Regnværet og manglende vedlikehold har
laget mange og dype sår i Vassfarvegen, vegen som går fra fylkesdelet til
Nesbyen. Etter høyesterettsdommen, der et knapt flertall ga kommunen
medhold, er det sår og mistillit som preger forholdet mellom grunneiere og
Nes kommune. 37 av 45 grunneiere går inn for å stenge vegen. |
Blir det slike skilt veifarende
møter på Vassfarvegen? |
Gerd
Eli Berge (Senterpartiet) i Nes vil ha dialog for å finne en
løsning. Varaordfører Kåre Helland i Sør-Aurdal vil gi støtte til
den private veien fra Teinevassåsen til Vangsbekken, og han vil ha
møte med berørte parter. |
Historikk
Vegen det er tale om, er 24 km lang. Fram
til 1996 var den i privat eie. Den ble bygd ut til fylkesvegstandard, og i
1996 overtok kommunen eier- og driftsansvaret.
Men i 2002 vedtok kommunestyret i Nes å
kvitte seg med Vassfarvegen. Dette ville gi en årlig innsparing på 400 000
kroner. Et nytt kommunestyre bekreftet det første vedtaket, og det utløste
rettsstrid mellom sju grunneiere og kommunen. Grunneierne mente at kommunen
ikke kunne tilbakeføre vegen og viste til en avtale fra 1996. Kommunen tapte
i tingretten, men vant rettsrundene i lagmannsrett og høyesterett.
Mulige løsninger
Etter det Hedalen.no erfarer, foreligger
det forslag om tre alternative løsninger:
-
Å grave over
veien ved fylkesdelet (Vangsbekken). Kjetting fra Nesbyen
(skytebanen), slik at de som har årskort, får nøkkel.
-
Låse med
kjetting ved Vangsbekken og ved skytebanen ved Nesbyen. Rettighetshavere
(grunneiere og hytteeiere) løser årskort og får nøkkel til bommen. For de
som skal kjøre fra Hedalen, blir det en forutsetning at de må løse
bompenger eller årskort i den private veien på Hedalssiden.
-
Sette opp
elektronisk bom ved skytebanen ved Nesbyen med bidrag fra Nes kommune
og ellers ikke gjøre endringer i forhold til dagens system.
Kommunens holdning
Etter at Høyesterett hadde avsagt dom, har
Nes kommune lagt fram tilbud om hjelp til oppstart av privat drift av
Vassfarvegen:
For å komme videre med etableringen av en privat veg, må
rettighetshaverne i vegen samles til en konstituerende
generalforsamling. I denne anledning vil Nes kommune gjerne få lov til å
presentere følgende tilbud som hjelp i oppstarten:
- Kommunen og Buskerud
Fylkeskommune bekoster oppsetting av elektronisk automatbom innom
Trytetjern (dit hvor det er ført frem strøm)
- Kommunen gir et
engangstilskudd på kr 200 000.- til disposisjon for det nye
vegstyret i oppstarten
- Kommunen vil vurdere et
ytterligere engangstilskudd etter tre års erfaring med drift av
vegen som privat veg.
Forutsetningene for tilbudet
er selvsagt at vegen med bom skal holdes åpen for allmenn ferdsel som
før.
Nes kommune er villig til å påta seg kostnadene ved utsending av
innkalling til en konstituerende generalforsamling.
Kommunen ber om tilbakemelding på dette tilbud når konstituerende
generalforsamling er avholdt.
Treg saksbehandling
Veien er ikke overført til grunneierne
ennå. I mai ble det varslet at det skulle holdes et møte med berørte parter,
men innkalling er ennå ikke sendt ut til alle. I følge varaordfører Asbjørn
Lein (Høyre) ble 100 brev sendt ut sist fredag. Det jobbes videre med å få
brevet ut til alle hytteeierne. – Kommunen beklager at det har tatt så lang tid
å sende ut denne innkallinga! sier varaordføreren.
At berørte parter har måttet holde seg
orientert gjennom oppslag i Hallingdølen, har ikke bedret samarbeidsklimaet,
får vi opplyst fra en annen kilde.
Nye personer må inn i saken!
– Saken kunne nok ha
vært behandlet på en annen måte helt fra starten og underveis - både
politisk og administrativt. Det kommer sjelden noe godt ut av at
kommunen havner i sak med egne innbyggere.
Kanskje forstod ikke politikerne den fulle konsekvensen av vedtakene
vi gjorde. Jeg har forståelse for reaksjonen til grunneierne som har
ført saken i retten. |
Gerd Eli Berge (Senterpartiet) i
Nes |
De har kjempet for det de trodde og mente
var riktig, sier Gerd Eli Berge (Senterpartiet) til Hedalen.no.
– I stedet for å kritisere skulle vi heller ha
takket for innsatsen, ta dommen – at kommuner har lov til å legge ned en
kommunal veg – til etterretning og ta saken – det vil si Vassfarvegen –
videre der vi nå er. Og det haster med å komme i gang. Alle aktuelle parter
må snakke sammen skal vi få dette til. Og jeg tror det er viktig at det
kommer nye personer inn for å få til dialog. Også valdrisene må på banen,
både kommunale og private instanser, for dette er ikke bare en nesningsveg.
Det har hele tiden vært meningen at vegen
skulle forbli åpen for allmennheten som bomveg, og da er elektronisk bom den
beste løsningen. Berge viser til at kommunen var nødt til å tenke
innsparinger, og kommuner har ikke anledning til å drive bomveger. Dette var
bakgrunnen for at Nes kommune ville tilbakeføre Vassfarvegen til
grunneierne. Grunneierstatus har kommunen selv i denne saken. – Nå må vi
også se på erfaringer som er gjort med bomvegen fra Herad til Bagn,
avslutter Berge.
Varaordfører Kåre Helland - Sør-Aurdal
– Vassfarvegen må fremdeles være åpen
for allmennheten, sier varaordfører Kåre Helland (Senterpartiet) i
Sør-Aurdal. Han har engasjert seg i denne saken både på kommunalt og
fylkeskommunalt nivå. – Fra vår side må vi kunne gi støtte til opprusting av
den private vegen fra Teinevassåsen til fylkesdelet. Det vil være et viktig
bidrag for å få økonomi i hele vegestrekningen Hedalen-Nesbyen.
Helland tar til orde for et møte med berørte
parter på Hallingsida og Valdressida. Dette må til for å finne en best
mulig løsning på vegsaken. |
Varaordfører i Sør-Aurdal - Kåre Helland |
Hva som bør skje når det gjelder bomløsning på Hedalssida, vil han
ikke ta stilling til nå. Først må en ha dialog med grunneierne.
Relaterte saker:
|