Ny biskop i
Hamar
EILIV LØNNINGEN
I
disse tider skal det velges ny biskop i Hamar, men hvilke oppgaver har
egentlig en biskop?
I 1986 fant det sted en samtale mellom katolske og lutherske ledere om
(preste)embetet. I den katolske kirke tenker man at det fins to kilder
til den kristne tro: en skriftlig (Bibelen) og en muntlig overlevering.
Bibelens betydning understrekes. Likevel legger man også vekt på den
muntlige tradisjon. Her spiller embetet en betydelig rolle. Kirken har
nemlig ”et levende læreembete” som bl.a. fungerer som en garanti for at
man er på rett kurs når det gjelder tolkningen av Bibelen.
Det har også vært samtaler med de britiske/irske
anglikanske kirker og de lutherske kirker i de nordiske/baltiske land. I
disse samtalene ble nettopp spørsmålet rundt synet på embetet definert
som et hovedutfordring. Innenfor den anglikanske kirke er man opptatt av
å fremholde biskopens embete som et ”tegn” gitt til kirken. Dvs. at
kirkens vesen kommer til syne gjennom de oppgaver biskopen gjør.
Både i den katolske og den anglikanske kirke blir
presten sett på som en nødvendig del av kirken. I det ene tilfellet skal
embetet gi en garanti for at man er på rett vei, i det andre tilfellet
har embetet til oppgave å synliggjøre hva som er kirkens oppgave i denne
verden. I begge tilfeller er det embetet som former kirken. Et slikt
ansvar har ikke embetet i vår sammenheng.
Innenfor
en luthersk tradisjon snus det hele på hodet. For det første tenker man
at Bibelen er tilstrekkelig klar. Når Gud har åpenbart seg gjennom
Bibelen, er hans tanker gjort tilgjengelig for alle. I prinsippet kan
derfor hvem som helst utarbeide en sakssvarende oversikt over hva det
Bibelsk budskap innebærer. Like fullt er det opprettet en tjeneste: Å
forvalte Ordet og sakramentene (dåp og nattverd). Men de oppgaver
presten gjør er egentlig gitt til hele kirken. Dette forhindrer ikke at
man helt fra første stund har sett nytten av å gi ansvaret for disse
oppgavene til bestemte personer. Men presten kan ikke bidra med noen
annen autoritet enn den som ligger i Bibelen. Det er altså oppgaven og
ikke yrket som er gitt ut fra Guds Ord.
Forvaltning av Ord og sakramenter er en
grunnfunksjon som er med på å gi kirken dens rette identitet. Hvordan og
hvem som ivaretar disse funksjonene er det opp til kirken å avgjøre.
Ordinasjon ses på som en apostolisk skikk. Den ble videreført i kirken
selv om den ikke var innstiftet av Jesus. Derfor er embete i første
rekke en praktisk ordning som kirken har valgt å bruke, og som den
lutherske kirke beholdt fordi en ikke ville lag unødig strid.
Hva er så biskopens rolle i forhold til dette? I
biskopens tjenesteordning står det noe om dette:
·
”Biskopen skal gjennom forkynnelse og
sakramentsforvaltning ta vare på den apostoliske lære etter Guds Ord og
vår kirkes bekjennelse”. Med andre ord: først og fremst være prest.
·
Samtidig gis det også et særlig ansvar knyttet til det å ”fremme
og bevare enheten i Guds kirke”. Her legger vår kirkeordning et
særlig ansvar på våre biskoper på vegne av fellesskapet. Likevel er
dette et ansvar vi alle har.
·
Men så kommer det: ”for å ivareta dette tilsynsansvaret
kan biskopen gi råd og veiledning, og gi bindende pålegg vedrørende
presters og andre tilsattes tjenesteutøvelse”.
Dette siste er noe nytt i vår kirke (1997 – ny
tjenesteordning for biskopen). Egentlig er det alle presters oppgave å
føre tilsyn med menigheten. Men nå har ikke presten noen annen myndighet
enn det å bruke Guds Ord. I vår kirke er man ikke pålagt å følge
prestens veiledning.
Derimot
har man gitt biskopen visse rettigheter. I tillegg brukes ordet ”tilsyn”
bare i biskopens tjenesteordning. Egentlig peker ordene ”dette
tilsyn” tilbake på vanlige presteoppgaver. Nytt i biskopens
tjenesteordning er derimot de ordningsmessige rettigheter dette medfører
(å kunne gi råd, veiledning og bindende pålegg). Biskopen er alene om å
ha et slikt tilsynsansvar i vår kirke. Dette er ikke et ansvar biskopen
har i lys av Guds Ord, men et ansvar som kirken likevel har valgt å gi
dem. Et viktig poeng i luthersk sammenheng er å skille mellom det vi ut
fra Guds Ord er pålagt å gjøre og det som har blitt til ut fra ordninger
som kirken har valgt å ha.
For teologisk sett er tilsyn med læren noe alle
døpte har rett til å ha i lys av en luthersk tankegang. Denne retten er
ikke minst viktig ved valg av biskop. Derfor er det viktig å bruke denne
(for de som får anledning til det – for eksempel menighetsrådene), men
det avgjørende i luthersk sammenheng er likevel at vi følger Bibelen og
ikke presten(e eller biskopen). |