|
|
Påskedagspreken
ved Sigmund Nakkim
Sigmund Nakkim har vært prest i Hedalen. Nå bor han i
Mysen. Bygda holder han fremdeles kontakt med. Hytta i Fledda besøker han gjerne. Han har stilt en preken for 1. påskedag til
disposisjon for Hedalen.no.
1. PÅSKEDAG
Kjære menighet!
KRISTUS ER OPPSTANDEN!
JA, HAN ER SANNELIG OPPSTANDEN!
Med denne hilsen og dette svar kan vi møtes i dag. Påskedagens
evangelium er vår glede og vårt liv!
Vi sier heller ”God påske”, vi, og kan mene litt ulikt med det: Alt fra
”ha en god ferie” til ”velsignet påskehøytid”. Men ”God påske” sier vi
bare rundt disse dagene.
”Kristus er oppstanden” kunne vi hilse hverandre
med hele året. For vår kristne tro er en tro på oppstandelsen. En tro på
at veien er åpnet fra død til liv, fra mørke til lys, fra fortvilelse og
død til håp og fremtid! På tross av alle små og store uenigheter har vi
en tro som er grunnleggende god og frigjørende! En tro som bærer. En tro
som handler om kjærlighet og tilgivelse, soning og oppgjør, frihet og
fremtid!
Jesu Kristi oppstandelse er grunnlaget for vår tro hele året, og hver
søndag
feirer vi hans oppstandelse. I dag, på 1. påskedag, er det god grunn til
å si: God og velsignet påskehøytid! Og vil vi juble og glede oss, og vi
synger nå vårt høytidsvers.
Prekenteksten i dag finner vi i Johannes evangeliet 20, 1-10.
Tidlig om morgenen den første dag i uken, mens det ennå var
mørkt, kom Maria Magdalena til graven. Da så hun at steinen
foran graven var tatt bort. 2
Hun løp av sted og kom til Simon Peter og til den andre
disippelen, han som Jesus hadde kjær, og hun sa: «De har tatt
Herren bort fra graven, og vi vet ikke hvor de har lagt ham.» 3
Da gikk Peter og den andre disippelen av sted ut til graven. 4
De løp sammen, men den andre disippelen løp fortere enn Peter og
kom først fram til graven. 5
Han bøyde seg inn og så linklærne ligge der, men han gikk ikke
inn i graven. 6
Simon Peter kom nå etter, og han gikk inn. Han så linklærne som
lå der, 7
og kledet som Jesus hadde hatt over hodet. Det lå ikke sammen
med linklærne, men sammenrullet på et sted for seg selv. 8
Da gikk også den andre disippelen inn, han som var kommet først
til graven. Han så og trodde. 9
Hittil hadde de ikke forstått det Skriften sier, at han skulle
stå opp fra de døde.
10 Disiplene gikk så hjem. |
”- i påskemorgen røde…”
Det skjedde altså der og da: i påsketiden, i Jerusalem, den første dag i
uken, i graven til Josef fra Arimatea.
Jesu oppstandelse er ikke en luftig, overåndelig historie. Det er ikke
en uklar spekulasjon som glipper unna oss. Den er knyttet til tid og
sted og til konkrete begivenheter:Den døde Jesus var lagt i graven,
graven var forseglet og bevoktet.
Tidlig om morgenen 3. dag finner de graven tom og
likklærne pent lagt sammen. Underet var skjedd. Maria trodde først at
liket var blitt flyttet, for tanken på oppstandelse var helt
fjern.
Etterpå fikk hun møte ham selv. Peter og Johannes kom, og gikk inn
i graven, Peter først. Den andre disippelen gikk også inn. ”- han så og
trodde” står det. Johannes-evangeliet bruker slike ord: ”Den som ser
Sønnen og tror på ham, har evig liv..”
”Jeg går ikke i kirken for jeg greier ikke å tro”, var det en som sa. Å
greie å tro høres slitsomt ut. Men den som kommer og hører om Jesu
oppstandelse, den som med et åpent hjerte vil undre seg over påskens
budskap, den som gir seg selv sjansen til å la bibelfortellingen tale,
kan komme til å oppleve noe av det vi hører om i dagens tekst.
Ikke at vi får et syn eller hører stemmer. Nei da. Men beretningen om
Jesu oppstandelse blir nærværende og sann for oss. Som om vi ser og
tror.
Jesu oppstandelse var altså en virkelig, konkret begivenhet i historien.
Samtidig har den betydning langt ut over tid og sted.
I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. Han sa Bli lys – og det ble
lys. Og det har betydning for oss i dag. Gud skapte verden ved sin
veldige skaperkraft. Han ga oss lyset og livet i verden. Og han
opprettholder sitt skaperverk stadig. Tidlig påskemorgen ble Jesus reist
opp. Ved Guds veldige kraft ble han reist opp fra de døde. Gud skapte
igjen. Han ga oss Lyset og livet på nytt.
Skapelsen og oppstandelsen er to brennpunkter i historien. Det er Guds
ufattelige skaperkraft som viser seg begge steder. Vi kan studere
naturen omkring oss og undre oss over alt det fine vi ser der. Den som
slipper troen til kan også se spor etter Gud i alt dette.
Vi kan ikke studere Jesu oppstandelse på samme
måten, men leser vi Bibelens ord kan vi undre oss over hvordan det
Gamle Testamente forbereder det Nye Testamente, og hvordan Guds vei var
for Jesus. Den som tror ser Guds handling også i kors og oppstandelse.
Bare troen ser mer enn det skapte i skaperverket. Bare troen ser
mer enn en tom grav på påskedag. Men UTEN skapelse var det intet
liv. UTEN oppstandelse var det intet evig liv.
På påskedag gjenskaper Gud det liv som var blitt dødens bytte. Det liv
som var godt fra begynnelsen av, men som var blitt ødelagt ved
syndefallet.
Det liv som var underlagt døden.
”Dere skal slett ikke dø” sa slangen i
syndefallsberetningen. Men det var en blank løgn. Syndefallet førte død
over alle mennesker. Men Gud startet en ny skapelse. Han ville rive oss
ut av dødens grep. Og han gjør det
Ved å la Den Hellige lide. Ved å sende den rene i døden sprenger han
dødens makt. Han reiser Kristus opp ved sin veldige kraft, og gjenskaper
dermed det gode livet.
”- nu sonet er vår brøde”
Det er den korsfestede som er den oppstandne. Det er han som ble såret
for våre overtredelser og knust for våre misgjerninger. Han som måtte gå
ensom inn i dødens grep, forkastet, fornektet og forlatt. Han er det som
oppsto tredje dag.
Langfredagens tause og svake offer er påskedagens seirerherre!
Han, den rene og hellige, døde vår død og gjestet får grav. Han hadde
ingen egen grav, Jesus, for døden hørte han ikke til, men han gikk inn
under vår synd og våre nederlag.
Han tok over seg vår forbannelse. Det vi hadde i
vente lot Gud ramme han.
Slik gjorde han soning for våre synder. Jesus døde vår død. Han
lånte menneskets grav, din og min grav, og han sprengte den i stykker.
Oppstandelsen er Guds JA til Jesu sonoffer. Oppstandelsen er dermed Guds
JA til oss mennesker. Jesus har åpnet en vei ut av alle graver, en vei
til livet! Kom, så du kan se og tro!
”- i himlen vi ham møte” Jesu oppstandelse peker også fremover mot
den store oppstandelsesdagen. Mot evighetens dag da livet seirer for
godt.
Den dagen skal vi alle oppstå legemlig. Vi skal ha et
oppstandelseslegeme
fritt for alle sykdommer og plager vi har her. Det blir en gledens dag.
Dagen da vi har lagt bak oss alt som knuger oss her,og vårt liv er
forløst fra syndefallets verden. Jesu oppstandelse bærer bud om den
dagen da døden ikke skal være mer, heller ikke sorg eller skrik eller
smerte.
Så står da påskedagen i sentrum for vår tro:
-
Som Guds gjenskaping av det nye livet, -Som
Guds ja til oss mennesker ved Jesu soning
-
Som Guds fremtid for den som ser og tror!
Ære være Faderen og Sønnen og Den Hellige Ånd, som
var er og være skal. En sann Gud fra evighet og til evighet. Amen.
|