Sikker og fornuftig bruk av Internett
-Av Arne Heimestøl-
Rundt 1910 lurte foreldre på om en kunne ta med barna på kino. I
1940-årene pågikk det hissige debatter om tegneserier var skadelige.
Ved milleniumskiftet reiste mange spørsmålet om Internett er farlig for
barn, og nå er det mobiltelefonen som får gjennomgå. Treffer du på
mennesker som lider av mediepanikk?
Teknologi og medier er i endring, og endringstakten er vesentlig
raskere enn den var for bare tjue år siden. Spørsmålet er hvordan
vi best kan forholde oss til dette.
Det er neppe teknologien eller mediene det er noe i veien med.
En brødkniv kan som kjent brukes til å skjære brød, men den kan også
være et farlig våpen. Jeg mener det er det vi har mellom ørene vi først
og fremst må ta tak i.
Internett i verdens største klasserom
Undertegnede
arbeider i Globalskolen. I verdens største klasserom har jeg
klassestyreransvar for 35 elever i 8. klasse, og klasserommet er på
Internett. Vi bruker
læringsverktøyet PedIt, nettleser, e-post og praterom til å
kommunisere. Bare én av elevene mine har jeg møtt.
Nettelevene bor nemlig så langt unna at det ville sprenge alle
budsjetter hvis jeg skulle være en omreisende skolemester for dem.
8. klasse i Hedalen er vertsklasse for nettelevene. Det hender rett
som det er at både nettelever og vertselever "rekker opp
handa" og ber om hjelp på nettet. Det skjer i
prateromsverktøyet MSN. Når elevene ser at jeg er pålogget,
kan de ta direkte kontakt med meg og få svar på faglige spørsmål.
Praterommet fungerer som en skriftlig telefonsamtale. Men vi kan
også dele filer, og noen har mulighet til å bruke både tale og video.
Sist
uke bad jeg om hjelp. Jeg holdt på med å legge ut ressurssider om temaet
vann, og jeg hadde behov for å få et bilde av en foss. En av
elevene mine bor på Filippinene. Jeg spurte om hun hadde et
høvelig bilde, og etter kort tid var det ett på PC-en min.
I løpet av 5 minutter hadde jeg mottatt et bilde fra andre siden av
kloden vår, og lagt det ut igjen på ressurssiden. Eleven som hadde
sendt bildet, kunne også se at det var på plass.
For 20 år siden ville dette ha vært utenkelig. Teknologi kan
være nyttig.
Offentlig nettsted for sikker bruk av Internett
Kulturminister Valgerd
Svarstad Haugland og statssekretær i Barne- og familiedepartementet,
Hans Olav Syversen ,lanserte nylig et nytt læringsopplegg for sikker
bruk av Internett.
Tall fra MMI og SAFT-prosjektet ved Statens
filmtilsyn viser at undervisning om nettvett til nå har vært nærmest
fraværende i den norske skolen. Nå har skolevesenet fått et nytt
hjelpemiddel, og det heter
SAFT.
Læringsopplegget
består av interaktive spørreleker og øvelser til bruk i klasserommet og
hjemme sammen med foreldre. Modulene omfatter tema som lær å surfe,
Internett som oppslagsverk, kildekritikk, nettikette og nettvett om
personopplysninger, chat, mobbing og kommersielt press. Ta gjerne
en titt på sida som har fått tittelen "teknologiinformasjon".
- SAFTs læringsopplegg legger vekt på at skole, foreldre og barn må
engasjere seg sammen. Det er viktig at både barn og voksne har kunnskap
om mulighetene som ligger i de nye mediene, sier statssekretær i Barne-
og familiedepartementet Hans Olav Syversen.
Nedenfor har jeg kopiert inn eksempler på hva dere kan finne på
nettstedet
SAFT.
Nettips til foreldre
Datatilsynet
har laget 10 enkle nettips for foreldre:
-
Ta deg tid til å surfe sammen med
barnet ditt.
-
Snakk med barnet om sikker bruk av
Internett.
-
Sett klare grenser for hva Internett
skal brukes til og hvordan.
-
Forbered barna mentalt på at de kan
støte på ekkelt og støtende materiale. De vil likevel ikke unngå det
i lengden.
-
Plasser gjerne PC-en i et fellesrom.
-
Ikke tro at filtre løser problemene,
bevisstgjøring er tingen!
-
Ta tilbake kontrollen, og stol på egen
vurderingsevne. Sunt vett er viktigere enn IT-kunnskap.
-
Gi barna beskjed på forhånd dersom du
vil sjekke loggene deres. Også barn har rett til personvern.
-
Lær barna hva slags personopplysninger
de ikke bør gi fra seg og hvorfor.
-
Mobbing på nett er enkelt og
effektivt. Lær barna at det er minst like viktig å ta hensyn på nett
som ellers.
Drøft gjerne disse reglene i hjemmet:
Regel |
Rangering |
- Jeg vil aldri oppgi personopplysninger
når jeg chatter.
|
|
- Hvis jeg finner noe ekkelt eller skummelt
på Internett, vil jeg fortelle det til en voksen.
|
|
- Jeg vil alltid behandle andre på nett som
jeg selv ønsker å bli behandlet.
|
|
- Jeg vil ikke såre eller støte noen på
Internett, selv ikke som en spøk. Det er ikke sikkert de vil
skjønne spøken.
|
|
- Jeg vil alltid å ha det gøy på nett, men
husker at spill og chat ikke er den virkelige verdenen.
|
|
- Jeg vil dele mine Internett-opplevelser
med andre.
|
|
- Jeg vil alltid tenke meg om før jeg tror
på noe jeg ser på Internett.
|
|
- Jeg vil be om tillatelse fra foreldre før
jeg handler noe på Internett.
|
|
- Jeg vil ta regelmessige pauser når jeg er
på Internett.
|
|
- Jeg vil ikke be andre om
personopplysninger.
|
|
- Jeg holder meg unna sider som ikke passer
for barn.
|
|
- Jeg vil aldri krangle med noen på nett.
|
|
- Å bruke Internett til lekser er bra, men
jeg vil ikke kopiere direkte fra Internett inn i leksene.
|
|
- Jeg vil lagre de sidene jeg liker best
slik at vi kan finne dem raskt igjen.
|
|
- Om noen sendte meg e-post som jeg ikke
liker, ville jeg ikke videresende den.
|
|
Nettavtale
Trenger både hjem og skole avtaler om bruk
av Internett? Her kommer SAFT sitt forslag til avtale.
_____________________ er enig i at:
barnets navn
-
Jeg vil alltid
be om tillatelse før jeg bruker Internett hjemme.
-
Jeg sier ikke
personlige ting om meg eller min familie til noen på nett
uten først å ha spurt mine foreldre/foresatte (inkludert
navn, bilder, adresser, telefonnummer, e-postadresser, navn
på idrettslag eller skoler), uansett hvor hyggelig og morsom
en person virker.
-
Jeg vil
fortelle mine foreldre/foresatte om ekle eller skumle ting
jeg finner på nett.
-
Jeg vil
fortelle om alt det som er bra på nettet til mine
foreldre/foresatte.
-
Jeg vil holde
passordet mitt hemmelig. Jeg røper det ikke en gang til
bestevennen min.
-
Jeg vil ikke
møte noen jeg treffer på nettet uten å ha snakket med mine
foreldre/foresatte slik at de kan være med.
-
Jeg vil
behandle andre på Internett på samme måte som jeg vil bli
behandlet selv.
-
Jeg vil følge
disse reglene når jeg er på Internett.
________________________ er enig i at:
foreldres navn
-
Jeg vil være
med på nett sammen med mitt barn og med klare ord fortelle
om regler for Intenettbruk i vår familie.
-
Jeg vil følge
med på mitt barns bruk av Internett og la barnet til lære
meg opp i alt det morsomme han/hun kan fra før.
-
Jeg vil hjelpe
med å rapportere skumle og ekle sider som mitt barn finner
når det er nødvendig.
-
Jeg vil –
sammen med barnet – lære måter å takle uønsket e-post.
-
Jeg vil hjelpe
barnet mitt med å finne bra nettsteder, det være seg til
skole- eller fritidsbruk.
-
Jeg vil
oppmuntre barnet mitt til å bli en god "nettborger".
__________________________ er enig i at:
lærerens navn
-
Jeg
vil være med på nett sammen med barna og med klare ord
fortelle om regler for Intenettbruk på vår skole.
-
Jeg
vil følge med på elevenes bruk av nettet.
-
Jeg
vil hjelpe med å rapportere skumle og ekle sider som barna
finner når det er nødvendig.
-
Jeg
vil – sammen med elevene – lære måter å takle uønsket
e-post.
-
Jeg
vil hjelpe elevene med å finne bra nettsteder.
-
Jeg
vil oppmuntre elevene mine til å bli gode "nettborgere".
Undertegnet av:
_______________ |
_______________ |
_______________ |
(barnets navn) |
(foreldres navn) |
(lærerens navn) |
Den___________________
(sett datoen her) |
|