Å kaste på stikka…
ELDOR BRÅTHEN
”Min
norske vinter er så vakker,” heter det i en sang vi lærte en gang for
lenge siden. Jo da, det er utvilsomt noe i det, men det får ikke hjelpe.
Heiaropet vårt i disse sene marsdager er:
- Heia, våren! Heia, sola!
Vår felles dal er fra Skaperens hånd gjort litt svingete. Det fører til
at noen, for eksempel naboene våre litt lenger nordi vegen, får sola en
smule tidligere om morgenen enn vi gjør. Forøvrig har jeg latt meg
fortelle at Han lar sin sol skinne over rettferdige og urettferdige.
Godt, så slipper vi å granske våre medmennesker for å finne ut hvem som
er rettferdig og hvem som ikke er det.
Da jeg var guttunge, kasta vi på stikka. Reglene var enkle og
ukompliserte , og ingen prata om å forandre dem, om de ikke fikk det som
de ville. Den rimeligste formen for gambling var ”lappekule” eller ”ristekule”,som
det også ble kalt. Vi kasta med femøringer, ett kast hver i første
runde. Hvert kast kosta ett øre, og den som var lengst unna stikka,
måtte ”lappe” inntil han klarte å komme bort fra sisteplassen.
Slik fortsatte vi inntil en etter en, til slutt alle, hadde akseptert
sin plass i ristekøa.
Drømmen var å få til et superkast i første runde, en femøring som landa
litt skeivt nær ved stikka og rulla over på baksida før den la seg til
ro tett inntil. Selv i slike situasjoner risikerte man å havne litt uti
leksa. Voksne og halvvoksne gutter, med konkurranseinstinkt og litt mer
penger enn vi kunne oppdrive, fortsatte gjerne lappinga helt til de
hadde klart å erobre den ønskede lederposisjon. I slike tilfelle kunne
potten bli ganske stor, og muligheten til god avkastning av en beskjeden
investering var så absolutt til stede.
Hva som ville ha skjedd om noen hadde ønsket å trekke seg ut , vet
jeg ikke. Som stikkekaster opplevde jeg aldri en slik situasjon. Mest
sannsynlig ville det vedkommende hadde lagt i potten, blitt liggende. Et
krav om å få ta med seg sitt ville neppe blitt etterkommet.
Forskjellige former for idrett var også akseptert fritidsbeskjeftigelse
for oss småfanter. Poker var det ikke, men det problemet løste vi på vår
måte. Folk har til alle tider hatt en tendens til å drive med lugubre
ting om ingen griper inn og ”avslører” hva de holder på med.
Rett nedenfor der jeg vokste opp, lå en gammel danseplass, kalt ”Bråtåsletta.”
Dansen var allerede i min barndom flytta til Lokalet, og sletta er
forlengst tilvokst med tømmerskog. I mine guttedager gjorde Bråtåsletta
tjeneste som fotballbane. Fotball var akseptert, så når vi ville spille
kort, tok vi med oss fotballen. Knaka det i en kvist, putta vi kortstokk
og skillemynt i lomma og starta driblinga fortest mulig.
Først lang tid etterpå forsto jeg at far min utmerket godt visste hva
som foregikk. Han hadde sin hemmelighet, og vi hadde vår, trodde vi i
hvert fall, og ingen av oss fant det nødvendig å gjøre noe mer med den
saken.
Jeg er vokst opp i et grisgrendt strøk og rakk så vidt å gå ut av
folkeskolen før den ble sentralisert til Nes. Når vi sparka fotball på
Btåtåsletta, var vi svært ofte tre, to av mine søskenbarn og jeg. De to
andre var henholdsvis to og tre år eldre enn meg. .
Vi spilte mot ett mål. En av oss var keeper (De første engelske ordene
jeg lærte, har noe med fotball å gjøre). De to andre var utespillere og
spilte mot hverandre. Den som var sist borti ballen før den passerte
streken , ble tilkjent scoringa.
Klokke hadde vi ikke. Mitt første armbåndsur ble kjøpt for
konfirmasjonspenger og havarerte i en aldri så liten slåsskamp på
framhaldsskolen. I mangel av tidmålerinstrument lot vi kampen vare til
et av ”laga” hadde scoret fem mål, og når sant skal sies, har jeg tapt
ganske mange fotballkamper 5-0. Det hendte iblant at jeg fikk slengt et
bein borti og lurt meg til ei scoring. I slike tilfelle startet
”forhandlingene” Motstanderen, som kanskje ledet 3-1, tilbød straks at
vi begge skulle stryke ett mål og gå videre på stillingen 2-0.
Hvis jeg prøvde meg som litt stridbar forhandler, hendte det at jeg
kunne få to scoringer i bytte for en og fortsette kampen på 0-1.
Sluttresultatet ble gjerne det samme. Når kampen var slutt, hadde
motparten scora fire ganger til, og jeg sto igjen med min stakkarslige
null i målprotokollen. Den som vil ha deg med på en regelforandring,
ønsker vanligvis å oppnå noe med det. Jeg burde ha skjønt, men det er
lett å la seg overtale, særlig dersom du vet at den som ønsker
forandringen , besitter en slags maktposisjon.
Mye mer kan fortelles om hva vi gjorde i fritida, men jeg får
avslutte med litt skoleprat. (Forresten så sparka vi fotball der også.)
Vi hadde todelt skole nesten hele tida. Ett år var vi under den
lovpålagte grensa på 12 elever og måtte begynne med udelt inntil
dispensasjonen kom noen uker etter skolestart. Andre år var vi så mange
i klassen at vi kunne spille mot to mål med keeper på begge laga, og
enda ha opptil tre - fire utespillere på hvert lag, i hvert fall hvis
jentene var med. Det var de ikke så sjelden.
Vi gikk på skolen annenhver dag. Husker jeg ikke feil, hadde vi
kristendomskunnskap første time på mandag. I det faget brukte vi Martin
Luthers lille katekismus og gjennomgikk de 10 bud. De åtte første buda
var ganske greie. På slutten var det noe om okser og asen og annen
eiendom som man ikke skulle begjære. De buda var ikke så enkle å lære.
Enda verre var det med Luthers forklaringer, som vi også måtte stå til
regnskap for. I forklaringa til det åttende bud sto noen merkelige ord
om vår neste. Vi skulle ”unnskylde ham, tale vel om ham og ta alt i
beste mening.” Senere har jeg lært at nesten, særlig ”den som er fremmed
iblant oss” bør granskes nøye, og dersom noen har noe galt å si, er det
vår plikt å bringe det til torgs.
Dette var litt av det jeg husker fra min barndom. Noe husker jeg kanskje
feil. Noe har jeg kanskje, bevisst eller ubevisst, valgt å forandre
eller holde tilbake. Det tryggeste er kan hende at du tar det hele med
en klype salt. Man kan jo aldri vite.
|