Mandag er det skolestart i Hedalen. Både for elever, foresatte og lærere
blir det mye nytt dette skoleåret. For 1.-9. trinn innføres
"Kunnskapsløftet". Dette er navnet på den nye læreplanen. I tillegg
til det er det kommet nye forskrifter til Opplæringsloven.
Vi siterer fra
informasjon Skolenettet har lagt ut:
"Kunnskapsløftet
er den nye reformen i grunnskolen og videregående opplæring. Reformen
fører til flere endringer i skolen. Både når det gjelder hva man skal
lære og hvordan opplæringen er lagt opp. Det blir endringer på alle
trinn, fra første trinn i grunnskolen til siste trinn i videregående
opplæring.
Målet for Kunnskapsløftet er at
alle elever skal utvikle grunnleggende ferdigheter og kompetanse
man trenger for å kunne ta aktivt del i kunnskapssamfunnet.
Norsk skole er en inkluderende
skole der det skal være plass for alle. Alle skal få de samme
mulighetene til å utvikle sine evner. Kunnskapsløftet skal bidra
til å sikre tilpasset opplæring for alle elever og legge økt
vekt på læring.
Reformen starter i august 2006 for elevene på 1. – 9. trinn i
grunnskolen og på første trinn i videregående opplæring.
Dette er de viktigste
endringene i norsk skole som følge av Kunnskapsløftet:
- Grunnleggende ferdigheter
styrkes
- Lese- og skriveopplæring
vektlegges fra første årstrinn
- Nye læreplaner i alle fag, med
tydelige mål for elevenes og lærlingenes kompetanse
- Ny fag- og timefordeling
- Ny tilbudsstruktur i
videregående opplæring
- Lokal valgfrihet når det
gjelder arbeidsformer, læremateriell og organisering av
opplæringen"
Her kan du laste ned en brosjyre beregnet på elever og foresatte.
Grunnleggende ferdigheter
I de nye læreplanene står de fem
grunnleggende ferdigheter sentralt.
- Å kunne uttrykke seg muntlig
- Å kunne lese
- Å kunne uttrykke seg skriftlig
- Å kunne regne
- Å kunne bruke digitale verktøy
Her kan du følge lenkene til mer
informasjon.
Ny forskrift til Opplæringsloven
Kunnskapsdepartementet har 23. juni 2006
fastsatt ny forskrift til opplæringslova. Forskriften trer i kraft 1. august
2006. Les mer
her. |