|
|
Olemic Thommessen besøkte Sør-Aurdal
LARS
ELSRUD
Referat, samling med
stortingsrepresentant Olemic Thommessen for å presenter Sør-Aurdal sin
viktigste næringslivskjede 15. april 2004.
Innledning
Sør-Aurdal Høyre
arrangerte 15. april 2004 en samling der formålet var å presentere
Sør-Aurdal sin viktigste næringslivskjede for poliktikerne, og da i
særdeleshet stortingsrepresentant Olemic Thommessen og
fylkestingrepresentant Jørand Ødegård Lunde. Fra styret i Sør-Aurdal
Høyre møtte Lars Elsrud (som er referent). Samtidig var det et viktig
poeng å gi vårt viktige næringsliv et møte og kontakt med sentrale
politikere som Olemic og Jørand.
Næringslivs- og
verdiskapningskjeden som ble presentert var representert:
-
Skogbruket: Ved skogbrukssjef Arild
Haglund og skogeierne Per Halgrim Piltingsrud, Harald H. Hougsrud og
Anette Hougsrud (som også er kommunepolitiker).
-
Skogentrepenørene: Ved Andreas
Råheim.
-
Transportbransjen: Ved Einar
Bruskerud
-
Sagbruknæringen: Ved Gunnar Åsen
(Begna Bruk AS)
-
Ferdighytteprodusent: Ved Harald
Arne Haugen (HEDDA AS)
Bakgrunnen for
samlingen var at Olemic ønsket en dag i Sør-Aurdal for å bli satt inn i
våre ”muligheter og umuligheter”. Styret i Sør-Aurdal Høyre ønsket da å
sette næringslivet i kommunen i fokus, og spurte representanter fra
kommunens aller viktigste næringslivs- og verdiskapningskjede, nemlig
fra skogbruk til ferdig hytte. Alle som ble spurt stilte og ga viktig
innspill til politikerne.
Nedenfor følger en
punktvis oppsummering av hva som ble sagt.
Mange av punktene i
dette referatet er sendt med Oppland Høyre sitt innspill inn til
arbeidet sentralt med stortingsprogrammet for neste stortingsperiode.
Vi i Sør-Aurdal
Høyre vil få takke alle som deltok på samlingen. Dette referatet sendes
alle deltakerne.
Skogbruket
-
Skogbruket er en ”konjunktur
innstilt” og miljøvennelig næring.
-
Vanskelig å skjønne at det skal være
en konflikt mellom skogbruk og miljøvern. Tilretteleggig av
rammebetingelser og næringsutvikling rundt vern sammen med frivillig
vern vil gi løsninger alle parter kan leve godt med.
-
Det er stadig vanskeligere å ha folk
ansatt.
-
Skogbruket er ikke avhengig av
statsstøtte på produktprisnivå. Samfunnet har derfor vært lite i
skogbruket økonomisk. Offentlige tilskudd og apparat har derfor vært
rettet inn mot langsiktig tiltak som f.eks. ungskogpleie, der
inntektene kommer om 60-70 år. I konjunkturnedganger har det også
vært bidratt litt for å sikre at infrastrukturen ikke forvitrer.
Landbrukets utbyggingsfond er etter omlegging av skogpolitikken i
2001 plassert inn i ordinært statsbudsjett. Det er et problem
at Landbruksdepartementet i dag ikke tillater å bruke tilskudd til
planting.
-
Det er grunn til å tro at
oljenæringen ”lobber” for å få myndighetene til å tolke
EU-direktivet om biobrensel som landbruk, for da behøver vi ikke
implementere det. Det ser dessverre ut til at Landbruksdepartementet
”biter på” dette.
-
Etter omleggingen av skogpolitikken
ser en tydelig at de store skogeierne fortsatt investerer i
planting, men ikke de små. Og eiendomsstrukturen i Norge er slik at
de fleste skogeiendommer er små. Dagens skogbruk og tilgrensende
næringer klarere seg fint uten at det plantes, det er ”morgendagens”
næringsutøvere som får svi.
-
Prognosene for virkestilgang i årene
fremover viser en nedgang fordi det har vært en overavvirkning.
Skogreservene er derfor å finne litt ”lengre opp i dalene” enn
tidligere, og her er skogbruket mer marginalt. Viktig at
skogpolitikk, omlegging av skogavgiftsordningen m.m. tar høyde for
dette. Det er også viktig å huske på at de tilretteleggeringer
staten gjør her, kommer andre næringer og ledd i samfunnet til gode.
-
Et godt og aktivt skogbruk er en
fordel for CO2-regnskapet.
-
Skatteforebedringen fra 35% til 60%
gir bare tilbake 10% av bortfallet av tilskuddet til Sør-Aurdal.
Dette medfører en reduksjon i planteaktiviteten på 30-50%.
-
Det bør utredes 100%
skogplantesubsidiering etter modell fra Sverige og Finland, nettopp
for å ha noe å høste av om 60 år når olja ”er borte”.
-
Viktig at de ordningene som finnes
er stabile, og at de er slik utformet at en ikke må være ”jurist”
for å skjønne de.
-
Det er med bekymring en ser
utviklingen i holdningen til skogbruket, noe som blant annet vises i
fagbakgrunnen til noen av de som er ansatt i viktige
”skogstillinger” i staten i det senere.
-
Det bør være skattefordel på
skogavgift som brukes til traktorvei.
-
Det er et stort problem at
skogområder som har vært båndlagt og som frigis, er å regne som
naturskog etter ”skogstandarder” og dermed må behandles spesielt.
Dette gjelder både skog som har vært vernet og skog som har vært
foreslått vernet.
-
Det er betenkelig at
”enkeltmennesker” i saker inn mot sentrale myndigheter ”trakasseres”
i årevis fordi det har en sak som ikke har fokus i media, jfr.
Skjelingshovde som har vært båndlagt i 16 år uten at noe skjer. Det
er viktig at skogeiere og miljømyndigheter jobber sammen og snur
vern fra begrensning til mulighet.
Skogentrepenørene
-
Viktig at skogentrepenørene regnes
som en del av landbruket for å komme inn under deres
arbeidsgiveravgiftsordning. Dette er et bidrag til å redusere
”0-områder”.
-
Skogsarbeideren skal ha kunnskap om
mye (biologi, tømmer, GIS, teknologi…). Det er derfor et langsiktig
arbeide å bygge opp arbeidskraft, og da trenger næringen både
forutsigbarhet og gode kompetansemuligheter. Dagens
utdanningsmuligheter kan med fordel bli bedre, for å møte
utfordringene.
-
Viktig at grunneierne får tilgang
til (elektroniske) kart over eiendommen sin på en enkel og billig
måte, slik at de nye mulighetene som ligger i GIS kan brukes.
Transportnæringen
-
For å møte konkurransen fra andre
europeiske land er det viktig med bl.a. god vegstandard. Opplever at
både RV, FV og KV blir dårligere for hvert år.
-
Det vil være viktig å få til en
økning på akseltrykket til 10 tonn på FV og KV.
-
Det vil være viktig å få på plass
økningen fra 50 til 56 tonn (Sverige og Finland har 60 tonn).
-
Det vil være viktig å få tillatelse
til å kjøre 24 meter lange vogntog, da skogbruket i dag kan
produsere produkter som det er forbudt å kjøre.
-
Vegforvaltningen og organiseringen
av denne er svært viktig.
-
Berøres av bortfallet av redusert
arbeidsgiveravgift.
Sagbruksnæringen
-
Utviklingen i renter og kronekurs
det siste året har vært viktig for en næring som lever i konkurranse
med utlandet.
-
Det som er sagt om rammene rundt
transport og vei ovenfor er viktig for sagbruksnæringen. Ønsker seg
25 meter lange vogntog.
-
De siste årene har tilgangen til
råstoff blitt vanskeligere, noe som henger sammen med vilkårene for
skogbruket.
-
Gjeninnføring av el-avgift må
unngås.
-
Så lenge strøm er like billig i
byene som i distriktene der den produseres, så bør det ”også” gis
transportstøtte som gjør at drivstoffprisene ikke er høyere i
distriktene enn i byene.
-
Norsk struktur og topografi medfører
at det må være litt differensiering i tilskuddsordninger til
næringslivet.
-
Berøres av bortfallet av redusert
arbeidsgiveravgift.
Ferdighyttenæringen
-
Veg og transport viktig også for
denne næringen.
-
Problem for innlands-norge er
manglende tilgang på arbeidskraft. Den nedprioritering som skjedde
for noen år siden av håndverksutdanning til fordel for
høgskoleutdanning sliter næringen med nå.
-
Berøres av bortfallet av redusert
arbeidsgiveravgift.
-
Viktig at det lokalt/regionalt blir
økt fokus på samarbeide skole/industri, for å få fokus på de
enkelte regioners næringsliv og industri.
-
Tilgang til bredbånd er viktig.
-
Det er et voldsomt skjemavelde for å
sette opp noe ”så enkelt” som en hytte. Det er også svært dyrt å
tilpasse seg ”de årlige endringer” i skjemaer og forskrifter.
-
Rente- og kronekursen viktig for
denne næringen.
-
Håper at formueskatten går ”i boks”.
-
Delingsmodellen må vekk. Eierskap
for de som jobber i en bedrift er viktig, fordi aktive eiere er gode
arbeidere.
-
Har en generell bekymring for
bygde-norge i fremtiden. Hva skjer om 2-3 generasjoner?
|