Betraktningene
nedenfor er et utdrag fra en artikkel jeg skrev i vinter. Den ble
forfattet på hytta i Søbekklia – det ideelle sted for skriving. Der kan
man konsentrere seg uavbrutt over dager i strekk. Flere ganger har jeg
dratt opp dit spontant når en deadline har nærmet seg.
Vi er mange hytteeiere som gleder oss til å få
anlagt bredbånd. Da blir det enda lettere å kombinere arbeid med
hytteliv.
Men den arbeidsformen som hytta i dag tilbyr,
kan gå tapt. Når jeg kommer opp for å skrive noe, er jeg prisgitt det
hytta har å by på av litteratur, leksikon og ordbøker (samt det jeg
husket å dra med meg fra byen). Mangler jeg noe, har jeg ikke noe
internett å søke på. Problemer løses der og da, med det jeg har for
hånden. Slik var det også da jeg skrev den lille kronikken om kunstens
nytte (for Trøndelag teater) som her følger i utdrag. Hadde jeg vært i
byen ville jeg ha funnet andre referanser og eksempler – det hadde
kostet ekstra med tid, og ingen vet om teksten hadde blitt bedre av den
grunn. Enn så lenge kan man leve godt også uten det etterlengtede
bredbåndet – på hytta.
****
I Tusen og én natt vil en asiatisk konge
beskytte seg mot kvinnelig troløshet. Han beslutter at han hver kveld
vil drepe den kvinnen han har hos seg. Men den unge Scheherazade redder
seg. Hun forteller underholdende historier om ”Ali Baba og de førti
røverne” og ”Sinbad Sjøfareren”. Disse er utformet slik at de alltid
krever en fortsettelse. Dermed får Scheherazade kveld etter kveld
utsatt sin egen henrettelse. Helt bokstavelig minner denne rammen oss
om det livsnødvendige i fortellekunsten: Den makter å utsette døden; -
intet mer, men heller intet mindre.
Fra Boccaccios novellesamling Dekameronen,
fra midten av 1300-tallet kjenner vi en rekke saftige og elegante
fortellinger om ”dumme menn og troll til kjerringer”, som har levd
videre opp til vår egen tid. Men også Dekameronens fortellinger
inngår i en større ramme: En tidlig sommerdag i Firenze i 1348 bestemmer
ti unge mennesker seg for å flykte unna den store pesten, som er i ferd
med å legge alt øde. De drar ut av byen til et fraflyttet slott hvor de
forteller hverandre historier, ti hver dag i ti dager (derav tittelen).
Hver av de ti er konge-for-en-dag og har rett il å bestemme
fortellingenes temaer og rekkefølge de fortelles i. Når de drar ned
igjen til byen, er intet forandret; pestens herjinger er ikke over. Men
ved å fortelle historier har de fått tiden til å gå, og holdt døden i
sjakk – så lenge det varte.
Winnie, i Samuel Becketts skuespill Deilige
dager, sitter fastlåst i første akt, nedsunket i sand til livet, og
i annen akt helt opp til halsen. Hun bruker ikke sin tilmålte tid til å
forbanne sin elendige situasjon. Isteden spør hun seg selv til
stadighet: ”Hvordan lød nå disse uforglemmelige vers?” Og hun siterer
brokker av de store kunstverk som enda er igjen i erindringen hennes.
Bokstavelig talt løfter hun sin nedsunkne tilstand – så langt det
rekker.
”Kunsten får meg til å holde det gående,” svarte
spontant en venn av meg, på spørsmålet om kunsten gjør nytte. Så
triviell og så dyp er kunstens verdi; på behagelig vis holder
kunsten døden på avstand, enda en tid, for unge adelsmennesker i Firenze
på trettenhundretallet, for Scheherazade noen hundre år senere og for
Winnie og oss andre i vår egen tid.
Scheherazades måte å fortelle på i Tusen og én
natt – hvis vi ser bort fra de konkrete trusler om avkortet liv –
er i daglig bruk over hele verden. At det alltid kommer en
fortsettelse, er såpeoperaens grunnleggende kjennetegn. Navnet
”soap” henspiller på den såpereklamen som rammet inn seriene, fra
starten av i amerikansk radio på trettitallet. Kanskje har såpeoperaen
som positiv bieffekt at den holder vanskelige ting på avstand, for en
stakket tid? Men målet er atskillig mer håndfast: ”kjøp mer såpe!” lyder
det enkle budskap.
Prinsippet om aldri å komme til en avslutning, er
gudskjelov ikke gjeldende i all kunst. Amalie Skram ville i sin tid
skrive om en ung mann ”der henger seg som attenårig student”. Hun
oppdaget at det var nødvendig å gå mange generasjoner bakover i tid, og
møysommelig bygge opp plotet frem til den endelige katastrofen. Den
inntreffer først på de siste sidene i fjerde bind i denne store
romanserien. Så er da også effekten overveldende når man endelig mot
slutten kommer frem til Severins selvmord. Da jeg selv leste
Hellemyrsfolket som tenåring, sparte jeg de siste sidene til en kveld
jeg var alene. Jeg var godt forberedt på de sjelelige rystelser som både
hovedperson og leser skulle igjennom, og fant det tryggest å leve ut
følelsene i enerom.
Denne ”fullendelse” i nytingen av et kunstverk
omtalte Aristoteles allerede på 300-tallet før Kristus, i sin
fantastiske analyse av den greske tragedien. Tragedien skulle vekke
medlidenhet og frykt hos tilskueren, og ”bevirke renselse av slike
affekter”. Denne renselse, katarsis er en lystfølelse.
Aristoteles lånte begrepet fra legevitenskapen; i dagens psykiatri er
begrepet ”avreagering” kanskje det som ligger nærmest grunnbetydningen.
Vi oppskakes i tragedien, for deretter å bli befridd for
denne uroen. Og dette gir dype lystfølelser. Vi går affektutladet og vel
tilfredse fra teateret etter å ha sett Sofokles’ kong Oidipus stikke ut
sine øyne eller Ibsens Hedda Gabler skyte seg. Etter slike opplevelser
lurer ingen på hvordan enkemannen Jørgen Tesman tedde seg i begravelsen.
Vi er affektutladet på en god måte, under forutsetning av at tragedien
er bygd opp tilstrekkelig effektfullt. Bare å hope opp all verdens
elendighet, blir selvsagt ikke annet enn ekkelt.
Kunsten får oss til å glemme døden som venter oss,
og i møtet med de store verkene opplever vi en intens lystfølelse, som
herder og gir innsikt. Slik omtrent kan kunsten være for den enkelte. |