Publisert:
10.11.06 |
|
Gode ordninger – sunn sorg
Av: Eiliv Lønningen
Som
mange sikkert har lest i menighetsbladet, så har vi fått en ny ordning ved
begravelser. Nå er ikke forandringene så store. Men man prøver å
understreke sterkere det savn, den sorg og den smerte som et dødsfall
medfører. Det handler om å overgi den døde i Guds hånd, kunne ta et verdig
farvel og følge vedkommende til det siste hvilested.
På denne måten ønsker man å gi hjelp til å komme i gang med den
sorgprosessen som ligger foran. Nå fins det teorier om hva som skjer med
oss hvis vi mister noe/noen som betyr mye for oss. Man snakker gjerne om
ulike faser i en sorgprosess. Likevel vil ikke sorgprosessen forløpe som
en rett linje, man går gjerne litt frem og tilbake, men noen trekk har en
tendens til å møte oss tidligere enn andre.
Hvis vi slår oss kraftig på kroppen, kan det godt være at vi ikke merker
smerten til å begynne med. Men blir i første runde litt lammet. Slik også
når noen dør. Man kaller dette gjerne en sjokkfase. Mange opplever det
hele som litt uvirkelig, ja nesten som en ser seg selv litt utenfra, som
om man har flyttet inn i andre etasje. Hører man kjente navn nevnt, er det
likevel som om det ikke angår en selv. Det som har skjedd er så
smertefullt. Derfor makter en ikke helt å ta det inn over seg med en gang.
Vi mennesker er nemlig utstyrt med ulike forsvarsmekanismer. Av og til
kan det virke som om det snakkes negativt om slike mekanismer. De blir
sett på som en flukt bort fra sannheten. Jeg tolker dem heller som en ”timeout”,
en mulighet til å tenke seg litt om, før en får et møte med de store
smertene. Men hvis angsten er for stor, forblir man i denne unnatrekningen,
og man kommer ikke videre i sorgen.
For når det går opp for oss hva som har skjedd, skaper det smerte, og med
smerten kommer også sinnet. Man beveger seg med andre ord inn i en
aggresjonsfase, der man får en reaksjon på at man ser sannheten i øynene.
I denne fasen kan lett aggresjonen rettes i ulike retninger. På mange
måter handler det i denne fasen om å brenne opp den energi man har stablet
på beina mot det som har skjedd. Når så energien er oppbrent blir man
utmattet, og etter hvert kommer bare smerten sivende inn over en og en
blir nedstemt, depressiv. Fra dette nullpunkt starter en prosess der en må
bygge opp et nytt ståsted, for å kunne gå videre, en nyorienteringsfase.
Nå fins det også mange andre følelser et tap kan utløse. Noen får
skyldfølelse fordi en ikke gjorde nok for den som har gått bort. Andre
blir bekymret i forhold til de praktiske tingene som ligger foran. Et
vanlig trekk er også at en sorgprosess gjør oss engstelige og sårbare.
Noen mener at vi mennesker omgir oss med ei ”sårbarhetsboble”. Dette
består i at vi sier til oss selv: ”Dette skjer ikke oss”. Nå derimot har
det skjedd noe som gjør at det har gått hull på denne. Dette gjør at vi
gjerne tenker at det kan skje oss – igjen. Dermed blir vi fort mer redd og
engstelig enn det man var før.
Som prest møter jeg mennesker svært tidlig i en sorgprosess. Målet med det
jeg gjør er å hjelpe mennesker til å møte det som har skjedd. Et viktig
middel i dette er minnetalen. Jeg ønsker å kunne snakke slik om den
avdøde, at dem som møter frem i begravelsen oppdager hvem det er vi samles
om. Dermed får hjelp til å være til stede, kunne si et farvel. Inn i denne
sammenheng kommer også spørsmålet om vi skal senke kista helt eller ikke.
De fleste opplever det å skulle senke kista helt som både brutalt og
smertefullt. I noen tilfeller sitter en også med erfaringer som ikke er
helt gode. Dessuten spiller også tradisjonen en viktig rolle for hvordan
man opplever det hele.
I Hedalen (og til dels Begnadalen) er det en tradisjon for å senke kista
jevnt med jorden. Derfor merker jeg også at en samtale om disse tingene
fort ender med at kisten ikke blir senket helt ned. Også nordpå ble dette
spørsmål av og til stilt. Der var det de fleste ganger nok å ta en runde
på hvorfor kista anbefales å senkes helt ned. Bare et fåtalls ganger endte
vi opp med å ikke senke kista helt ned. Her er det motsatt. Spørsmålet er
da om ikke tradisjonen rundt dette er den største utfordring. Dette er
også bakgrunnen for at jeg tar opp dette her, også når en ikke står foran
en konkret avgjørelse. Kanskje er det behov for å tenke gjennom tingene
før det blir aktuelt.
I forbindelse med dødsfall har jeg også opplevd andre terskler som
mennesker har beveget seg over. Noen kvier seg for eksempel for å se den
avdøde. Men jeg har flere ganger sett den gleden mennesker har fått ved å
gå over denne terskel. Dette fordi resultatet kommer med en gang og blir
så synlig . Noen blir overrasket over den fred de opplever i møtet med den
avdøde. Noen rynker den avdøde har hatt i ansiktet, kan ha skyldtes
smerte. Nå blir disse visket ut, noe som av og til fører til at man blir
glatt og avslappet. Derfor kan det å se den døde være noe man ser tilbake
på som en positiv opplevelse.
En slik terskel kan også det å se kista senkes ned være. Likevel vil
følelsen man får være en annen. Den gir smerte. Sett i lys av det som
tidligere er sagt, kan denne smerte være en hjelp til å komme i gang med
sorgprosessen. Man får også fulgt den avdøde helt frem, og man slipper
senere å lure på hva som har skjedd med den avdøde. Uansett er dette ment
å være en hjelp, også om resultatet er mer smerte i første runde. Men av
og til er det å møte smerten veien å gå for å komme videre.
Dog ønsker ikke jeg å gi en hjelp som folk ikke vil ta imot. Derfor ønsker
jeg å lytte til de pårørende før avgjørelsen tas. Jeg tror nemlig også at
det å bli overkjørt på dette punkt kan skape uheldige følelser. Kanskje
kan man forlenge for eksempel den aggresjon man etter hvert får, når
sannheten går opp for en, fordi man blir hengende fast ved vonde
opplevelser. Videre er det å lytte til mennesker i en slik situasjon også
et uttrykk for at jeg vil vise respekt, og behandle selv sørgende
mennesker som oppegående og myndige mennesker. Selv om sorgen rammer
hardt, vil den normalt ikke gjøre en til en pasient.
Like fullt er det noe man kan trenge litt drahjelp til å komme igjennom En
gang padlet jeg i ei elv. Før vi satte utfor, fikk vi det rådet. Ta elva
på det mørkeste. Der er elva dyp nok. Strømmen vil føre deg forbi stryk
som en kanskje kan bli litt engstelig for å møte. For meg har dette også
blitt et bilde på sorgen. Så lenge man går inn i det mørke som smerten
fører med seg, er det nok energi i selve sorgen til at man kommer
igjennom.
Farene oppstår først når man begynner å styre mot de lysere partier. Da
kan man lett gå på grunn og det hele stopper opp. Derfor er ikke det å
senke kista et mål i seg selv. Men hvis det blir for mange ting man prøver
å styre unna, kan det skape problem. Formålet er derfor en hjelp til å
møte ”elva” på det mørkeste, slik at en naturlig sorg får føre en videre i
prosessen.
|