Denne artikkelen bygger på en tale jeg holdt
i anledning 1. mai i år. Teksten på denne dagen handlet om å være
barmhjertig, ikke dømme, om å ettergi og være raus. Men er dette
verdier som passer inn på 1.mai? 1. mai var der med sitt særpreg før
kirken begynte å holde gudstjenester på den. Dermed velger kirken å gå
inn på en arena, på en dag da dagsorden på mange måter er satt. Har
kirken noe å si på en slik dag?
Tradisjonelt
har man villet skille mellom kirke og politikk. Gud styrer verden på
to måter: gjennom kirken og gjennom samfunnet. Dette henger også
sammen med spørsmålet: Hva gir kirken mandat til å uttale seg? For
Luther var nettopp dette et sentralt spørsmål. Han ville skille mellom
det som Guds Ord sa noe om, og de ordninger som kirken selv hadde
funnet på. Kirken måtte gjerne finne på ulike ordninger, men disse
kunne ikke bli like forpliktende som de ting Guds Ord sa noe om. Det
var nå engang forskjell på om det er Gud eller et menneske som uttalte
seg om en sak.
Men innebærer dette at kirken bør la politikken
seile sin egen sjø? Har politikken sine egne lover, som kirken bør la
være kommentere? Hvordan bør eventuelt kirke og politikk samhandle?
Kanskje det nærmeste en kommer et svar på dette spørsmålet er den
måten kirken har vært tilstede i forsvaret på. Her brukes ordene
”kritisk solidaritet” om den rolle kirken bør spille. Kirken skal være
der mennesker er, hjelpe og støtte. Den skal også gi mulighet for
tilgivelse om en har tråkket feil. Samtidig minner ordet ”kritisk” om
at en god venn sier ifra, når det er nødvendig.
På 1.mai har tema vært arbeidernes rett. Dette
har vært en kampdag. Er denne dagen fortsatt like påkrevd? Bør kirken
tre støttende til? Hva kjennetegner arbeidslivet i dag? Mange
arbeidsplasser preges av hurtige omstillinger, fordi behov er i stadig
endring. En annen faktor er også konkurranseutsetting. Når ulike
aktører må kjempe om oppdragene, har dette igjen bidratt til at man
har måttet stadig stille større krav til effektivitet. Men hva skjer
med de ansatte i en slik situasjon? Hva skjer med brukere av for
eksempel helsetjenester, der liknende krav blir stilt? Ja, hvordan er
det å være menneske. midt oppe i det hele?
Fra kirkens ståsted vil et grunnleggende
spørsmål være: Hvordan blir menneskets verdi ivaretatt ved de
endringer som gjennomføres? Bibelen understreker nemlig sterkt den
verdi et menneske har (Salme 8,4-7).
For hvilke utfordringer er knyttet til den
situasjon arbeidsmarkedet er inne i? Vi kan da ta i bruk teorier om
arbeidsledelse for å se om det kan være ting i situasjonen som lett
kan føre til uheldige følger, om man ikke er tilstrekkelig på vakt.
Går man 100 år tilbake, sto man overfor de
utfordringer som fremveksten av de store fabrikkene medførte. I denne
sammenheng var nettopp kravet til effektivitet det som ble satt i
høysetet. Hva skjedde? Man satte fokus på hvordan de ulike leddene i
produksjonen ble løst. Man gikk inn med arbeidstidsundersøkelser
-) finne løsninger -) spare tid.
En murer kunne spare mye tid ved å redusere
bevegelsene fra 18 -) 5 når han skulle legge en ny stein til på muren.
Man innførte også et lønnssystem som skulle virke effektiviserende -
akkordsystemet. Man økte graden av spesialisering. Hadde arbeidsledere
som fulgte de ansatte svært tett. Fokus lå på den teknikk man hadde
ved utførelsen av arbeidsoppgavene. På 20- og 30-tallet kom så teorier
som mer gikk på måten en bedrift var organisert. Også i dag er det
stor tro på å løse de utfordringer som for eksempel helsesektoren er
stillet ovenfor ved bedre organisering.
På 50-tallet begynte man å oppdage, at man også
kunne oppnå mye ved å rette fokus mot de ansatte. Trivselsfaktorer
virket også inn på produksjonen. I dag er dessuten den kunnskap som
trenges i en bedrift ofte så sammensatt, at man er nødt til å ansette
mennesker med stor fagkompetanse. På enkelte områder vil derfor
kunnskapen sitte langt nede i systemet. Dette gjør også noe med synet
på de ansatte. En blir sett på som en ressurs – får verdi. I
kjølvannet av dette utviklet man teorier om at det var to måter å
forholde seg til ansatte på. På den ene siden handler det om å finne
ulike måter å styre prosessene på, med ønske om å oppnå konkrete mål.
På den andre siden støtte de ansatte, legge forholdene til rett, pleie
kompetansen og trekke dem med i beslutningene, for å gi dem et
eierforhold til sin oppgave. To stikkord blir dermed: styre og
støtte.
Poenget er nå å finne den rette balansen mellom
disse to måtene å forholde seg til de ansatte på. Blir det for hard
styring fører dette til kulde på arbeidsplassen. Blir det derimot for
liten styring fører det lett kaos. Innenfor ledelsesteori mener man
for eksempel at tiden er en viktig faktor for å bestemme ledelsesform.
Jo, mer begrenset tid man har til disposisjon, jo lettere er det å bli
autoritær i måten man leder arbeidet på. Dette kan på kort tid gi
gevinster, men på lang sikt kan dette føre til kulde på
arbeidsplassen. Tidsperspektivet vil lett føre til at fokus flyttes
fra ansatt til arbeidsoppgave. Taperen opp i det hele kan da lett bli
mennesket, som reduseres til å bli en brikke i en produksjon. Med
andre ord: dette økte krav til effektivitet med påfølgende virkemidler
som går i samme retning, fører lett til at synet på mennesket
påvirkes.
På 1. mai utfordret jeg derfor utfordre ulike
parter til å tenke igjennom nettopp dette: blir menneskets verdi
ivaretatt midt oppi det hele? Privatisering eller ikke -) tiden den
største utfordring. Spørsmålet: Har vi tid til å ta vare på den
ansatte, på brukerne, på mennesket midt opp i det hele? Slik kunne det
bli kirkens oppgave å sette fokus på mennesket i systemet, minne
lederne på det en vet, fordi kravet om effektivitet lett fører til at
fokus blir tatt bort fra de ansatte.
Samtidig tror jeg at denne teksten også kan
fungere på et annet plan. Synet på arbeidet handler ikke bare om
forholdet mellom ledelsen og de ansatte. Det handler ikke bare om å
tjene bedriften/virksomheten, men om å tjene Gud og medmennesker.
Kanskje en derfor – både som ledere og ansatte – burde ta til seg ting
i fra dagens tekst. Det handler om å møte mennesker med raushet, ikke
ved å ta av bedriftens resurser, men egne ressurser.
Det gjorde inntrykk på meg, da ei jordmor kom
opp igjen på sykehuset på sin fritid og så til hvordan det gikk med
Jofrid. Hun gikk av vakt før hun visste hvordan det hadde gått. Jofrid
hadde hatt en vanskelig fødsel. Hun var tydelig spent. Hun viste i sin
handling at hun ikke bare var på jobb for å tjene penger.
Min far var ansatt som bygningskontrollør på
teknisk etat på Rådhuset i Bergen. Han brukte mye tid av sin fritid
for å hjelpe mennesker som kom i hans vei, fordi mennesker som bygger
hus har tatt på seg en stor oppgave, som ofte kan virke belastende på
hverdagen for dem.
Som kristen ønsker jeg ikke bare å tjene Gud
gjennom menigheten, men også ved å se de menneskene jeg møter i min
hverdag. Mange av oss møter mennesker som av ulike grunner har det
vanskelig. Da kan ordene om ikke å dømme komme til sin rett. Men hva
betyr de? Joh.3,17. Jesus møtte mange menneske på sin vei. Han var
ikke redd for å si: du har hatt fem menn og den du nå har er ikke din
egen. Han kunne også si: synd ikke mer fra nå av.
Å la være å dømme, betyr nemlig ikke å la være
å si fra når noe er galt. Spørsmålet er derimot hvilken hensikten vi
har med å gjøre det. Det handler nemlig om å vise barmhjertighet,
ettergi og være raus overfor dem som har det vanskelig. Det motsatte
av å ikke dømme er ikke å la være å si ifra, men å ville frelse, dvs.
gi hjelp. For nettopp i mitt arbeid gis jeg mulighet til å møte
mennesker som kan trenge min hjelp. Slik kan dagens tekst bli en
ledetråd jeg tar med meg inn i mitt arbeid som en ressurs.
|