Næringslivskveld på Ildjarntunet
Mandag 29.3. hadde næringslivsgruppa i Småsamfunnsprosjektet
invitert til næringslivskveld på Ildjarntunet. Mange tema ble tatt
opp, og Hedalen.no gir her et korfattet og stikkordspreget referat av
møtet.
Hedalsbrosjyre
Næringslivsgruppa arbeider for tiden med å lage ei større brosjyre om
Hedalen. Ole Jørgen Liodden og Gunnar Haugen har hovedansvaret. Trykksaken vil bli utformet i A5-format. 25 av de
40 sidene er reservert for næringslivspresentasjoner. Forøvrig vil
det blant annet bli gitt plass til severdigheter, tjenestetilbud og
viktige telefonnummer i bygda.
Brosjyren kommer til å bli trykt i minst 2000 eksemplarer, og den vil
bli distribuert til hyttefolk, tilreisende, bygdefolk og turistkontor.
Målet er at brosjyren skal gå til trykking i august.
En håper at hedalsbrosjyra kan bli mal for tilsvarende trykksaker
i andre bygder i Sør-Aurdal.
Sør-Valdres
Utvikling
Ole Bjarne Strømmen ga en orientering om hva SVU arbeider med.
- Turistinformasjon
- Skiløyper. Her har en satset på å bedre økonomien, slik at
kvaliteten på løypenettet kan heves.
- Organiserte opplevelser. SVU har arbeidsgiveransvar for
alle guider i kommunen.
- Nærmiljøtiltak. Dette kan være samarbeidsprosjektet med
grendelag.
- Turkart. Kartene skal revideres og trykkes opp på nytt.
- Hytteturisme. Dialog med hytteeiere er viktig.
- Turstier. Dette har en vært dårlige på. Noen
turstier er inntegnet på kartet.
- Internett. I det siste har en gitt støtte til web-kamera
på Søbekkseter.
- Markedsføring
SVU arbeider nå for å heve kvaliteten på skiløyper.
I Hedalen er det 700 hytter. Fram til 2013 kan det bli bygd 440
nye. Det er klart at dette gir muligheter for næringsutvikling.
Til ettertanke
- Hver hytte brukes ca 30 døgn per år
- Firmahytter brukes tre ganger så mye
Faktorer som har betydning for bruken:
- Reisetid til hytta på 1,5 - 3 timer. Dette er gunstig for
Hedalen.
- De naturbaserte aktivitetene
- Høy standart på hyttene.
- Strøm er viktig
Hvordan utnytte hytteressursen?
- Opprettholde god service
- Fritidsbeboeren må føle seg integrert i lokalsamfunnet.
Hytteeierens innkjøp
- Over 50% av matvarer kjøpes lokalt ved lengre opphold
- 30% av handel ved korte opphold
Dette gir muligheter til næringsutvikling.
Utfordringer
- Kan primærnæringer satse mer på reiseliv?
- Hva med Vassfaret?
- Lite nyskapning
- Få eller ingen investorer
- Privat kapital i banken
Les mer om SVU her.
Valdres næringsutvikling
v/Hilde
Døvre
Valdres Næringsutvikling AS (VaNu) er et regionalt
næringsutviklingsselskap. VaNu eies av de seks Valdreskommunene og
Oppland Fylkeskommune.
Styret består av en fra hver av de 7 aksjonærene. Styret søkes
sammensatt slik at næringslivet er godt representert.
Det er 2,8 årsverk knyttet til VaNu, og Arne Erik Fønhus er daglig
leder.
Formålsparagrafen i selskapets vedtekter lyder:
§ 3
Selskapets formål er å drive næringsutvikling til beste for
Valdresregionen. Dette ved å være et samarbeidsorgan mellom
kommunene og næringslivet, som gjennom sin virksomhet skal styrke
grunnlaget for næringslivets vekst, utvikling og omstilling.
Hovedstrategier for selskapet kan oppsummeres slik:
- Ivareta eksisterende virksomhet som eies og drives av VaNu.
(Valdres Magasinet)
- Være regionens hovedkontakt mot fylkeskommunenes
næringsseksjon, SND og andre fylkesvise eller nasjonale
samarbeidspartnere i næringsutviklingsspørsmål.
- Bistå til gjennomføringen av strategisk plan i saker med
næringsmessig betydning.
- Initiere, bistå, koordinere og eventuelt være oppdragsgiver
for regionale næringsutviklingsprosjekter.
- Være "koblingsboks" for nettverk innenfor næringslivet.
- Være samtalepartner, rådgiver og veiledningsformidler for
bedrifter og kommuner i næringsspørsmål.
- Være koordineringsinstans og kontaktledd for kommunale
næringsmedarbeidere og ledere i lokale destinasjonsselskaper.
Næringsstrukturen i Valdres er i sterk endring. Dette faktum
krever systematisk innsats i hjelpe- og veiledningsapparatet.
(til toppen av siden)
Følgende saksområder vil bli prioritert av VaNu:
Landbruk. Landbruket trenger å få ta større del i den
verdiskapningen som foregår i reiselivsnæringen. Vi bør også se på
hvordan en kan foredle basis- og nisjeprodukter mer innen for regionen.
Regionen har egen landbruksrådgiver og VaNus innsats må koordineres med
denne.
Handelsnæring. For liten del av det regionale konsumet blir innkjøpt
i Valdres. Dette gjelder spesielt hytte- og fritidsreisende.
Kompetanseintensiv næring. En satsing her skal gi unge mennesker med
fagkompetanse muligheter til etablering i Valdres.
Reiseliv. Næringen vil i stor grad greie seg selv, men det er behov
for koordinering av markedsføring, infrastrukturarbeid o.s.v. RVJ er
hovedansvarlig for dette, VaNu skal bistå i arbeidet.
Noen konkrete eksempler på resultater:
- Valdres Næringshage
- Valdres rakørret
VaNu er
- næringsutviklingsarena
- et kompetansesenter
VaNu er opptatt av å skape et regionalt treffsted for gründere og
etablerere.
Les mer her.
Nyttige lenker
Entreprenørskap i skolen
-
Grϋndermotiv - elevene får mulighet
for utvikling av eget livsmiljø og egen arbeidsplass
-
Distriktspolitisk motiv - barn/ungdom
blir kjent med og tar i bruk lokale ressurser
-
Arbeidsmarkeds-/næringsutviklingsperspektiv - skolen skal utdanne
ungdom til framtidige oppgaver i næringslivet, både arbeidsskapere
og arbeidstakere.
Næringslivsgruppa satser på økt samarbeid
med Hedalen barne- og ungdomsskole om temaet.
|