t

Publisert:  10.11.06

Klassetur til Berlin med Hvite busser

10. KLASSE VED HEDALEN BARNE- OG UNGDOMSSKOLE

Mandag 12. juni stilte 12 friske og glade ungdommer opp på skolen, klare til turen vi hadde ventet på i 9 år. Fire voksne var også sporty nok til å bli med oss. Vi fulgte skolebussen ned til Nes i Ådal og Valdresekspressen derfra og ned til Oslo.

I Oslo ventet bussen som skulle frakte oss overalt i 5 dager. Om bord på bussen satt en annen 10. klasse fra Alta. De var nok minst like spente som oss. Hele mandagen gikk med til busskjøring, og vi var ikke fremme i Trelleborg i Sverige før ca kl 21.00. Vi kjørte ferge over til Rostock i Tyskland og var fremme der tidlig tirsdag morgen.

Tirsdag besøkte vi fangeleiren Sachsenhausen. Dette var en opplevelse for livet. Selv om solen stekte og det var nesten uoverlevelig varmt, lyttet hele gjengen interessert til hva guiden hadde å si.

I leiren var det et museum der det lå gjenstander fra fanger o.s.v. Vi fikk god tid til å kikke rundt der. Mange av husene som var på leiren var originale, men noen av dem var bygd opp igjen så likt som mulig de som hadde stått der. Som ved mange andre konsentrasjonsleirer sto ordene ”ARBEIT MACHT FREI” (Arbeid gir frihet) ved inngangsporten. Vi dro videre med mange tanker svirrende i hodet.

Tirsdag ettermiddag og hele onsdag fikk vi gå på egenhånd i Berlin. Her så vi og opplevde mye spennende. Blant annet var vi oppe i TV-tårnet, som er 365 meter høyt. Vi spiste på restauranten som ligger på 206 m.o.h. På toppen av Europa Centeret var det mulighet for å kjøre helikopter simulator over Berlin. Dette var en morsom opplevelse som kilte veldig i magen!

I Berlin ligger også et av Europas største varehus, KaDeWe. De fleste var innom der, men mest for å se og å ha vært der for prisene var skyhøye. Hele gjengen samlet seg til feller lunsj på Hard Rock Cafe Berlin. Guttene var storfornøyde med hamburgerene.

Fra tirsdag til torsdag bodde vi på et koselig hotell i utkanten av Berlin, det het Hotell Kolumbus. På grunn av fotball VM var det mange svensker på hotellet! Og gode naboer som vi er så var det selvfølgelig Sverige vi holdt med der nede! Onsdag kveld dro både vi fra Hedalen og de fra Alta på bowling. Det var kjempemoro det, selv om vi gikk av trikken to stopp for tidlig på turen hjem. Noen av oss fikk også erfare at det er mindre lurt å gå ut av hotellrommet uten nøkkel å smelle igjen døra! Spesielt når da ikke resepsjonisten klarte å låse den opp igjen med ekstranøkkelen!

Torsdag startet turen hjemover. Vi kjørte forbi restene av muren som delte Berlin i to og besøkte museet Checkpoint Charlie. På turen mot Rostock besøkte vi fangeleiren Ravensbrück. Dette var en kvinne- og barneleir. Guiden vår fortalte mange historier som virkelig satte hjertet i halsen. Blant annet denne:

” En gutt på 6 år stod og så etter noe på bakken. Han bøyde seg ned for å plukke det opp da en soldat kom op skøyt han ned. Det var nemlig ikke lov å bøye seg ned uten og ha fått beskjed om det. En av medfangene til gutten så hendelsen og gikk bort for å se hva gutten hadde mistet. Det var en liten bamse og den dag i dag ligger nettopp denne bamsen utstilt i museum her i Ravensbrück”

Alle la ned rose på vannet, og to av elvene leste dikt. Vi hadde 1 minutts stillhet for å hedre de som gikk med under krigen. Sist men ikke minst besøkte vi krematoriet, tanken på at flere mennesker ble brent der inne, var ekkel og gjorde inntrykk på oss alle sammen.

Selv om turen hadde et alvorlig opplegg ble det også tid til mye gøy. Og har du ikke hørt om å grunnraka basmen ennå, så kan du være sikker på at du hører det på bygda en dag. Ikke at vi er klar over hva det betyr, men jammen har vi ledd godt av den.

Til slutt vil vi få takke alle som har støttet oss og gitt oss penger til turen. Uten dere hadde dette vært umulig! Vi håper at flere ungdommer får muligheten til å dra på en sånn tur og virkelig oppleve leirene. Det er noe helt annet enn å bare lese og høre om dem. Det er viktig at alle står sammen og er klar over hva som skjedde, så noe sånn aldri skjer igjen.