I år skal Cato Skimten
Storengen feire første del av jula i Stavanger. Når Putti Plutti Pott
spilles på Lokalet 4. dag jul, er han på plass, og den forestillingen gleder
han seg til.
– I januar skal jeg tilbake til Nordland
teater, forteller Cato. – Vi skal turnere i Nordland fylke hele måneden med
"The Rocky Horror Show". Så setter jeg kursen for Stavanger igjen. Stavanger
og Liverpool er europeiske kulturhovedstader i 2008, dette medfører masse
arrangementer av ymse slag i byen og for min og teatrets del skal vi lage en
gigantisk uteforestilling med havet som kulisse, med en av europas mest
lovende regissører på laget. |
Fra barnedåp i stavkirka |
Dette tror jeg blir en helt spesiell
forestilling så er det noen som planlegger ferietur mot vest i sommer så
tror jeg dette kan anbefales!
– Hvilket stykke er det som har betydd mest for deg til nå i din karriere
som skuespiller? Hvorfor?
– Det er et veldig vanskelig
spørsmål å svare på fordi det alltid er det nåværende arbeidet som er
viktigst. Uansett ved små eller store roller så utvikler man seg. Ved store
roller må man ta masse ansvar for forestillingen, og man bærer mye på sine
skuldre. Ved små roller prøver man å få maksimalt ut av rollen, og det lærer
man også veldig mye av.
Men skal jeg være nødt til å trekke frem et stykke
som har betydd mye for meg, så tror jeg det er "Mesteren og Margaritha". Det
var mitt andre stykke etter teaterhøgskolen, og jeg fikk jobbe med så
utrolig mange av "kremen" i norsk teater. Yngve Sundvor var regissør, og jeg
hadde f.eks. to scener alene med Bjørn Sundquist, og scener med Espen Hana.
Det å kunne jobbe med de beste lærer man utrolig mye av og så tidlig i
karrieren min så var denne perioden en jeg nok aldri kommer til å glemme og
som jeg lærte veldig mye av.
– Hva betyr avisenes anmeldelser for deg? Man er jo alltid opptatt av hva
folk synes om forestillingene man lager. Jeg har vært med på å få toer og
jeg har opplevd å få sekser, og det vil jo være løgn å si at jeg ikke blir
glad for god kritikk og lei meg av dårlig kritikk.
Men det finnes gode og
dårlig anmeldere, og får man dårlig anmeldelse av en talentløs anmelder, så
er det jo ikke så farlig. Det er sjelden man greier å bruke det til noe
konstruktivt, men er anmeldelsen god, så kan man greie å svelge en dårlig
anmeldelse og kanskje også noen ganger være enig i den.
– Vi har lurt på hvordan du klarer å huske alt du skal si.
– Det folk som oftest spør meg om, er nettopp
dette med å huske tekst. Men det er faktisk ikke så vanskelig som folk tror.
Noen eldre skuespillere som begynner å huske dårlig, kan slite veldig med
det, men det er veldig sjelden jeg har opplevd at tekst har ødelagt. Vi
jobber jo med et stykke i åtte uker hver dag og får etter hvert så god
kontroll over det vi skal gjøre at teksten kommer mer eller mindre av seg
selv så lenge man er inne i situasjonen man spiller. Men har man lange
monologer og sånn, så er det jo en utfordring, men stort sett går det bra.
En litt morsom historie som egentlig ikke handler om å glemme tekst, men mer
om å ikke evne å si den fordi man er sprekkeferdig av latter, fant sted på
teaterhøgskolen. Vi spilte barneteater i Frognerparken, og i salen satt det
blant annet en klasse med psykisk utviklingshemmede barn, og det var
generelt mye lyd i dem. Men midt i stykke så kommer det en helt umenneskelig
høy lyd fra den ene.
Denne lyden setter den ene av klassekameratene mine
fullstendig ut av spill, Ansiktet hans vrenger seg, og det gjør resten av
kroppen hans også. Så står han der "tvikrokut" og rister og skal egentlig ha
masse dialog med en annen, men han greier ikke si noen verdens ting, så den
andre skuespilleren må ta all teksten og ha dialog med seg selv. Heldigvis
hadde vi spilt veldig mange forestillinger så han husket også teksten til
motspilleren sin.
– Sykmelding for skuespillere – fremmedord?
– Sykmelding er langt på vei
et fremmedord. Det skal veldig mye til før vi ikke møter på jobb, i hvert
fall når vi har forestilling. Det skjer ikke så rent sjelden at det står
spybøtter bak scenen og at febernedsettende og repsils florerer.
En kollega
av meg spilte forestilling med så dårlig rygg at han måtte ha med seg stokk
inne på scenen, og når han var av, så gikk han rett ned i knestående. Jeg
har også selv pint meg gjennom noen forestillinger med veldig dårlig rygg.
Men da prøver vi å legge om arrangementet slik at de verste posisjonene blir
tatt vekk. Det går som regel bra... Det er vanskelig å si at man er så
dårlig at man ikke kan jobbe når det sitter 400 stykker i salen og venter på
forestilling.
– Hva har ungdomslaget og teatermiljøet i Hedalen betydd for deg? HUL har
selvfølgelig betydd uendelig mye for meg både som person og som skuespiller.
Fra jeg var 13 til 20 så var jo Lokalet mitt andre hjem og samholdet og
vennskapene fra ungdomslaget vil alltid knytte meg sterkt til Hedalen.
I tillegg til det så hadde jeg
jo ikke kunne leve av å jobbe som skuespiller i dag hvis jeg ikke hadde lært
så masse av Geir, Edvin, Gunn, Roar, Inger Olea og alle de andre som var med
i den tida. Det er så mange store kapasiteter i ungdomslaget, og de
fortsetter å imponere. Det gleder meg stort, og jeg håper jeg kan fortsette
å komme på besøk til Lokalet og kjenne lukten av sagmugg.
– Hva betyr det for deg å komme hjem til jul?
– Det betyr veldig masse. Nå
har jeg kommet til den fasen i livet der jeg ikke lenger kan feire hver jul
på Skimten. Det blir jo litt rart, men det følger med det å få barn og bli
voksen. Men heldigvis får jeg anledning til å få mammas ribbe i romjula, så
det blir jo et lite plaster på såret Det er ingenting som smake som mammas
ribbe selvsagt, men de har lovt å ta godt vare på meg her i Stavanger på
julaften, så jeg satser på at det går bra. Men det blir veldig stas å komme
hjem til en jul med snø (forhåpentligvis) og klar hedalsfjelluft. Og så
gleder jeg meg til Putti Plutti Pott 4. dag jul! |