Kommunesammenslutning?
Rapporten fra Asplan Viak as har fått tittelen "Bedre åv være stor
enn (u)lykkelig som liten? Her gjengir vi sammendraget av
utredningen om kommunesammenslutning i Valdres: Øystre Slidre,
Vestre Slidre, Nord-Aurdal og Sør-Aurdal.
SAMMENDRAG
Valdres er et dalføre
med fell , skog og jordbruksbygder midt i Sør-Norge, langs stamvegen E 16
mellom Oslo og Bergen. Området er i dag inndelt i seks kommuner som
allerede samarbeider gjennom felles Regionråd og mange interkommunale
tiltak. De fire største av disse Sør og Nord Aurdal samt Vestre og Øystre
Slidre har nå vedtatt å utrede kommune-sammenslutning, mens de to minste,
Vang og Etnedal, har valgt å stå utenfor prosessen.
Kommune-Norge i endring
Regjeringen har tydelig signalisert at den ønsker endringer i
kommune-strukturen, med færre og større kommuner. Et 40-talls
kommuner har nå igangsatt prosesser for å utrede sammenslutning, men få
har enda vedtatt dette. Virkemidler som Regjeringen kan tenkes å ta i bruk
for å nå sine mål, er:
styrket premiering
av kommuner som går sammen, samt endringer i inntektssystemet som gjør
det mer gunstig å være stor kommune og verre å være liten
endringer i
oppgaveinndelingen: større kommuner med kapasitet og kompetanse til å
forvalte tilføres nye og spennende oppgaver, mens mindre kommuner fratas
ansvar
Kompetanseoppbygging i
kommunene er avhengig av rekruttering av dyktige fagfolk til levedyktige
fagmiljøer med rom for nødvendig grad av spesialisering. Mange små
kommuner opplever i stigende grad problemer med dette.
Ut fra inntektssystemet er de økonomiske incentiver for
kommune-sammenslutning i dag ikke udelt positive; kfr. beregningene
nedenfor. Men dersom Regjeringen styrker innsatsen for å få fram større
endringer i kommunestrukturen, vil det likevel være mange fordeler for
Valdres kommunene å starte tidlig med en sammenslutningsprosess. Man får
da et forsprang på kommuner som først starter når de økonomiske
rarnmebetingelsene tvinger dem til det, og de vil dermed kunne gjennomføre
nødvendige omstillingsprosesser under mindre ytre stress.
Men skulle dagens
politikk for å fremme endringer i kommunestrukturen slå feil, kan man også
risikere at misnøye med kommunesektoren får Regjeringen til å ta helt
andre grep. Dersom styrende myndighet heller velger f.eks. å legge mye av
den tjenesteyting som i dag tilbys av kommunene, ut i private markeder,
evt. også med "finansiering som følger brukeren", kan kommunenes rolle som
prioriteringsarena for lokale velferdstiltak komme under sterkt press og
kanskje bli mer eller mindre borte. Mange små kommuner vil da neppe ha
livets rett.
Spredtbygde kommuner med nokså stabil befolkning og
skjev kjønnsfordeling
De fire kommunene har i dag i alt ca. 15.300 av de rundt 18.000
innbyggerne i Valdres. Dersom disse danner en felles kommune, vil den bli
den største i Sør-Norge målt i areal og ha det tredje største folketallet
i Oppland.
Folketallet er allikevel
ikke høyere enn det var rundt 1950, og har vært svakt synkende de siste
åra. Kjønnsbalansen blant unge voksne er skjev med stor overvekt av menn,
og særlig Sør Aurdal har høy andel eldre. SSB's nyeste framskrivninger
antyder en svak vekst i folketallet mot 2020. Det vil bli flere eldre
voksne og yngre pensjonister, men færre barn og unge og de aller eldste.
Området har lav arbeidsløshet, og offentlig sektor står for den største
sysselsettingen. De viktigste næringsvegene er handel- og
hotell/restaurant samt annen privat tjenesteyting. Primærnæringer har enda
stor betydning, men særlig jordbruket har tapt kraftig terreng de siste
årene.
2/3 av befolkningen bor utenfor tettsteder. Sammen med de to andre
Valdreskommunene danner de fire kommunene en egen bolig- og
arbeidsmarkedsregion. De fleste har enda sitt arbeid i hjemkommunen, men
pendlingen har økt på 90-tallet.
Dagens kommunesentra ligger i 20-30 km avstand fra region- og
kommunikasjonssenteret Fagernes, som med sine 2600 innbyggere og mange
offentlige og private servicetilbud vil være det naturlige senteret for en
ny "Valdres kommune".
Kommunene og befolkningen har mange felles trekk, bl.a. av kulturell og
historisk art, samt felles lokalavis og lag og organisasjoner, noe som
danner et godt identitetsmessig grunnlag for en kommunesammenslutning.
Økt rammetilskudd i omstillingsperioden - reduksjon på lengre sikt
utfra dagens forutsetninger
Finansielle nøkkeltall tyder på at Nord Aurdal er den av de fire
kommunene som i dag har minst økonomisk handlingsrom, mens
Slidre-kommunene har den beste situasjonen.
Av de kommunale driftsinntektene vil de statlige rammetilskuddene bli
mest påvirket av en kommunesammenslutning. Basert på dagens inntektssystem
m.v. vil en sammenslutning gi følgende konsekvenser for de statlige
overføringene:
- På kort sikt (de 10 første årene): Kommuner som slår seg
sammen, skal sikres inntektsgrunnlaget i en overgangsperiode etter
sammenslutningen. De første ti åra vil "Valdres kommune" fa ca. 6 mill
kroner (ca. 3 %) mer i rammetilskudd årlig enn om de fire kommunene
hadde forblitt selvstendige kommuner. I de påfølgende fem år trappes
inndelingstilskuddet gradvis ned med vel 4 mill kroner årlig.
- På lang sikt (dvs. etter 15 år): Ved overgangsperiodens utløp
forsvinner inndelingstilskuddet helt. Etter dette vil "Valdres kommune"
få rammetilskudd etter de samme kriterier som alle andre kommuner.
Overføringene vil da være om lag 16 mill kr lavere enn hva de fire
kommunene ville ha mottatt som selvstendige kommuner.
Som nevnt over er det imidlertid stor usikkerhet rundt Regjeringens
framtidige politikk på dette området. Kommunal- og Regionaldepartementet
starter nå en ny gjennomgang av inntektssystemet, som planlegges lagt om
fra år 2007. Endringer kan også skje før den tid, gjennom de årlige
kommuneproposisjoner og statsbudsjett.
Dersom slike innebærer en vridning til fordel for større kommuner, kan
det inntektstapet vi her har beregnet på lang sikt, komme til å skje helt
eller delvis, uansett om kommunene slår seg sammen eller ikke. At en ny
kommune vil få tilført statlige ekstramidler i en overgangsperiode synes
sikkert - om den vil tape på sikt langt mer usikkert.
Kommuner som går sammen, får også delvis kompensasjon fra Kommunal- og
regionaldepartementet for engangskostnader som er direkte knyttet til
sammenslutningsprosessen. Beløpet tilsvarer erfaringsmessig ca. 40-60 % av
de ekstraordinære kostnadene.
Sterkere fagmiljøer kan gi bedre kvalitet på kommunale tjenester
Gjennom intervjuer og analyser av nøkkeltall har vi sammenlignet kommunene
mht. omfang og ressursbruk på viktige kommunale tjenester. Vi har også
gjort en spørreundersøkelse blant de ansatte i kommunene om deres syn på
dagens arbeidssituasjon og en evt. framtidig kommunesanunenslutning.
De aller fleste ansatte er tilfreds både med det faglige innhold jobben
sin og det sosiale miljøet. Men det er også en utbredt oppfatning at det
er vanskelig rekruttere og til dels også beholde kvalifisert arbeidskraft
på eget arbeidsområde.
For tjenesteområdene Administrasjon, styring og fellesutgifter og skole
har vi gått lengst i antyde mulige innsparinger ved en sammenslutning.
Derimot synes mulighetene for å utløse innsparinger på driften innenfor
Pleie og omsorg og Tekniske tjenester å være mer beskjedne, men det kan
være kostnadsbesparelser knyttet til forvaltningsoppgaver i disse
sektorene.
Vi ser derimot et klart potensial for at en kommunesammenslutning vil
bidra til å styrke fagmiljøene i mange sektorer, spesielt der disse i dag
består av kun en eller få personer. Slike små miljøer er svært
personavhengige og sårbare. Større fagmiljø gir også mulighet for
nødvendig faglig spesialisering, som igjen vil heve kvaliteten på
kommunens tjenester. Vi vil tro at dette kan gi mer fornøyde brukere og en
viss økonomisk gevinst for kommunen.
Spørreundersøkelsen viser en tredeling mellom ansatte som tror en
sammenslutning vil være en fordel, de som er skeptisk og de som ikke vet.
Undersøkelsen gir ikke grunnlag for å si at det er noe klart ønske blant
de ansatte om en sammenslutning, men heller ikke det motsatte Om lag hver
femte ansatt mener det er fare for å miste jobben hvis det blir en
kommune- sammenslutning. Hver tredje aksepterer å få lenger reiseveg, bare
de beholder jobben sin.
SSB har i en egen rapport anslått et teoretisk potensial for årlige
innsparinger på ca. 62 mil (1998 )kr. per år hvis alle de seks kommunene i
Valdres går sammen.
For de fir valdreskommunene tilsvarer dette ca. 52 mill. kr. årlig,
eller nærmere 9 % av kommunene samlede brutto driftsbudsjetter. Vår
vurdering er at dette synes å være urealistisk høyt. Vi mener derimot at
en kommunesammenslutning bør kunne gi grunnlag for innsparinger som
tilsvarer bortfallet av rammetilskott på ca. 16 mill. kr. etter
overgangsperioden; kfr. over
Om lag halvparten av disse innsparingene er da lagt på politisk og
administrativ styring av den nye "Valdres kommune". Resten er fordelt på
de tyngste kommunale sektorer hvor sammenslutning ser ut til å kunne
gi mulighet for en viss effektiviseringsgevinst.
Færre politikere tydeligere og mer interessant politikerrolle?
Dagens fire kommunestyrer har i alt 92 medlemmer, hvorav nesten 3/4 er
menn. Antall kommunestyrerepresentanter i en ny "Valdres kommune"
kan tenkes å bli omtrent halvert. Et kommunestyre på f. eks. 45 medlemmer
vil fremdeles gi 1 repr. pr. drøyt 300 innbyggere.
Dersom det nye kommunestyret skal avspeile de tidligere kommunene utfra
folketall, vil nedgangen i antall representanter bli størst for de minste
kommunene. Hvordan det ny kommunestyret vil fordele seg geografisk, vil
imidlertid avhenge av partienes nominasjoner og velgernes "dom". Evt.
skjevheter kan like gjerne ramme Nord-Aurdal som ytterområder. Om
ønskelig kan man evt. søke om dispensasjon fra valgloven for å utprøve en
ordning med valg via geografiske delområder e.l., evt. vurdere opprettelse
av lokalutvalg. Sistnevnte ka imidlertid komme i konflikt med ønsket om
økonomiske innsparinger.
Det er neppe grunn til å vente grunnleggende endringer i
lokalpolitikernes rolle i en "Valdres kommune". Men med større
sakskompleks og færre politikere bør det være mulig å gjøre
politikerrollen mer overordnet, prinsipiell og strategisk, mens
detaljstyring av tjenesteproduksjonen tones ned. Problemer med inhabilitet
i enkeltsaker bør kunne bli mindre. Kanskje kan slike endringer også
bidra til å fa flere kvinner med i lokalpolitikken. Vi finner ikke
grunnlag for klare konklusjoner vedr. mulige endringer i framtidig
valgdeltakelse.
"Valdres kommune" kan bli en styrket regional og lokal
samfunnsutvikler
Det er lite trolig at en sammenslutning vil gi noen stor effekt på
folketallet i den nye kommunen. Det er imidlertid sannsynlig at
bosettingen i en ny "Valdres kommune" over tid vil trekkes noe mer mot
regionsenteret Fagernes.
Slike vekstimpulser er viktige for å kunne videreutvikle Fagernes som
et attraktivt bosted med gode service og kulturtilbud for hele regionen;
noe som kan være svært viktig for Valdres som helhet. Dette kan imidlertid
i noen grad gå utover bosettingen i de mer perifere deler av den nye
kommunen. Men en slik utvikling kan skje uansett.
En ny "Valdres kommune" bør også kunne bli en større og tydelige aktør
i samfunnsutviklingen, og dermed også mer interessant som utviklingsaktør
i samarbeid med andre offentlige myndigheter og næringsliv. En felles
kommuneplanlegging i en ny "Valdres kommune" gir også muligheter for
styrkede grep på utfordringer som i dag overskrider kommunegrensene,
f.eks. hva angår samferdselsspørsmål og arealdisponering.
En ny "Valdres kommune" vil få en sterk regional stilling i forhold til
nabokommunene, og blir derfor neppe noen sterk pådriver for videre
interkommunalt samarbeid. De første årene vil den nye kommunen også ha mer
enn nok med sitt for å få gjennomført selve kommune-sammenslutningen.
Slike prosesser vil derfor kunne bremses, og eksisterende
samarbeidsordninger kan forsvinne over tid. Utadrettede tiltak innenfor
turisme, markedsføring m.v. vil antakelig leve videre, men det kan f.eks.
være usikkert om behovet for opprettholdelse av Regionrådet som
selvstendig organ fortsatt vil være til stede.
Sentralisert eller desentralisert organisering av den nye kommunen?
Vi har skissert to alternative modeller for organisering av en ny kommune:
- En sentralisert modell, der all administrasjon samles på Fagernes,
mens det opprettes lokale servicekontorer i de gamle kommunehusene på
Bagn, Slidre og Heggenes.
- En desentralisert modell, der kommunens ledelse (ordfører, rådmann
og den nærmeste staben) også plasseres på Fagernes. Foruten
servicekontorer vil her mye av kommunens øvrige administrasjon fordeles
mellom de andre kommunehusene.
Det er viktig å merke seg at uansett valg av modell vil det aller meste
av den direkte tjenesteytingen (skoler, barnehager, institusjoner)
fremdeles ligge i lokalmiljøene.
Den desentraliserte modellen vil gi best utnyttelse av dagens
kommunehus. Det er ikke vurdert om dagens rådhus på Fagernes kan romme
hele administrasjonen i en ny kommune. Hvis ikke, må kommunen ved valg av
en sentralisert modell skaffe andre lokaler på Fagernes, evt. ved å bygge
ut dagens rådhus.
Tjenestekvaliteten blir ventelig best i den organisasjonsstrukturen som
fungerer best. Den desentraliserte vil kreve mest ressurser til styring og
koordinering for å fungere godt. En slik modell vil kanskje også oppleves
som å være "nærmere innbyggerne" enn den sentraliserte.
Begge modellene vil medføre lenger arbeidsveg enn i dag for mange
ansatte i administrasjon og fellesfunksjoner. I den sentraliserte modellen
gjelder dette de som i dag ikke jobber i Nord Aurdal kommune. I den
desentraliserte modellen far også de som skifter arbeidssted lenger
reiseveg, men for mange da til andre steder enn Fagernes. Dermed svekkes
ikke de gamle kommunesentraene like mye som i den sentraliserte modellen.
En desentralisert organisering kan bli noe tyngre og dyrere i drift enn
en organisasjon som er fysisk samlet. Anslagene på innsparing i
administrasjon som er antydet i analysen bygger på en sentralisert modell.
Så langt vi kjenner til har de fleste kommuner som har gjennomført en
sammenslutning valgt en sentralisert løsning, enten med en gang eller
etter en tid.
Fordeler og ulemper oppsummert i dag og i framtida
Foruten de rent økonomiske konsekvensene beskrevet over synes de
viktigste fordele ved en kommunesammenslutning å være:
- En felles kommune vil bli en naturlig enhet som vil gi
regionsenteret Fagernes viktige vekstimpulser. Utvikling av Fagernes som
et attraktivt bo og arbeidsstedsted vil være viktig for å fa ungdom med
utdanning til å flytte tilbake til regionen, og kan dermed i et
langsiktig perspektiv bidra til å styrke Valdres som helhet.
- En felles kommune blir en større, mer kompetent og tydeligere
samfunnsaktør som vil kunne få tilført viktige oppgaver som mindre
kommuner ikke får. Den vil være bedre forberedt på framtidas krav til
kommunene enn dagens fire små kommuner.
- En felles kommune fårsterkere fagmiljøer som gir bedre grunnlag for
å kunne rekruttere nødvendige fagfolk og tilby sine innbyggere tjenester
av best mulig kvalitet, kanskje også tjenester man ikke har i dag.
- En felles kommune vil bli rimeligere å styre og administrere og vil
derfor kunne bruke mer av sine ressurser til publikumsrettede tjenester.
Behovet for ressurskrevende interkommunale samarbeidsordninger
reduseres.
- Det bør kunne bli mer interessant å være politiker i den nye
kommunen.
De største ulempene ved en kommunesammenslutning synes å være:
- Færre kommunestyremedlemmer og konsentrasjon av kommunal virksomhet
til Fagernes kan i sum gi noe økt avstand mellom kommune og befolkning.
- Dagens kommunesentra Bagn, Slidre og Heggenes kan miste
arbeidsplasser, servicetilbud og på sikt kanskje også bosetting. En slik
utvikling er nok sannsynlig uansett, men kan påskyndes gjennom en
kommunesammenslutning.
- Deler av befolkningen får økte reiseavstander for å oppsøke
kommunale tjeneste som ikke lenger tilbys lokalt. Indre områder i Sør
Aurdal får de lengste avstandene.
- Det kan bli behov for omplassering evt. oppsigelser av kommunalt
ansatte; særlig innen administrasjon
Innbyggerne er fornøyd med dagens kommuner, og de ansatte med sine
arbeidsplasser. Men nasjonal politikk, svekket kommuneøkonomi, endringer i
kommunenes rolle og endret befolkningssammensetning kan i sum komme til å
sette de relativt små kommunene i Valdres under et kraftig press.
I et slikt perspektiv bør en kommunesammenslutning kanskje helle
vurderes utfra hva man forventer at framtida vil bringe enn akkurat
hvordan ting er i dag.
Identitetsmessig tror vi det ligger bedre til rette for en
konununesammenslutning i Valdre enn mange andre steder. En slik "fusjon"
mellom fire kommuner vil imidlertid bli e: krevende prosess som må
forberedes svært godt og vil kreve stor innsats å gjennomføre.
|