Samarbeid
mellom skolen og lokalt næringsliv
--Av rektor Arne Rønhovde-
Dette var tema på et møte her om kvelden.
Entreprenørskap som arbeidsform i skolen er for så vidt ikke noe nytt –
men trenger av og til nye impulser for å komme videre i samarbeidet.
Kan vi utdanne arbeidskapere, og ikke bare arbeidstakere
er en av de bærende ideene i entreprenørskap – og
her er også det lokale næringslivet interesserte i å bidra i et
samarbeid. Skolen har i alt for liten grad prioritert oppgaver som skal
skape entreprenører og nye arbeidsplasser – og har i for stor grad vært
opptatt av at elevene skal ta seg utdanninger der det er arbeid å få.
Lokalt næringsliv er interessert i å komme til
elevene for å fortelle hva de gjør, og hva slags utdanning de har bruk
for til sine virksomheter. Entreprenørene og jobbskaperne i bygda er
også interesserte i at det skal bli flere som kan begynne med noe for
seg sjøl, og vil etter hvert også tilby elever fra skolen å være med
noen dager ute på et arbeid for å lære litt om hva som kreves.
I arbeidet med å la elever få være utplassert i
noen timer i uka, vil vi også se om skolen ikke kan være behjelpelig med
å finne ut hva slags oppgaver vi ser at elevene vil kunne gjøre i den
enkelte bedrift, altså være mer med å tilrettelegge det arbeidet som
skal gjøres. Kanskje også utarbeide et enkelt avkryssingsskjema som kan
vurdere elevenes innsats mens de er utplassert.
Hva nå?
Bedrifter som ønsker å presentere seg overfor
skolen og elevene og skolen vil starte arbeidet med et ”bli – kjent –
prosjekt” som skal gå litt over tid. Næringsdelen av
småsamfunnsprosjektet i Hedalen har utarbeidet et register over alle som
driver egen næringsvirksomhet i dalen, og vi ønsker oss følgende tre
punkter som en start i å utvide samarbeidet mellom skolen og
næringslivet:
1)
Skolen får tilsendt liste over bedrifter og næringsliv i Hedalen.
2)
Skolen lager ei liste med tidspunkter der vi inviterer lokalt
næringsliv til å komme til skolen for å presentere seg og bedriften sin
til elevene på ungdomstrinnet.
3)
Vi bør begynne med å legge planer for et mer utstrakt samarbeid
fra og med neste skoleår.
Så får vi håpe at entreprenørskap igjen kan få et
lite oppsving på skolen vår.
|