|
|
Grunneierne må samarbeide!
SIGRID HAUGEN
--Organisering, samarbeid og planlegging er grunnlaget for å
lykkes med utvikling av hytteturisme. Det sa konst. konserndirektør
Kristian Sanaker i Trysilfjellet BA på et godt besøkt bygdemøte i
Hedalen torsdag kveld.
Grunneierne i Trysilfjellet organiserte seg for 30 år siden, all
planlegging og utbygging har siden skjedd i utmarkslagets regi,
uavhengig av eiendomsgrenser. Her er grunnlaget for Trysils suksess som
turistdestinasjon.
Næringslivsgruppa i Småsamfunnsprosjektet hadde invitert til temamøte om
turisme og næringsutvikling. Konserndirektøren, med bakgrunn som
skogbruker, utmarksplanlegger og aktiv i utviklinga av reiselivet i
Trysil gjennom 30 år, var invitert for å fortelle hvordan de i Trysil
har kommet dit de er i dag, med Norges største alpinanlegg.
Ole
Bjarne Strømmen i Sør-Valdres Utvikling kom først med noen
bakgrunnsopplysninger om forholdene i Sør-Aurdal.
Kommunikasjon med hytteeierne og tilrettelegging av skiløyper er en
viktig del av det SVU arbeider med. Men vi mangler et samordningsorgan
som kan serve de som er på jakt etter hytte.
Antall byggemeldte hytter:
2001: 32, herav 14 i Hedalen
2002: 41, 16
2003: 34, 8
Hittil i 2004: 35, 5
Det er stor etterspørsel etter tomter i Fledda, et hyttefelt som nå er
”fylt opp”, mens andre områder har ledige hyttetomter.
Det første hyttekjøperne spør etter, er beliggenhet. Deretter er
skiløyper en viktig faktor.
Et prøveprosjekt med høgere standard på skiløyper ble gjennomført på
Reset i påska i år, og de fleste tilbakemeldinger var positive. Gode
skiløyper fører til mer bruk av hyttene.
Strømmen mente at i hytteturismen ligger Hedalens største mulighet hva
næringsutvikling angår i tida framover.
Kristian
Sanaker fra Trysilfjellet BA hadde ordet det meste av kvelden, og vi
fikk høre om en eventyrlig utvikling fra oppstarten av grunneierlaget
tidlig på 70-tallet til dagens omsetning på 250 millioner!
Viktige stikkord for å lykkes: ORGANISERING - PLANLEGGING – UTBYGGING, i
nevnte rekkefølge.
I Trysil starta de fra et tilnærmet nullpunkt. Drivkreftene var: Trysil
kommune, Trysilvassdragets skogeierforening og grunneiere.
Trysilfjellets utmarkslag ble stifta i 1971, med 13 medlemmer fra
starten, som hadde 1 andel pr. dekar.
Skifta navn i 2003 til Trysilfjellet BA, nå med 23 grunneiere og 106.000
dekar innmeldt areal.
Minste grunneierarealet er 200 da, det største 30.000. Kommunen er en
stor grunneier, med 20 % av arealet.
Et viktig prinsipp: All planlegging har skjedd uavhengig av
eiendomsgren-ser, og alt skal gjøres i utmarkslagets regi.
På spørsmål fra salen om dette var en god modell, svarte Sanaker et
ubetinga ja. De ville organisert seg på samme måte i dag. Vesentlige
vedtak har vært enstemmige.
I 2001 ble andelsprinsippet endra til: 1 andel pr. påbegynt 100 dekar,
og 1 andel pr. 4 dekar utnytta til utbyggingsformål.
Stemmegivningen ble endra fra 1 stemme pr. andel, til en gradering fra 1
stremme for 1-25 andeler og opp til 20 stemmer for over 550 andeler.
Totalt stemmeantall er 103.
Mange grunneiere og familiemedlemmer jobber nå i systemet, som har over
300 årsverk totalt.
I starten ble tomtene festa bort, men utviklinga seinere har gått mot
salg. Unntaket er næringstomter, som fortsatt festes bort.
Høgstandardtomtene er de mest etterspurte. Folk vil helst sette på seg
alpinskiene ved hyttedøra, kjøre ned bakken og fraktes tilbake til
hytta!
Norm for nødvendig standard i et område for utleiehytter:
• Helårs bilveg
• Vann
• Avløp
• Strøm
• Kabel-TV
• Telefon
• Tilbud om vaktmestertjeneste
I Trysil har de også utvikla et sommertilbud, i form av golfbane,
rafting, flåteferder, elvesafari, elgsafari med mer.
Det er svært viktig at hyttene blir mye brukt. Det er ikke antall hytter
som teller i statistikken, men antall senger. Trysilfjellet har 17.000!
Halvparten av alle gjestene kommer fra Danmark, 22 % fra Sverige og bare
17 % fra Norge. Diverseposten øker, og Øst-Europa er et marked som
kommer for fullt.
Den viktigste målgruppa er familier med barn.
Trysilfjellet BA hviler ikke på sine laurbær. Nyskapning og
produktutvikling pågår kontinuerlig. En snowboardbakke er et eksempel på
dette.
Sanaker presenterterte prosjektet ”Trysil mot nye høyder” – et prosjekt
for reisemålsutvikling 2003-2010, med følgende visjon:
Med gjesten i sentrum skal vi utvikle Trysilfjellet til Skandinavias
beste reisemål for vinteraktiviteter, samt bidra til å gjøre Trysil mer
attraktiv som destinasjon resten av året.
Vertskapet må ha kunnskap, alle ansatte blir skolert gjennom
Trysilakade-miet, drevet av Trysil videregående skole.
Til slutt understreket Sanaker betydingen av god markedsføring. Her er
Internett blitt den aller viktigste kanalen.
Les mer på
Trysil.com
|