Byråkratisausens ”effektive” problemløsning
- Av Lise
Marie og Linn -
Byråkratene finnes overalt. Alt skal
dokumenteres skriftlig, og nåde den som ikke følger reglene. Skal man
søke om den aller minste ting, må det gjennom utallige organer før man
kan få tilbakemelding. Det kan også virke som om byråkratiet forventer
skriftlige søknader, men foretrekker muntlige tilbakemeldinger selv.
Som
sagt har byråkratene lett for å flytte papirbunker fra den ene siden
av skrivebordet til den andre. Den første sekretæren gir ansvaret til
den neste, som igjen gir ansvaret til det tredje leddet. Slik
fortsetter det i baner – helt til saken havner i søpla. Dette må vi,
vanlige folk, finne oss i. Når vi for tiende gang ringer og hører
hvordan saksbehandlingen har utviklet seg, får vi igjen høre:
”Dessverre, vi har sendt søknaden videre. Vennligst kontakt neste
ledd.” Neste dag prøver vi like uvitende og fortvilet å slå på tråden
til neste organ. Svaret vi mottar der, er like frustrerende. ”Kontakt
oss igjen om en uke, da er saken mest sannsynlig ferdig behandlet.”
Det vil si en måned eller to.
Byråkratiet råder over alle områder. Vi møter
”papirflyttingen” både i nærmiljøet og ellers. Det siste eksemplet vi
har opplevd, er søkning til videregående skole i Buskerud. Skolen fikk
først en melding om at regelen for fjorårets søkning ikke gjaldt dette
året. Det innebar at vi tiendeklassingene i Hedalen ikke fikk søke til
Buskerud fylke (Hønefoss). Begrunnelsen kunne ikke helt forstås, siden
vi er i det ”dilemmaet” at alle linjer ikke eksisterer på Leira.
Vi må derfor søke til Gjøvik-området. Denne
turen er svært ”kronglete”. For å komme seg frem kollektivt må man for
eksempel ta den lange ruten: Hedalen – Begnadalen – Fagernes – Gjøvik.
Hønefoss-turen ville tatt halvparten så lang tid, og det er dessuten
3,5 mil kortere. Faktisk ville både vi og fylket spart penger på å la
oss gå i Hønefoss. Problemet er kanskje ikke at så mange av oss ville
valgt Hønefoss-løsningen, men er ikke prinsippet helt bak mål?
Man trenger heller ikke å gå så langt i
byråkratiet. For å ta et eksempel litt nærmere geografisk, er skolen
vår et godt eksempel. 10. klasse har for tiden søkt om lån av et rom
på skolen. For det første måtte vi gjennom noen skriftlige prosesser.
Vi har også fått beskjed om at det muntlig er i orden, men.. Skriftlig
tilbakemelding må selvfølgelig til. Dette er ikke for å kritisere, vi
skjønner at det er regler på hvordan prosessene skal foregå. Hva ville
skjedd dersom de ikke hadde fulgt opp oppgavene sine på rett måte? Da
hadde de fått ”de høyere makter” på nakken, og alt hadde falt tilbake
på dem selv.
Det er ikke bare i skolesammenheng at
byråkratiet eksisterer. Ser man rundt seg i samfunnet, finnes det
saker som behandles og ”nedlegges” av disse ”bryåkratene”. Det er jo
faktisk det de driver med, de bryr seg samtidig som de måker store
lass med papir. Aktuelle hendelser og saker blir gang på gang drøftet.
Det kommer fram blant annet i media. Det de og vi andre får til svar,
er at saken allerede er behandlet. Sannheten er imidlertid at den er
på full forflyttelse rundt i systemet. Kanskje er den allerede sirlig
puttet i en mappe sammen med haugevis av andre nedlagte saker – eller
kanskje allerede borte for godt? Ikke vet vi…
Slår man opp i ordboka på byråkrati, finner man
disse betegnelsene:
vidt forgrenet administrasjonsapparat og
omstendelig og ineffektiv arbeidsordning.
Den siste betegnelsen kan vi i alle fall si oss
enig i. Et arbeid som går ut på å drikke kaffe og snike seg unna eget
arbeid, kan vel neppe kalles effektivt? Men for all del, personlig
ville vi heller ikke risikert å bli utsatt for beskyldninger i hytt og
pine. Det er nemlig ikke få som utnytter manglende skriftlig arbeid
til selvnytelse.
|