t |
|
||||
|
Marimesse ved Anne HildeSøndag 28.mars var en historisk dag for Hedalen menighet. Sokneprest Anne Hilde Flaten Øigarden holdt sin første gudstjeneste i Hedalen stavkirke siden ordinasjonen i 1987. Hele 217 hadde møtt fram, og vi fikk oppleve en engasjert prest som talte til menigheten på hedalsdialekt. Tre barn ble båret til dåpen denne søndagen. Hedalen.no gjengir her prekenen Anne Hilde holdt: Vi feirer i dag Maria budskapsdag, det er ni måneder til jul og hadde
vi vært helt korrekte, hadde vi møts her om torsdagen som var, den 25.,
for det er den som opprinnelig dagen for Marimess; da var det nøyaktig
ni måneder til juldagen, nå har vi rasjonalisert litt og lagt den til
nærmeste søndag. Da det ennå var lov å tilbe og ære Maria, før nye sannheter kom og madonnaen ble parkert på nordveggen. Siden har madonnaen stått her litt stille og forsagt på hylla si, men fortsatt blitt beundra av både små og store auger når prestens tale ble litt for lang. Nordsida -- det er jo kvinnesida fra gammelt. Hvorfor der og ikke
sørsida? Marialilja er hvit som morsmelk. Maria lot Gud bruke seg til fødselskanal for sin sønn. Hennes åpne innstilling, hennes lydighet og tjenersinn ga Gud mulighet til å gjennomføre den plan han hadde lagt for å gi jorda og menneskene her et nytt håp.
Det bibelordet lyder ved vår dåp og det finnes i åpningsorda i den nye gravferdsliturgien vår. Det var Maria som gav Jesus fra Gud til oss. Vi feirer hennes bebudelse i dag, starten på svangerskapet. Vi feirer med hennes egne lovsanger. Mariabudskapsdag er en hvit festdag midt i den fiolette fastetida og forberedelsen til påske. Sånn sett bryter den uhøvisk inn i kirkeårets rytme. Men så praktisk er Gud. Og så konkret er vi som kirke.
Det tar ni måneder fra engelen Gabriel overrasker Maria til Gud
overrasker hele verden med å gi seg selv tilkjenne i en nyfødt speunge,
født av ei ung og uerfaren mor i en stall i Betlehem. Vi kan tenke oss at det går en hvit tråd gjennom livet; fra dåpskjolen, til konfirmantkappa, via brudgomsskjorta/brudekjolen og så til sist den hvite likskjorta. Hvorfor har den kristne tradisjon gjerne kledd de døde i hvitt? Jo, fordi vi, pga Jesus, har tro på en oppstandelse og håp om en oppstandelsesfest i Guds himmel. Hvit er festfarga. Vi som sørger, kler oss gjerne i svart, men den
som er død, gjøres klar for en ny oppstandelse og en fest i Guds rike.
Hvorfor kan vi med sikkerhet si det, eller hvorfor kan vi med
frimodighet legge opp til det? Fordi den hvite tråden, om den er kort
eller lang, går tilbake til dåpens hellige bad der vi fikk del i det som
skjedde med Jesus i påska, og vi fikk det evige liv i gave.. Det er nettopp det vi forsøker å gjøre når vi i forkant av dåpen sier fram forsakelsen og trosbekjennelsen. "Jeg forsaker djevelen og alle hans gjerninger og alt hans vesen". Å forsake betyr å si nei, si nei til
den onde. - og så med de gamle, velprøvde orda si ja til Gud. Ja til Gud
som har skapt oss, forma oss i mors liv - ja til Jesus, Guds enbårne
sønn, vår Herre, som ble unnfanget ved Den Hellige Ånd, født av jomfru
Maria... Maria som kanskje med morgenkvalmen allerede på lur, skunder seg opp i fjellbygda til slektningen Elisabet for å hente støtte og gode råd. Maria som overvelda av Guds gaver bryter ut i sin historiske lovsang:
Guro Garli med dåpsfølge
Julie Samuelsen med dåpsfølge
|
||||
Nettsideansvar: | Arne Heimestøl | |