Misbruk av markedsmakt?
ARNE HEIMESTØL
Både Jan Larsen, daglig leder i Eidsiva Bredbånd, og Simen
Bjørgen, ordfører i Lom kommune, er kritiske til Telenor sin måte å få
fram på i når det gjelder bredbånd i distriktene. Bjørgen reiser spørsmålet om Telenor
misbruker sin dominerende markedsposisjon til å kvitte seg med mindre
konkurrenter.
Flere i Hedalen har etterlyst informasjon om hva som kan gjøres for å skaffe de
som per i dag ikke har mulighet til å koble seg til bredbånd, tilbud på
lik linje med det som finnes via ADSL i Hedalen.
Utfordringene
Både Telenor og Eidsiva Bredbånd viser til at avstand fra
telefonsentralene er én av utfordringene. Dette ser ut til å ramme
den sørlige delen av Hedalen mest.
I tillegg finnes det en del telefonabonnenter som deler linje.
Slike linjer kan ikke brukes til bredbånd. Enten må det omkobling
til, eller så må Telenor skaffe flere linjer.
I går
svarte Telenor at det er markedet som vil avgjør hva de vil foreta
seg.
Søbekkseter
Vi har spurt Eidsiva Bredbånd hva som kan gjøres for Søbekkseter. Jan Larsen,
daglig leder i Eidsiva Bredbånd, forteller at de er i dialog med
hytteeiere på Søbekkseter om internettløsning. En vurderer om en
skal satse på radiolink fra Kjeldeknatten eller fiber via rør Sør-Aurdal
energi har lagt til hyttefeltet.
---Begge alternativer har en kostnadsside. Dette må vi diskutere
videre med interessentene. Vi er innstilt på å finne løsning sammen med
Sør-Aurdal Energi, sier Larsen.
De som ikke har tilbud
--Hva kan Eidsiva gjøre med avstand fra sentraler eller delte linjer?
spør vi.
--Vi mener dette er et problem som Telenor burde ha ressurser til å løse
i stedet for å henvise til ”markedet”. Senest i dag har IT-avisen et
stort redaksjonelt innslag som viser at Telenor ”håver inn på
kobbernettet”.
Det er analytiker Tore Aarønes som har dokumentert dette.
Eidsiva har registrert at Telenor nå markedsfører utbygging av
sentraler med lite antall abonnenter. --Dette er sentraler som var helt
uten interesse for få måneder siden og som lokale interessenter sammen
med kommuner derfor har bygget ut. Når det skjer, kommer Telenor for å
ta ”sin” andel av markedet gjennom egen utbygging. Dette er en
maktarroganse ovenfor distriktene som er helt spesiell, hevder Jan
Larsen.
Samme situasjon i Lom
Disse
synspunktene støttes av ordfører Simen Bjørgen (Sp) i Lom kommune.
Der har selskapet
Fjellnett bygd ut bredbånd i samarbeid med kommunen.
--Før utbygginga viste Telenor liten interesse, og saksbehandlinga
var svært treg. Kort tid etter at sentraler ble utbygd med ADSL, kom
Telenor på banen med egne tilbud. Da Fjellnett bad om hjelp til enkle
omkoblinger i sentraler for å få tilbud til flere, hadde Telenor
problemer med å følge dette opp. Telenor har monopol på linjenettet.
Jeg har reist spørsmålet om ikke selskapet misbruker sin markedsmakt,
sier Bjørgen.
--Dette temaet vil jeg ta opp på en ordførerkonferanse i Oslo. I vår
tid tar vi det som en selvfølge at vi skal ha tilgang til telefonnett og
strømnett. Alle bør også ha mulighet til å kunne knytte seg til
ADSL via telelinjer. Jeg frykter at distriktene kan bli tapere hvis det kun
er markedet som skal regulere hvem som skal få tilgang til bredbånd.
Distriktene må selvsagt ha lik tilgang til slik teknologi som mer sentrale
strøk, avlutter ordføreren i Lom.
Monopol?
--Som en liten aktør med lokalt fokus, må vi bare registrere at Telenor
opptrer på alle sider av bordet i en tilnærmet monopolstilling. Telenor
er regulert av konkurransemyndighetene fordi de har dominerende
markedsmakt. Ut fra det vi og andre aktører opplever som
konkurransevridende atferd, burde myndighetene regulert hardere. Vi har
med å gjøre en veldig dyktig aktør både når det gjelder spillet mot
regulerende myndigheter, konkurrenter og sluttbrukere, sier Larsen i
Eidsiva. Det hevder også Tele2 sin sjef ,Henrik Muller Hansen, i IT
avisen 3.mars.
Eidsiva sitt mål
--Eidsiva bredbånd
har en klar målsetting om å være en regional og lokal leverandør av
bredbåndstjenester og et alternativ til Telenor, fortsetter Larsen. --
Vi har
et produkt som er lavere priset enn
tilsvarende produkt fra Telenor. Dette håper vi innbyggerne i
Sør-Aurdal kommune registrerer som en fordel. Vi har også startet en
vervekampanje der våre kunder kan verve en venn og få en måned gratis
bredbånd i premie. Alt dette er selvsagt et bidrag for å skaffe flere
kunder. Vi har ca 80 kunder i Sør-Aurdal kommune pr dato, og det er
selvsagt plass til mange flere.
Dersom en ønsker at en lokal leverandør skal ha muligheter til å være
med i et lite marked, må dette skje gjennom bevisste valg av leverandør.
Eidsiva bredbånd er for konkurranse, men på like vilkår, avslutter
Larsen.
|