Juletrefest var en
sentral del av julefeiringa i Hedalen i gamle dager. Folk gikk mann av huse
for å være med på juletrefest, og det var mange fester å være med på.
Programmet var stort sett det samme på alle festene: gang rundt juletreet,
andakt og kanskje litt opplesning.
Illustrasjonsfoto: Dette bildet er tatt på Hedalsheimen i
2006 |
Den viktigste
programposten var gang rundt juletreet. Alle var med, og det ble
ofte både tre og fire ringer rundt treet. De minste barna gikk
alltid i innerste ringen. Etter hvert som vi vokste til, var det om
å gjøre å bli regnet for å være så stor at en fikk lov til å gå i 2.
eller 3. ringen. Ungdommen gikk alltid i ytterste ringen, og de var
kanskje mest opptatt av hvem de fikk gå ved siden av og holde i
handa. Og vi sang julesanger mens vi gikk rundt treet. Folk var glad
i å synge den gangen, og vi kunne alle versa på julesangene utenat.
Og det var
selvfølgelig en lang og god pause med kakao til barna og kaffe til
de voksne. Jeg er litt usikker på hva som ble servert til kaffen,
men jeg tror det var vanlig at husmødrene hadde med seg et fat med
smørbrød, og så ble det servert julekake. |
Målfrid Nordby fortalte
at under krigen pleide de å ha med seg nistepakke på juletrefestene. Men på
ungdomsjuletre-festene på Venneheimen pleide det å være wienerbrød. En gang
kan jeg huske at Nils Garli, som var formann i Nordre Hedalen kristelige
ungdomsforening, ikke hadde noe annet enn julekake å servere. Da han skulle
annonsere pause og bordvers, sa han: ”Vi har ikke noe annet enn julekake til
kaffen, så vi får vel synge detta fugleverset nå da.” Og så sang vi ”O du
som metter liten fugl, velsign vår mat o Gud.” Ellers var det ”Gud signe
maten på vårt bord -” som var det mest brukte bordverset i Ildjarnstad krets
da jeg vokste opp.
2. dag jul hadde Hedalen
ungdomslag juletrefest på lokalet. Dit fikk vi ikke gå før vi var
konfirmert.
3. dag var det
skolejuletrefest på Ildjarnstad skule. Der ble festene holdt i den store
salen i 2. etasje. Ved sida av salen var det en stor gang, og innafor gangen
var det et rom som ble brukt som lager for bl.a. materialer til sløyden. Det
var alltid veldig fullt av folk på juletrefestene, så den ytterste ringen
måtte gå gjennom både salen, lagerrommet og gangen. I gangen var det kaldt,
og vi kunne merke at lufta fra salen kondenserte når den kom ut i gangen.
Så kom
søndagskolejuletrefesten på Venneheimen. Det var nok ikke lett å fyre opp
den store salen der på vinterstid, så vi måtte kle oss godt når vi skulle
dit. Det sto en stor, svart ovn med ei vedkasse ved siden av på bakveggen i
salen. Jeg husker Vegger Stugarden, som fungerte som en slags vaktmester på
Venneheimen, pleide å sitte på vedkassa og passe på at det brant godt hele
tida.
I nyttårshelga var det de
kristelige ungdomsforeningene sin tur til å ha juletrefest, - 1. dag på
Venneheimen og 2. dag på søre bedehuset. Jeg kan huske at vi var ganske
mange i folkevognbussen til Harald Heiene når vi skulle sørover på
juletrefest.
Og så var det alltid en
juletrefest på Åsli skole. Den tradisjonen ble holdt i hevd lenge etter at
skolen ble sentralisert til Ildjarnstad i begynnelsen av femtiårene. Arvid
Nordby fortalte at de pleide å kjøre med hest fra Roa til Åsli på
juletrefest, og da fikk de sette inn hesten i søre Åsli mens de var på
festen. Jeg husker at vi var noen ungdommer som brukte spark når vi skulle
på juletrefest i Åsli.
Juletrefestene hadde stor
betydning for det sosiale fellesskap i bygda. Vi møttes og opplevde noe
verdifullt sammen. |