Hvor blei det av grasrota?
ANGJERD ASPHOLT
Mange
kamper er utkjempet i og av det norske folk opp igjennom historien.
Jeg snakker ikke om militær kamp, eller for den saks skyld om
Høybråtens kamp mot fedme, røyking, ”praktiserende” homofile og alt
annet han skulle føle behov for å kjempe mot.
Nei, jeg snakker om kamper som har startet og blitt utkjempet på
grasrota. Kampene om å ha rett til å ta valg for sitt eget liv. Vi
har for eksempel kvinnekampen og arbeiderkampen. De startet med
mennesker som nektet å godta de premissene andre bestemte for deres
liv. Mennesker som nektet for at den familien du er født inn i, og
det kjønnet du er født som, skal bestemme hvilket liv du skal leve
og hvordan andre skal behandle deg.
Men på et eller annet tidspunkt flyttet kampene seg fra grasrota og
over til mer offentlige arenaer. Det som en gang var en velbegrunnet
protest fra arbeiderne, er blitt til et høylytt, godt organisert,
årlig sytekor. ”Vi vil ha mer, vi vil ha mer”, – omtrent som Odd
Børretzens sang om måker. Resten av året hører man ikke stort annet
enn hvisking og tisking og ekkoet etter stiletthæler i Stortingets
korridorer.
Også kvinnekampen
BH´ene er brent, og nye, med push-up og silikoninnlegg, er kjøpt
inn. Det som på grasrota var en kamp for kvinners rettigheter og
frihet, er blitt til en kamp på Stortinget om likestilling mellom
kjønnene. Og likestilling er en god tanke, men jeg synes tanken om
frihet var bedre. For kampen handler ikke lenger om rettigheter
eller frihet, den handler om menns nye plikt til å være mer hjemme
og om kvinners nye plikt til å være mindre hjemme. Så Norge kan bli
et foregangsland.
Jada, jeg veit at det er flere sider av saken. Det forekommer
fortsatt diskriminering av kvinner både på arbeidsmarkedet og i
hjemmet. Det finnes fortsatt noen gamle gubber rundt omkring i
lederstoler, godstoler og styrerom som diskriminerer kvinner både i
lønninger, arbeidsfordeling og ansettelser.
Det sies at gamle bikkjer er vonde å dressere, men gamle bikkjer er
ingenting i forhold til gamle gubber. Tro meg. Men dagens gamle
gubber er, unnskyld at jeg minner dem på det, tross alt en utdøende
rase. Så ærlig talt ser jeg ikke problemet som så veldig stort. Noen
ganger kan tålmodighet være den mest effektive veien.
Men, OK, de som ikke har tid til å vente på at de gamle gubbene er
pensjonert: Ta ansvar for egen frihet og egne rettigheter! Folk
behandler deg stort sett ikke dårligere enn du lar dem. Dette forsto
kvinnene som en gang startet kampen på grasrota. Alt kan ikke løses
på Stortinget. Vi har ansvar for egne liv. Og grasrota burde være en
viktig arena i mange kamper.
Men det er det jeg lurer på: Hvor blei det egentlig av grasrota?
Vi gidder jo knapt å bruke stemmeretten vår, og langt mindre å
kjempe aktivt for noe. Er det fordi vi har det så godt at vi ikke
lenger har noe å kjempe for, eller er det fordi vi tror at ”det
offentlige” har det fulle ansvar for våre private liv? Hvis det
offentlige har dette ansvaret for privatlivet, så skjønner jeg ikke
hvorfor andre og jeg selv syter over Høybråten, – han prøver jo så
godt han kan, stakkars, å ta ansvar for privatlivene våre.
Jeg har tenkt på om det finnes tilsvarende ”grasrot-kamper” i dag.
Det nærmeste jeg kommer er kampen for homofiles rettigheter. Her har
vi en gruppe som kjemper for sin rett til å ta valg for egne liv. Og
selv om sterke krefter på Stortinget kjemper imot, så veit vi vel
alle innerst inne at de homofile vinner fram før eller siden. Alt
jeg husker fra historietimene på skolen, tyder på det.
De homofile kan egentlig bare slappe av. Om noen år finnes det
sikkert et eget departement på Stortinget som kjemper for deres
PLIKT til å praktisere deres legning, inngå ekteskap og adoptere
barn. Det forundrer meg ikke om det til og med kommer til å være noe
som heter ”homsekvotering”. Det kunne kanskje vært en idé i
forbindelse med statlige ansettelser. Deriblant innen statskirka.
Så Norge nok en gang kan være et foregangsland. |