|
|
Hvorfor måtte Jesus dø?
Langfredagspreken
EILIV LØNNINGEN
Bibelen
gir ulike svar på dette. De står ikke i motsetning til hverandre. Det er
mer snakk om å se saken fra ulike sider, søke svar på ulike plan.
På det menneskelige plan handler det om å se hvilke aktører som er inne
i bildet, se den rollen de spiller. Jesus vandret rundt. Hadde en
virksomhet som liknet på rabbinerne (jødiske lærere). Han lærte folket
og samlet elever rundt seg, men hadde ingen utdannelse eller offisiell
fullmakt.
Dessuten var det flere ting av det han gjorde som vakte oppsikt. Han
gjorde krav på å ha den absolutte sannhet. Han kunne tilgi synd (noe
bare Gud kunne gjøre). Videre hadde han bordfellesskap med tollere og
syndere. Han hadde også et fritt forhold til Sabbaten.
Men Jesus hadde ikke noe mot Guds bud. Han kunne si at ikke en eneste
tøddel i loven skulle forgå. Han var nemlig ikke kommet for å oppheve
loven, men for å oppfylle den. Det Jesus vendte seg mot, var de mange
menneskelige bud og regler. Dette ser vi da han ryddet templet (drev ut
dem som drev med handel der). Da ønsket han å føre ting tilbake til slik
de var tenkt fra Guds side: mitt hus skal være et bønnens hus.
Jesus kunne også være populær. Han utga seg for å være Messias (i Det
gamle testamentet var dette en tittel på kongene). Derfor var lederne
redde for hva romerne ville tenke. Romerne hadde nemlig kontroll i
Israel. De kunne oppfatte dette som et politisk opprør. Derfor kunne de
komme og ta kontroll over situasjonen, noe som ville sette mange liv i
fare. Derfor bestemmer de seg for å ta Jesus til fange.
Jesus føres for Det høye råd (som spilte både en religiøs og politisk
rolle). Anklager rettes mot Jesus, men de spriker og saken kjører seg
fast. Da er det ypperstepresten griper inn. Han spør: Er du Guds Sønn?
Jesus bekrefter dette. Da kommer spørsmålet: Hva skal vi med flere
vitner? Han spotter Gud!
Nå hadde ikke rådet myndighet til å dømme Jesus til døden. Derfor måtte
saken føres for en romersk domstol. Her ville det nytte lite å si at
Jesus spottet Gud. Derfor griper de fatt i dette at han utga seg for å
være Messias (noe som ville være en fornærmelse mot Keiseren) og for å
oppvigle folket.
Pilatus ser hva som er på gang. Han ville nok selv ha frifunnet Jesus om
han ikke hadde vært utsatt for press fra prestene og folket. Han gir
etter. Dermed måtte Jesus dø.
Hvorfor måtte Jesus dø?
Også Gud har sine tanker med det som skjer. Et sted sier Jesus: Ingen
har tatt mitt liv. Jeg gir det frivillig. Jeg har makt til å gi mitt liv
og jeg har makt til å ta det tilbake. Dette oppdrag har jeg fått av min
far.
Jesus hadde fått et oppdrag av sitt far. Hvilket? Vi kan gå til det som
skjedde i Getsemane. Her blir Jesus grepet av angst. Hvorfor? Fordi han
visste hva som ventet han? At mennesker ville spotte og plage ham? Alt
dette ville være nok i seg selv.
Men Jesus ber: Ta dette begeret fra meg! Hvilket beger tenker han på? I
Det gamle testemante finner vi noe som kalles for Guds vredes beger. Gud
straffer ikke mennesker med en gang, men samler sin anklager i et beger.
Når begeret er fullt må mennesket drikke det og ta sin straff (j.fr.
Ordtaket – dråpen som får begeret til å flyte over). Mens en venter på
at begeret skal bli fullt, kjøpes det tid, en mulighet for å finne en
løsning på problemet.
Her er det Jesus har fått et oppdrag. Drikke det begeret som du og jeg
skulle ha drukket. Dermed må Jesus ta den straffen vi skulle hatt. På
korset roper han: Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg? Dette
var ikke bare et rop fra et menneske i dødsangst. Bibelen sier at Jesus
virkelig ble forlatt av Gud. Han ropte disse ordene for at du og jeg
skulle slippe å måtte rope det samme en dag.
Derfor
har kirken valgt korset som sitt symbol, for å minnes det som skjedde
med Jesus og for å angi hva som er det sentrale i den kristne tro.
Kristentro handler ikke om hva vi mennesker skal gjøre for å kunne stige
opp til Gud, men om hva Gud har gjort. Han som steg ned til oss, lot sin
Sønn dø, for at vi skulle kunne komme inn i et rett forhold til ham.
Alle språk har ting som blir omtalt på en skånsom måte. Vi kan si: Han
har gått bort, og mener at han er død. Slik også med korsfestelsen.
Jesus sier at han skal løftes opp. Men dette er noe mer enn en skånsom
måte å omtale korsfestelsen på.
Løftes opp kan nemlig også bety å bli vist ære på, slik man gjør det på
en idrettsbane, når noen har vunnet et løp. De andre bærer vinneren på
gullstol for å vise ære. Men kan det ligge noe ærefullt i det å dø?
Bibelen sier at Jesus avvæpnet maktene og myndighetene da han triumferte
over dem på korset. Hvilket våpen er det det tenkes på? Anklagen. Med
den kunne vi føres inn under Guds dom, fordi vi alle har gjort noe som
er Guds vilje imot.
Men på korset tar Jesus den straffen vi skulle hatt. Gjeldsbrevet som
gikk oss imot på grunn av de mange bud, tok han bort, ved å nagle det
til korset, sier Bibelen. Dermed mister anklagen mot oss sin makt.
Derfor vinnes det en seier på korset.
Vi kan bare tenke på de to som ble korsfestet sammen med Jesus. Begge
hang de der uten mulighet til å gjøre noe med sin fortid. Om en liten
stund ville døden forsegle alt. Den ene benytter den siste tiden til å
spotte Jesus. Den andre ser hva som skjer.
Han sier, at de bare får igjen for det de har gjort, men at Jesus ikke
har gjort noe galt. Så ber han en enkel bønn: Husk på meg når du kommer
i ditt rike! Jesus svarer: I dag skal du få være med meg til Paradis!
Av dette ser vi, at det ikke er vår synd, men vår holdning til Jesus som
vil være det avgjørende. En liten bønn ble den store forskjellen. Guds
rike er ikke lenger borte fra noen av oss, enn at vi ved to foldede
hender kan få del i det!
|