t |
|
||
|
Kunnskapsløftet
ARNBJØRG HAUGEN
I juni i 2005 ble det vedtatt nye planer i alle fag. I KRL-faget ble
planen allerede tatt i bruk høsten –05. De andre planene skal tas i bruk
høsten –06. Den generelle delen av -97skal imidlertid fortsette. Vi
snakker nå om L06, dvs. læreplanen som tas i bruk fra høsten av. Ellers
har vi også begynt å snakke om det 13-årige skoleløpet. Det betyr mer
samarbeid ved overgang til videregående skole.
Gjennom St.meld.30 (2003-2004) ”Kultur for læring” gis et tydelig signal
om at elevenes faglige læringsresultater skal stå i sentrum i den nye
reformen.
Lieberg snakker mye om at grunnskolen må bidra til verdiskaping, human
kapital. Input og output. Det vil si at det som satses i skolen av
ressurser skal synliggjøres i den kompetansen (resultatene) elevene får.
Vi blir målt og sammenlignet i høy grad med andre land. For å lykkes må
vi ha en prestasjonskultur. Og det viser seg i de nye fagplanene at
lista ligger høyt.
Det er en sammenheng mellom den tid og den kvalitet på tida som blir
gitt, og det forventede resultat. Lærerkvalitet og kompetanse er viktig.
Ferdighetene må utvikles i hele elevflokken. Og det må tas tilbake tid
til fagene, med motto som: Det som også virker svært styrende i fokuset på resultatoppnåelse er aviser og media generelt. De har overtatt kunngjøringene, og det er ikke alltid at sammenligningene er sammenlignbare. Men vi blir sammenlignet med for eksempel Finland, England, og flere. Etter PISA-undersøkelsen og sammenligning med OECD-land har bl.a. Norge vist til for dårlige faglige prestasjoner i grunnskolen. Spesielt ut i fra hvor mye ressurser som er brukt til utdanning.
Dessuten har vi fått arbeidskraft fra land som ikke har de høye
lønnskravene enda, og som nå i stort monn kommer til å satse på
utdanning og kompetanse. I framtida vil kommende generasjoner komme til
å konkurrere på arbeidsmarkedet med ”flinke hoder og billige hender”,
med andre ord mennesker med minst like høy og god utdanning som oss, og
som kanskje jobber for mindre lønn. Derfor er det nå store utfordringer
i den nye planen.
Programfag er blitt utsatt til skoleåret 2008/2009. Programfag er en
betegnelse på fag i ungdomsskolen der elevene skulle få velge seg 2
yrkesretta fag og sette seg inn i hva disse innebar. Ulike måter å gjøre
dette på er å være noe ute i næringslivet innen det aktuelle faget,
sette seg inn i det teoretisk sett, og/eller hospitere på videregående
skole, for å lære mer om yrket. Dette er innført for at elever bedre
skal ta de riktige valgene i forhold til yrkesvalg og utdanning. En skal
vite litt mer hva en går til.
Vi skal utdanne mennesker til en ukjent
framtid. Siden mye hele tida er i endring, blir det også viktig å ha god
omstillingsevne. Hva blir gyldig viten? |
||
Nettsideansvar: | Arne Heimestøl | |