Dagspressen fylles daglig av mer eller
mindre kvalifiserte meninger om våre barns viktigste oppholdssted
utenfor heimen – skolen. Den ene regjering avløser den andre med
stadig nye statsråder med styringskåte meninger om hvordan de skal
skape en bedre skole, uten at det kan hevdes at noen av dem i
nevneverdig grad har lykkes med det. Hvem har og tar egentlig ansvar
for at kvaliteten på våre barns fremtid sikres?
Skal
vi tro de mange innslag i dagspressen de siste årene, har norsk skole
konstant vært i en negativ utvikling siden 1967. Verken Mønsterplanen
av 1974, 1987 eller Læreplanen av 1997 ser ut til å ha bidratt til at
vi har fått en bedre skole.
Flere av våre fremtredende forskere kommer med
synspunkter som kan tolkes som om det står dårligere til i dagens
skole enn da Kiellands Marius ble ”drept” av kateterundervisning i
pugge og latinskolen av 1883.
20% av dagens elever går ut av skolen uten
tilfredsstillende regne- og matematikkferdigheter, norske barn bråker
nest mest i klasserommet (bare slått av greske barn), og norske elever
øver vold og trusler mot læreren, altså nøyaktig slik Sokrates beskrev
ungdommen.
I vår lokale presse leser vi om en tilsvarende
utvikling i våre landlige og fredelige lokale skoler. Det er samtidig
avdekket et skremmende stort gap mellom elevenes og lærernes syn på
hva lærerrollen skal innebære og hvordan den skal forvaltes, samtidig
som politikere og ledere i lærerorganisasjoner står minst like langt
fra hverandre.
En slik fortettet fremstilling kan lett oppfattes
som en svartmaling av virkeligheten og det er slett ikke hensikten i
denne sammenhengen. Men det er like fullt nødvendig å stoppe opp og
reflektere over summen av den utviklingen som beskrives.
Midt mellom skolen av 1883 og Læreplanen av 1997,
finner vi ”flere byer i Belgia”-pedagogikken. I dag bruker vi denne
pedagogikken som et slags skremmebilde på hvordan skolen ikke skal
være. Nå må det nok sies at førstegangsvelgere som forlater skolen
uten helt å vite hvor Belgia ligger, uten å kjenne hovedstaden
Brussel, stiller med et lite handikap i den kommende EU-debatten.
Nåvel, dette er kanskje ikke det viktigste i
denne debatten, men det handler kanskje om kvalitet dette også?. Ordet
”kvalitet” er det tverrpolitisk enighet om i Norge, alle vil den
norske skole vel. Det er vel også en rimelig enighet om at vi må
arbeide for å sikre denne kvaliteten? Når vi imidlertid tar i bruk
ordet ”kvalitetssikring”, er meningene mer delte, og noen får
assosiasjoner til næringslivets kvalitetssikring.
La det med en gang være sagt at næringslivet og
industrien verken har funnet opp eller har enerett på begrepet. Det
har eksistert i pedagogisk debatt i en eller annen form siden
16-1700-tallet. Kvalitetssikring i skolen er noe annet enn
ISO-standarder, men like fullt er det mange felles trekk og prinsipper
som kan anvendes. Et godt eksempel på ”menneskebedrifter” som har lært
noe av industriens tenkemåte er sykehusene og den avvikshåndtering som
finner sted der.
Er kvalitet i skolen fellesskapets ansvar? Svaret
er vel ubetinget ”ja”, enten gjennom valg til storting som bestemmer
rammene for den skolen vi skal ha, eller gjennom lokaldemokratiets
mange møteplasser. En slik møteplass i skolen er FAU (Foreldrerådets
arbeidsutvalg). Dette organet er foreldrenes forum for samarbeid med
hverandre og med skolen.
Når det gjelder skoleloven og Læreplanen, er det
stat og kommune ved skoleledelsen som har dokumentasjonsplikt overfor
oss foreldre. Dette betyr at dersom du er i tvil om ditt barn f. eks
får tilpasset opplæring, kan du kreve at skolen gir deg skriftlig
dokumentasjon på at opplæringstilbudet for ditt barn holder mål (FUG-leder
nr. 2/2002). FAU kan være et organ som bidrar til en slik sikring
eller det kan kun fungere som det noen omtaler som et ”supperåd”, det
er opp til oss!
3. februar 2003 hadde FAU ved Hedalen skole et
felles møte med skolen der temaet var kvalitetssikring. Noen av oss
som var tilstede, hadde en klar opplevelse av at det var mange
meninger i lokalet om hva kvalitetssikring egentlig var og hvordan
dette skulle håndteres i skolen. Selv om meningene kan være delte om
dette, bør det ikke herske noe særlig tvil om at sikring av kvalitet
må være noe annet enn å beskrive det eksisterende eller den
aktiviteten man planlegger.
I puggeskolen av 1883 og reformskolen av 1974
beskrev man uavlatelig hva man gjorde uten av kvaliteten ble bedre av
den grunn. Ingen av oss vil vel være særlig tilfredse dersom kirurgen
etter en mislykket operasjon bare kunne gi en detaljert og utførlig
beskrivelse av hva han hadde gjort, men var ute av stand til å følge
noen alternative prosedyrer når noe gikk galt under operasjonen.
På samme måte er flere av oss lite tilfredse med
beskrivelser av hva som gjøres, uten at det foreligger klare
beskrivelser av hva man gjør når noe ikke virker som det skal. Det er
uansett grunn til å håpe at kirurgen som opererer ikke gjentar det
samme flere ganger med håp om at bare han gjør det mange nok ganger
vil det virke. Forfattere som Kielland og Bjørnebo har lært oss at det
er lurt å tenke på samme måten i skolen.
Vi kan unngå at vi går baklengs inn i framtida
bl.a. ved å åpne for gode (og reelle) diskusjoner mellom skole og hjem
om hva som er god og funksjonell kvalitetssikring på vår skole. FAU
har gode og lange tradisjoner på å sikre kvaliteten på kaffen og
kakene til foreldremøtene, vi debatterer sågar titt og ofte innkjøp av
ny kaffetrakter.
Dersom skolen slipper oss til, kan det hende vi
også har meninger om hvordan klasse og læringsmiljø skal sikres for
våre elever. FUG beskriver blant annet at en av klassekontaktens
viktige oppgaver er å samarbeide med skolen om utvikling av prosedyrer
for hva som skal skje når elever mobbes. Slike prosedyrer skal
skriftliggjøres og være tydelige for skole og heim sies det. Vi må
faktisk slutte å tro at mobbing er noe som ikke forekommer på vår
skolen!
Tilsvarende prosedyrer kan vi tenke oss at
utvikles i forbindelse med at elever ikke lærer å lese eller regne som
vi forventer, altså et alternativ eller supplement til den rådende
pedagogikk og metode. Jobber vi på denne måten, begynner samarbeidet
vårt å ligne på kvalitetssikring i skolen, og det er å håpe at vi ikke
fortsetter å gå baklengs inn i framtida. Hedalen skole er sikkert et
greit sted å være for de fleste elevene de fleste dager, men er vi
tilfredse med det da?
|