t



Publisert:  10.11.06

 

 

Sikker og fornuftig bruk av Internett

-Av Arne Heimestøl-

Rundt 1910 lurte foreldre på om en kunne ta med barna på kino. I 1940-årene pågikk det hissige debatter om tegneserier var skadelige. 

Ved milleniumskiftet reiste mange spørsmålet om Internett er farlig for barn, og nå er det mobiltelefonen som får gjennomgå. Treffer du på mennesker som lider av mediepanikk?

Teknologi og medier er i endring, og endringstakten er vesentlig raskere enn den var for bare tjue år siden.  Spørsmålet er hvordan vi best kan forholde oss til dette. 

Det er neppe teknologien eller mediene det er noe i veien med.  En brødkniv kan som kjent brukes til å skjære brød, men den kan også være et farlig våpen. Jeg mener det er det vi har mellom ørene vi først og fremst må ta tak i.

Internett i verdens største klasserom

Undertegnede arbeider i Globalskolen.  I verdens største klasserom har jeg klassestyreransvar for 35 elever i 8. klasse, og klasserommet er på Internett.  Vi bruker læringsverktøyet PedIt, nettleser, e-post og praterom til å kommunisere.  Bare én av elevene mine har jeg møtt.  Nettelevene bor nemlig så langt unna at det ville sprenge alle budsjetter hvis jeg skulle være en omreisende skolemester for dem.

8. klasse i Hedalen er vertsklasse for nettelevene. Det hender rett som det er at  både nettelever og vertselever  "rekker opp handa" og ber om hjelp på nettet.   Det skjer i prateromsverktøyet MSN.  Når elevene ser at jeg er pålogget, kan de ta direkte kontakt med meg og få svar på faglige spørsmål.  Praterommet fungerer som en skriftlig telefonsamtale.  Men vi kan også dele filer, og noen har mulighet til å bruke både tale og video.

Sist uke bad jeg om hjelp. Jeg holdt på med å legge ut ressurssider om temaet vann, og jeg hadde behov for å få et bilde av en foss.  En av elevene mine bor på Filippinene.  Jeg spurte om hun hadde et høvelig bilde, og etter kort tid var det ett på PC-en min. 

I løpet av 5 minutter hadde jeg mottatt et bilde fra andre siden av kloden vår, og lagt det ut igjen på ressurssiden.  Eleven som hadde sendt bildet, kunne også se at det var på plass.

For 20 år siden ville dette ha vært utenkelig.  Teknologi kan  være nyttig.

Offentlig nettsted for sikker bruk av Internett

Kulturminister Valgerd Svarstad Haugland og statssekretær i Barne- og familiedepartementet, Hans Olav Syversen ,lanserte nylig et nytt læringsopplegg for sikker bruk av Internett.

Tall fra MMI og SAFT-prosjektet ved Statens filmtilsyn viser at undervisning om nettvett til nå har vært nærmest fraværende i den norske skolen. Nå har skolevesenet fått et nytt hjelpemiddel, og det heter SAFT.

SAFT utdanningsprogramLæringsopplegget består av interaktive spørreleker og øvelser til bruk i klasserommet og hjemme sammen med foreldre. Modulene omfatter tema som lær å surfe, Internett som oppslagsverk, kildekritikk, nettikette og nettvett om personopplysninger, chat, mobbing og kommersielt press.  Ta gjerne en titt på sida som har fått tittelen "teknologiinformasjon".

- SAFTs læringsopplegg legger vekt på at skole, foreldre og barn må engasjere seg sammen. Det er viktig at både barn og voksne har kunnskap om mulighetene som ligger i de nye mediene, sier statssekretær i Barne- og familiedepartementet Hans Olav Syversen.

Nedenfor har jeg kopiert inn eksempler på hva dere kan finne på nettstedet SAFT.

Nettips til foreldre

Datatilsynet har laget 10 enkle nettips for foreldre:

  1. Ta deg tid til å surfe sammen med barnet ditt.

  2. Snakk med barnet om sikker bruk av Internett.

  3. Sett klare grenser for hva Internett skal brukes til og hvordan.

  4. Forbered barna mentalt på at de kan støte på ekkelt og støtende materiale. De vil likevel ikke unngå det i lengden.

  5. Plasser gjerne PC-en i et fellesrom.

  6. Ikke tro at filtre løser problemene, bevisstgjøring er tingen!

  7. Ta tilbake kontrollen, og stol på egen vurderingsevne. Sunt vett er viktigere enn IT-kunnskap.

  8. Gi barna beskjed på forhånd dersom du vil sjekke loggene deres. Også barn har rett til personvern.

  9. Lær barna hva slags personopplysninger de ikke bør gi fra seg og hvorfor.

  10. Mobbing på nett er enkelt og effektivt. Lær barna at det er minst like viktig å ta hensyn på nett som ellers.

Drøft gjerne disse reglene i hjemmet:
 

Regel Rangering
  • Jeg vil aldri oppgi personopplysninger når jeg chatter.
 
  • Hvis jeg finner noe ekkelt eller skummelt på Internett, vil jeg fortelle det til en voksen.
 
  • Jeg vil alltid behandle andre på nett som jeg selv ønsker å bli behandlet.
 
  • Jeg vil ikke såre eller støte noen på Internett, selv ikke som en spøk. Det er ikke sikkert de vil skjønne spøken.
 
  • Jeg vil alltid å ha det gøy på nett, men husker at spill og chat ikke er den virkelige verdenen.
 
  • Jeg vil dele mine Internett-opplevelser med andre.
 
  • Jeg vil alltid tenke meg om før jeg tror på noe jeg ser på Internett.
 
  • Jeg vil be om tillatelse fra foreldre før jeg handler noe på Internett.
 
  • Jeg vil ta regelmessige pauser når jeg er på Internett.
 
  • Jeg vil ikke be andre om personopplysninger.
 
  • Jeg holder meg unna sider som ikke passer for barn. 
 
  • Jeg vil aldri krangle med noen på nett.
 
  • Å bruke Internett til lekser er bra, men jeg vil ikke kopiere direkte fra Internett inn i leksene.
 
  • Jeg vil lagre de sidene jeg liker best slik at vi kan finne dem raskt igjen.
 
  • Om noen sendte meg e-post som jeg ikke liker, ville jeg ikke videresende den. 
 


Nettavtale

Trenger både hjem og skole avtaler om bruk av Internett?  Her kommer SAFT sitt forslag til avtale.

Nettavtale

_____________________ er enig i at:
barnets navn

  • Jeg vil alltid be om tillatelse før jeg bruker Internett hjemme.

  • Jeg sier ikke personlige ting om meg eller min familie til noen på nett uten først å ha spurt mine foreldre/foresatte (inkludert navn, bilder, adresser, telefonnummer, e-postadresser, navn på idrettslag eller skoler), uansett hvor hyggelig og morsom en person virker.

  • Jeg vil fortelle mine foreldre/foresatte om ekle eller skumle ting jeg finner på nett.

  • Jeg vil fortelle om alt det som er bra på nettet til mine foreldre/foresatte.

  • Jeg vil holde passordet mitt hemmelig. Jeg røper det ikke en gang til bestevennen min.

  • Jeg vil ikke møte noen jeg treffer på nettet uten å ha snakket med mine foreldre/foresatte slik at de kan være med.

  • Jeg vil behandle andre på Internett på samme måte som jeg vil bli behandlet selv.

  • Jeg vil følge disse reglene når jeg er på Internett.

________________________ er enig i at:
foreldres navn

  • Jeg vil være med på nett sammen med mitt barn og med klare ord fortelle om regler for Intenettbruk i vår familie.

  • Jeg vil følge med på mitt barns bruk av Internett og la barnet til lære meg opp i alt det morsomme han/hun kan fra før.

  • Jeg vil hjelpe med å rapportere skumle og ekle sider som mitt barn finner når det er nødvendig.

  • Jeg vil – sammen med barnet – lære måter å takle uønsket e-post.

  • Jeg vil hjelpe barnet mitt med å finne bra nettsteder, det være seg til skole- eller fritidsbruk.

  • Jeg vil oppmuntre barnet mitt til å bli en god "nettborger".

__________________________ er enig i at:
lærerens navn

  • Jeg vil være med på nett sammen med barna og med klare ord fortelle om regler for Intenettbruk på vår skole.

  • Jeg vil følge med på elevenes bruk av nettet.

  • Jeg vil hjelpe med å rapportere skumle og ekle sider som barna finner når det er nødvendig.

  • Jeg vil – sammen med elevene – lære måter å takle uønsket e-post.

  • Jeg vil hjelpe elevene med å finne bra nettsteder.

  • Jeg vil oppmuntre elevene mine til å bli gode "nettborgere".

Undertegnet av:

_______________   _______________ _______________ 
(barnets navn)  (foreldres navn)  (lærerens navn)

Den___________________
(sett datoen her)


Nettsideansvar: Arne Heimestøl |