Er
Gunnar Stålsett (og Rosemarie Køhn) ei ulykke?
ELDOR BRÅTEN
Det er midt på vinteren, og jeg er fristet til å skrive om noe som
lite aktuelt på denne årstid. I tillegg kommer det faktum at jeg har
lite greie på det jeg har tenkt å skrive om. Jeg vil skrive om sauer og
sauleiting.
Noe av det jeg vet om temaet, er at sauer har en tendens til å blande
seg med hverandre. Den som vil samle sauer, må ta en viss risiko. Han må
risikere å ta inn i innhegninga sauer som muligens ikke hører til der.
Gjør han ikke det, risikerer han at noen av de som skulle ha vært samlet
inn, blir gående ute i marka.
Enda større blir ansvaret dersom sauene ikke er hans egne. La oss si
at den som har fått i oppdrag å samle sauene, er innleid til denne
jobben. Har tjeneren på bondens vegne rett til å stenge ute dyr som
ønsker å ta i mot det eieren har å gi og tjene han på den måte de evner?
Jeg sier ikke dermed at tjenerens rolle er uproblematisk. Jeg sier at
tjenerens rolle muligens er mindre problematisk enn mange tjenere, ut
fra sine forestillinger, mener at den er.
Tjenerens rolle er å overlate den endelige avgjørelse til han som har
rett til å ta den. Kanskje eieren rett og slett godtar sauene sine slik
de er, uten å sende dem til dyrlegen eller forsøke å gjøre dem ”friske”
på annen måte?
En gang for lenge, lenge, lenge siden, på lærerskolen, ble jeg slått
til ridder av ”Den lure revs orden” og utnevnt til ”Fox minor.” (Den
grommeste ordenen het ”Fox major” og var forbeholdt rektor og noen få
andre.) Begrunnelsen var at jeg hadde jobba litt i studentlaget, og
belønninga var bl.a. rett til å gå i innerste ring rundt juletreet.
Om sauer og gjetere regner den innerste kvea for gjevest, vet jeg
ikke. Noen ganger kan det virke sånn. Lenge var det en utbredt
oppfatning at søyer ikke hørte til i den innerste kvea. Den gang
udiskutable regler for sauehold sa at slik måtte det være.
”Tida leger alle sår”, sier et gammelt ordtak. Jeg vet ikke om det er
sant, men jeg tror at tida, med litt hjelp fra oss, har evnen til å
gjøre ”umulige” ting mulige.
Det var en gang noen søyer som begynte å breke om sine rettigheter.
Etter hvert fant sauer, av begge kjønn, ut at brekinga var berettiget.
Fremdeles er det få søyer i den aller innerste kvea, men de fleste som
studerer sauehold, er langt på vei villig til å akseptere at også søyer
har rett.
Søyer er ingen minoritet. Minoriteter er lettere å stenge ute.
Minoriteter er lettere å diskriminere. Jeg tror Arnulf Øverland var
langt fra å definere seg selv som kristen. Likevel brukte han , mer enn
de fleste andre, Bibelen som grunnlag for sin diktning, og han
formulerte bl.a. dette budskapet: ”Du skal ikke tåle så inderlig vel den
urett som ikke rammer deg selv.”
” Står det ikke i Bibelen, så burde det ha stått der!” sa
Hønse-Lovisa eller Berte Skrukkefyllhaugen , eller muligens begge. Det
kan være det samme. De var bra kvinnfolk begge to.
Minoriteters rettmessige kamp blir ofte møtt med likegyldighet eller
direkte motstand. Noen makter kampen. Andre makter den ikke. Det er til
skade for minoriteten , og det er til skade for fellesskapet. Det har
blitt sagt at fellesskap uten plass for minoriteter ikke er et helt
fellesskap. Jeg er litt enig med Gunnar Stålsett i så måte.
Det er på tide å avslutte. Men først bør jeg vel skrive litt som
henger sånn noenlunde i hop med overskrifta. Jeg er glad i trær.
Den norske folkekirke kan sammenlignes med et tre, et tre som tåler mye,
men likevel bør passes på. Gjennom tidene har den tålt mye. Den har tålt
ledere som har vært mer opptatt av å stenge dører enn å åpne dem.
Heldigvis er Kirka noe langt mer enn sine ledere, men også de kommer ,
om enn litt nølende, i takt med den kjærlige Herre og det skrøpelige
folk Kirka skal tjene. ----- Trur eg.
|