Rakfisk
BJARNE BERG
Rakfisk er blitt ”big business”. En kan nesten ikke åpne en avis
i disse førjulstider uten at det er et eller annet om rakfisken.
Som
så mange andre store oppfinnelser ble rakfisken også oppfunnet ved
en tilfeldighet. I gamle dager før vi hadde strøm, var det ikke bare
å putte maten i fryseren til vi hadde bruk for den. Fisk og kjøtt
ble saltet ned i butter og spann for da visste man at det holdt seg
lenge.
Men så var det en gang at en fisker i Vassfaret hadde gått tom for
salt. Fisken måtte jo bevares, så han skrapte det lille av salt som
var igjen og strødde over fisken i håp om at den skulle holde seg.
Det spørs om han var så veldig lykkelig da han utpå vinteren skulle
åpne trebutten og ble møtt av en forferdelig stank. Sulten som han
var, syntes han det var fælt å kaste fisken også. Man kastet ikke
mat i den tida, slik som i dag, da vi har egne store sekker til å
kaste matavfall i! Han måtte jo prøve å spise av den. Det underlige
var at den smakte helt fortreffelig.
Lite visste han om at dette i våre dager skulle bli Valdres største
merkevare. Rakfisk, eller rakafisk som vi sier, er blitt ”big
business”. Valdres rakafisken gir en årsomsetning på 30 millioner
kroner. Det paradoksale er at ikke mer enn halvparten av fisken er
produsert i Valdres, eller i Norge for den saks skyld. Dette ikke
fordi vi ikke klarer å produsere mer, men vi får ikke lov av
myndighetene.
Det skrikes etter arbeidsplasser og alle politikere med respekt for
seg selv, jobber kontinuerlig for å finne nisjer og muligheter som
kan skape arbeid og aktivitet i distriktene. Her har vi et lønnsomt
produkt og vi har et marked, men myndighetene sier nei.
Rakafiskproduksjon forurenser for mye!
At rakafisk forurenser er vel for så vidt ikke noe nytt tenkte jeg
da jeg leste om dette i avisen.
Vi har vel alle kjent eimen av rakafisk etter hvert som
modningsprosessen skrider frem. Det er som regel vanskelig å holde
hemmelig menyen i juleselskapet når rakafisken skal på bordet. Den
røper seg lenge før gjestene har kommet inn. At dette ikke er bra
for fine fruer og herrer fra Oslo og Bærum, er jo forståelig. Lukta
setter seg jo i strikkejakka og skinnikkersen og kan være vanskelig
å få ut igjen!
Men det er visst ikke luftforurensningen som er verst forstod jeg
etter hvert!
Det opereres med styrkegrader på vakumpakkene og plastbøttene du får
kjøpt i butikken. ”Ekstra mild”, for nybegynnere og oppover til
”sterk” som gir noe ekstra smak for de som har drevet dette gamet ei
stund. Men skal du ha rakafisk ”for viderekommende” så tror jeg du
må ty til en eller annen hjemmeprodusent.
Eller at du prøver hurtigmetoden: Rakafiskbutten settes bak
svartovnen mens det fyres hardt. Fisken er da rak på 3-4 dager.
Vi som er vokst opp med rakafisken, er ikke som den store hop av de
som møter opp på Fagernes den første helga i november hvert år, bare
fordi dette er blitt mote. For oss er ikke regnbuørret som er
oppfostret i en dam, rakafisk. Nei, det skal være ordentlig
villfisk, aure eller røye, fisket på egenhand og lagt ned hjemme i
kjelleren. I tidligere tider var dette en nødvendighet for å berge
matforsyninga over vinteren. Etter hvert er det gått over til å bli
en viktig tradisjon som må gjennomføres før isen legger seg hver
høst.
Hvorfor
kan rakafisken samle 20.000 mennesker på Fagernes en kald
novemberdag. Jeg våger den påstanden at hovedmotivet ikke er å komme
for å spise rakafisk. For de fleste er det rammen rundt som drar,
det sosiale fellesskapet. Alle disse andre tingene som er pakket inn
i et produkt, som med ett ord benevnes og markedsføres som
rakfiskfestival.
Hva med alle de andre tradisjonene vi har i bygdene? Alle de tingene
våre forfedre måtte gjennomføre for å overleve, men som store deler
av befolkningen i dag er villig til å betale god pris for å kunne få
delta i.
Kan vi gjøre det samme med noen av dem? Pakke dem inn, legge til
rette og markedsføre. Mulighetene er uendelige bare vi er kreative
nok. Utfordringen er at vi klarer å komme lenger enn til å utforme
fine målsettinger og planer. Det har vi nok av.
Men en ting skal vi huske på i vår streven etter å utvikle og skape
aktivitet i bygda:
Vi må ikke selge sjela vår! |