|
|
Skolene
tar i bruk læringsverktøy
Torsdag 22.1. starter 11 lærere på kurset "Det digitale
klasserommet". De skal bli superbrukere i læringsverktøyet PedIT.
På egen skole skal de så undervise resten av lærerne i bruken av
programmet, og i løpet av en måneds tid skal elevene begynne å ta det i
bruk.
Med PedIT kan en bygge digitale skoler. Det vil altså bli fem
slike skoler her i kommunen.
Skolene på nettet
er opprettet, og nå er det opp til lærerne, elevene og etter hvert
foreldrene å bygge dem ut.
Det er Norsk
Nettskole som har utviklet PedIT, og Globalskolen har brukt
programmet i 1 1/2 år. 8. klasse ved Hedalen barne- og
ungdomsskole benytter det allerede fordi denne klassen er vertsklasse i
Globalskolen.
Arne Heimestøl, som har arbeidet i Globalskolen i 5 1/2 år, skal være
kursleder.
Målet med tiltaket er at lærere skal bruke bruke Inter- og intranett
i kommunikasjon med elever og som læringsarena for elevene. Lærere og
elever skal bruke digitalt verktøy for publisering og lagring av
informasjon og arbeider.
I første omgang satser en på å opprette klasser på alle
digitalskolene. Når dette er gjort, vil elever og lærere bli lagt
inn som brukere, og alle klassene skal få egne klasseaviser.
Avisene skal elevene bruke til å publisere egne arbeider.
Artikler kan publiseres for klassen, for skolen eller for kommunens
nettavis. Heretter kan det altså bli lettere for Bagn.no, Reili.no,
Begnadalen.no og Hedalen.no å lage lenker til artikler elevene på de
ulike skolene har skrevet.
Seinere vil lærerne få opplæring i blant annet disse temaene
Kursperioden varer fram til jul 2004.
Forelesere på den nettbaserte delen av kurset er to lærere i
Globalskolen, Julie Bjørnstad og Sverre Leivdal.
Julie skriver dette i innledningen til leksjon 1:
Det er ingen
automatikk i at skolene/lærerne starter endringsarbeid
selv om skolen/enkeltlærere har vært deltakere på kurset
"Digital klasse" - eller andre etter- eller
videreutdanningskurs. Men slike kurs bør
føre til endringer. Og disse endringene må ha en
retning. Vi kan nevne følgende områder:
Fleksibel organisering av skoledagen
Vår påstand: IKT vil aldri komme til sin rett som
verktøy for læring hvis denne fleksibiliteten ikke er
tilstede. Særlig er fleksibel bruk av tidsressurs både
for elever og lærere ofte en nøkkelfaktor.
Variasjon i arbeidsmåter
Den tradisjonelle skolen har ofte formidling som
fellesnevner både for mål og metode. Formidling vil
alltid være en sentral oppgave for skolen, men god bruk
av IKT er knyttet til andre arbeidsformer og andre
målsettinger. Elevaktivitet, tverrfaglighet, variasjon,
mangfold, fleksibilitet, elevtilpassing og en hel rekke
av de gode fyndordene er kjennetegn på pedagogisk
virksomhet hvor også IKT har en plass.
Elevmedvirkning
Elevmedvirkning er en forutsetning for at elevaktive
læringsformer skal fungere. Hvis ikke får vi
lærerstyring på individnivå i stedet for på klassenivå.
Vår erfaring er at de skolene som legger til rette
for denne typen fleksibilitet, de tar også IKT i bruk
som verktøy for elevene. De som ikke bruker disse
arbeidsformene, klarer heller ikke å ta IKT i bruk i
klasserommet. Når det gjelder bruk av verktøy som PedIT,
er vilje til fleksibilitet i organiseringen en klar
forutsetning.
"Sætter man bare strøm på de gamle metoder
ved at overføre dem til harddiske og CD-rom, vil IT
blot fungere som en konservering af for længst
udtjente undervisningsformer."
Steen Larsen - dansk pedagog.
|
|
|