Denne bilen må dere se ! Og for øvrig –museet til Hans
Hansebråten er virkelig verdt et besøk.
Vi har også i år en meget engasjert prisvinner som som har betydd mye for
kulturlivet i Sør-Aurdal , og gjort en stor innsats for bevaring av
kulturhistoriske verdier. Jeg håper at du fortsatt vil stå på i mange år
framover og enda flere maskiner et nytt liv, og at du vil bevare det store
engasjementet og gløden til glede for oss alle.
Jeg har med dette den store glede og ære å be årets kulturprisvinner i
Sør-Aurdal Hans Hansebråten om å komme fram og motta prisen.
|