Sist oppdatert: 13.05.2007 09:12

Nedbrytingsprosess i praksis

GUNN KARIN FOSSHOLM
 
 

I Kunnskapsløftet under naturfag for 3. og 4. trinn står det bl.a. at elevene skal få kunnskaper om biologisk nedbryting. Fra tirsdag 8. mai og ca. 4 uker fremover skal elevene på 3. og 4. trinn følge nøye med på en nedbrytingsprosess i naturen. Tirsdag morgen 8. mai la vi (Kari og Gunn Karin) ut et dødt ekorn i et nettingbur. Samme dag kl. 14.00 var elevene ute på sin første observasjon.



Foto: Gunn Karin

Elevene skrev ned fakta og tegnet det de så på hvert sitt observasjonsskjema. I tillegg skrev de litt om hva de tenkte og følte. Naturens renovasjonsvesen opplevdes nok litt brutalt for noen, og litt ekkelt for andre, men med litt nærmere forklaring gikk dette rimelig greit. De ble enige om at det hadde nok blitt temmelig overfylt i naturen vår dersom vi skulle ”tatt vare på” alle døde dyr helt siden dinosaurenes tid… Dessuten syntes mange det var fint at de døde dyrene kom til nytte og ble næring for andre levende dyr.

Elevene registrerte at dyret var ganske helt, brunt og fint. Det viste likevel tegn på at det var påkjørt fordi ei tann var ute og det ene benet var fritt for pels. I tillegg var det nok noen brudd i kroppen. Selve nedbrytingsprosessen var ikke kommet i gang, men de observerte noen maur og ei marihøne som viste tydelig interesse for det døde ekornet.