t |
|
||
|
Kirkeinventaret vårt er i gode hender
TEKST: ELDOR BRÅTEN Det visste jeg, sier du sier sikkert når du leser denne overskriften. Kirketjener Herman gjør en meget samvittigsfull jobb. Så for ordens skyld, denne artikkelen dreier seg om kirkeinventar som for tiden ikke befinner seg i Hedalen. Hedalsmadonnen kom heim i oktober. Vi savnet Gamle-Maria, men må vel innrømme at en bytur mens nødvendige tilpasninger ble gjort i kirka, sikkert var det beste for henne. Samtidig med at madonnaen kom heim, tok konservatorene med seg fire andre ”inventarstykker” fra kirka vår, men de blir heldigvis ikke borte så lenge. Vi siterer fra prosjektbeskrivelse utarbeidd av prosjektleder Mille Stein ved NIKU (Norsk institutt for kulturminneforskning).
-Hedalen stavkirke har et rikt inventar, med mange verdifulle
kunstgjenstander. Fire av disse skal undersøkes og behandles av NIKU på
oppdrag fra Riksantikvaren. Pga alder og kvalitet er middelalderskapet
og middelalderkrusifikset av særlig verdi, både i norsk og internasjonal
kontekst…. Apropos ”internasjonal kontekst”. Arbeidslaget som behandler gjenstandene fra Hedalen kirke består, foruten prosjektleder Mille Stein, av fire høyt kvalifiserte medarbeidere fra fire forskjellige nasjoner. Målsettinga for de som undersøker krusifikset, er å finne ut hvordan det så ut som nytt i middelalderen, vurdere alder og opprinnelsessted, og beskrive de forandringer som har blitt gjort. Første oppgave er å fjerne beskyttende papirlapper. Det kan høres ganske greit ut, men å fjerne pålimte papirlapper uten at ørsmå, løse malingsflak under papirlappene samtidig følger med, er faktisk nokså tidkrevende og komplisert. For å konsolidere overflata, dvs. feste løs maling, bruker man en spesiell limblanding blandet med destillert vann. Limet dryppes inn i skader, dvs sprekker i malinga, med spisspensel. Noen ganger må limet påføres i to omganger med mellomliggende tørkeprosess. Heller ikke dette arbeidet kan foregå i racerfart og det egner seg dårlig for folk som er ustøe på handa. Når arbeidet med krusifikset er ferdig , vil det bli laget et bilde som viser hvordan man mener det så ut som nytt, men det er ikke meninga å lage en ny ”byfrøken.” Det blir ingen store, synlige forandringer, men krusifikset vil framstå klarere og med renere farger. Målsettinga er ellers å stabilisere malinga slik at man unngår videre skader. En tidligere lansert teori går ut på at Mariaskulpturen , kirkemodellen og alterskapet opprinnelig har hørt sammen , og at krusifikset ble montert inn alterskapet en eller annen gang etter reformasjonen , sannsynligvis på 1700-tallet. Noen vil sikkert huske sammenstilling som ble foretatt på Høvikodden i 1972. Denne teorien skal etterprøves ved ulike undersøkelser av materialer og materialbruk. Er det samsvar her, ligger det nær å anta at ”sammenhengsteorien” er riktig.
Tresnittet fra ca.1750-1800 vil bli fjernet fra huntonittplata det en
eller gang har blitt montert på, og festet til ei ny plate. Også dette
kunstverket forventes å framstå klarere og jevnere etter behandlingen.
De ulike delene er enklere å transportere hver for seg, og krusifikset vil bli satt sammen i kirka etter behandling. Da vil man også vurdere monteringa. Det som er ganske sikkert, er at monteringa opprinnelig har vært annerledes enn den vi har blitt vant til å se.
NIKU lover at alt skal være ferdigbehandlet og tilbake på plass innen
15.juni 2007 De har avsatt to dager til transport og remontering, og
tilbyr menigheten lysbildeforedrag med beskrivelse av arbeidet som har
blitt utført. |
||
Nettsideansvar: | Arne Heimestøl | |