t



Publisert:  18.04.20

 

 

Sparing og veisikkerhet

I år kom vinteren tidlig.  --Jevne og små snøfall, mye tømmertransport og begrensa med midler til brøyting har medvirka til mindre god veistandard, sier produksjonsleder Frank Moen ved vegkontoret på Fagernes til Hedalen.no.

Brøyting

De siste ukene har vi hatt flere mindre snøfall. Det er Johannes Strandbråthen som har brøytinga i Hedalen. Han skal ikke rykke ut før det er minst 6 cm snø. Strandbråthen må imidlertid være ferdig med brøytinga når det har kommet 15 cm.

Den siste tiden har det vært mye tømmertransport. Tømmerbilene bruker kjettinger, og når de kjører på nysnø, pakkes snøen godt. Sammen med annen trafikk bidrar dette til gadd og sporete veier. Og dette problemet klarer ikke brøytebilene å fjerne.

--I Valdres har vi to veihøvler. Disse kjøres på skift, og i går var det Hedalen sin tur til å få besøk. Vi innser at forholdene denne uka ikke var gode nok. Derfor ble det høvling selv om det er kort tid siden vi sist var i bygda, forteller Moen.

Strøing

Til nå har vinteren vært kald. Strøing mellom Tollefsrud og Nerby har det ikke vært så stort behov for. --Når det blir glatt føre, med friksjon på mellom 0,15 og 0,30, skal det strøes. Men her sier kontrakta til Strandbråthen at det på fylkesveger kan gå inntil seks timer fra det har blitt glatt til strøing skal være ferdig.  På riksveger kan det gå fire timer.

Hovedveien gjennom Hedalen er prioritert foran veien mellom Nerby og Tollefsrud. --Denne prioriteringa kan nok diskuteres, innrømmer Moen.

--Vi skulle gjerne ha sørget for bedre veisikkerhet i Hedalen og andre deler av Valdres. De økonomiske rammene vi må forholde oss til, gjør dette vanskelig, avslutter Frank Moen.


Nettsideansvar: Arne Heimestøl |