I Kunnskapsløftet
under naturfag for 3. og 4. trinn står det bl.a. at elevene skal få
kunnskaper om biologisk nedbryting. Fra tirsdag 8. mai og ca. 4 uker
fremover skal elevene på 3. og 4. trinn følge nøye med på en
nedbrytingsprosess i naturen. Tirsdag morgen 8. mai la vi (Kari og Gunn
Karin) ut et dødt ekorn i et nettingbur. Samme dag kl. 14.00 var elevene ute
på sin første observasjon.
Foto: Gunn Karin
Elevene skrev ned fakta og
tegnet det de så på hvert sitt observasjonsskjema. I tillegg skrev de litt
om hva de tenkte og følte. Naturens renovasjonsvesen opplevdes nok litt
brutalt for noen, og litt ekkelt for andre, men med litt nærmere forklaring
gikk dette rimelig greit. De ble enige om at det hadde nok blitt temmelig
overfylt i naturen vår dersom vi skulle ”tatt vare på” alle døde dyr helt
siden dinosaurenes tid… Dessuten syntes mange det var fint at de døde dyrene
kom til nytte og ble næring for andre levende dyr.
Elevene registrerte at dyret var ganske helt, brunt og fint. Det viste
likevel tegn på at det var påkjørt fordi ei tann var ute og det ene benet
var fritt for pels. I tillegg var det nok noen brudd i kroppen. Selve
nedbrytingsprosessen var ikke kommet i gang, men de observerte noen maur og
ei marihøne som viste tydelig interesse for det døde ekornet. |