t |
|
||||
|
|
"For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn den enbårne, for at hver den som tror på han, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv." |
Det bibelordet lyder ved vår dåp og det finnes i åpningsorda i den nye gravferdsliturgien vår.
Det var Maria som gav Jesus fra Gud til oss. Vi feirer hennes bebudelse i dag, starten på svangerskapet. Vi feirer med hennes egne lovsanger. Mariabudskapsdag er en hvit festdag midt i den fiolette fastetida og forberedelsen til påske. Sånn sett bryter den uhøvisk inn i kirkeårets rytme.
Men så praktisk er Gud. Og så konkret er vi som kirke.
Det tar ni måneder fra engelen Gabriel overrasker Maria til Gud
overrasker hele verden med å gi seg selv tilkjenne i en nyfødt speunge,
født av ei ung og uerfaren mor i en stall i Betlehem.
Dagens
festfarge er hvit. Vi har allerede sett det i de tre dåpskjolene. Guro,
Julie og Odd Steffen bærer drakter som vitner om hva slags gaver som er
gitt dem i dag, renhet og hellighet, fest og glede i Guds auger.
Vi kan tenke oss at det går en hvit tråd gjennom livet; fra dåpskjolen, til konfirmantkappa, via brudgomsskjorta/brudekjolen og så til sist den hvite likskjorta. Hvorfor har den kristne tradisjon gjerne kledd de døde i hvitt? Jo, fordi vi, pga Jesus, har tro på en oppstandelse og håp om en oppstandelsesfest i Guds himmel.
Hvit er festfarga. Vi som sørger, kler oss gjerne i svart, men den
som er død, gjøres klar for en ny oppstandelse og en fest i Guds rike.
Hvorfor kan vi med sikkerhet si det, eller hvorfor kan vi med
frimodighet legge opp til det? Fordi den hvite tråden, om den er kort
eller lang, går tilbake til dåpens hellige bad der vi fikk del i det som
skjedde med Jesus i påska, og vi fikk det evige liv i gave..
Vi bruker mye hvitt i Guds hus. Alterduken er hvit, og gjerne av lin,
den symboliserer likkledet, det klede Jesus ble svøpt i da de tok han
ned fra korset, svøpte han og la han i grava. Nå ligger likkledet som
festduk på alteret der vi feirer messe og synger lovsanger til den
oppstandnes pris og ære.
Døden er overvunnet. Vi ser det på madonnaen på nordveggen også. Med
Jesus på fanget ved sitt hjerte kan Maria trø den onde under fot. Han
som er sterkere enn døden, har overmanna ondskapen, symbolisert ved
draken og plassert de ødeleggende krefter og den onde makt der den hører
hjemme - underlagt Jesu seier over døden.
Det er nettopp det vi forsøker å gjøre når vi i forkant av dåpen sier fram forsakelsen og trosbekjennelsen.
"Jeg forsaker djevelen og alle hans gjerninger og alt hans vesen".
Å forsake betyr å si nei, si nei til
den onde. - og så med de gamle, velprøvde orda si ja til Gud. Ja til Gud
som har skapt oss, forma oss i mors liv - ja til Jesus, Guds enbårne
sønn, vår Herre, som ble unnfanget ved Den Hellige Ånd, født av jomfru
Maria...
Født av henne som forskrekka hører engelens ord om at ho skal bli mor
til Guds Sønn og i undring mottar budskapet om Guds plan og audmjuk
påtar seg oppgava.
Maria som kanskje med morgenkvalmen allerede på lur, skunder seg opp i fjellbygda til slektningen Elisabet for å hente støtte og gode råd. Maria som overvelda av Guds gaver bryter ut i sin historiske lovsang:
46 Da sa Maria: Min sjel opphøyer Herren, 47 og min ånd fryder seg over Gud, min frelser. 48 For han har sett til sin ringe tjenerinne. Fra nå av skal alle slekter prise meg salig, 49 for store ting har han gjort mot meg, han den mektige; hellig er hans navn. 50 Hans miskunn varer fra slekt til slekt for dem som frykter ham. 51 Han gjorde storverk med sin sterke arm; han spredte dem som gikk med hovmodstanker, 52 og støtte herskere ned fra tronen, men de små opphøyet han. 53 Han mettet de sultne med gode gaver, men sendte de rike tomhendte fra seg. 54 Han tok seg av sin tjener Israel så han kom i hu 55 sitt løfte til våre fedre og viste miskunn mot Abraham og hans ætt – til evig tid. |
Guro Garli med dåpsfølge
Julie Samuelsen med dåpsfølge
Odd Steffen Kjensrud med dåpsfølge
Nettsideansvar:
|
Arne Heimestøl |