Sist oppdatert: 23.05.2007 17:52

Store dataoverføringsproblemer

GUNNAR HEIENE
 
 

Det er for tiden store problem med dataoverføring ut via bredbånd for abonnenter knyttet til Hedalen sentral ved Sukke. Problemet har nå vart i ca to uker og gir seg utslag i dårlig forbindelse ut. Hvis en kobler seg opp mot andre server for å kjøre programmer via terminal services, blir en kastet ut etter få minutter.

 

Det er umulig å laste opp filer til internett via ftp. Overføringen starter, men avbrytes etter kort tid. Når en sender e-post ser det imidlertid ut til at en har full hastighet og minimale problemer. Linjene ser også helt fine ut og Eidsiva har full hastighet når de tester med å sende data mellom sentralen og modem hos kundene.

 

I Proreg oppdaget vi problemer for noe over ei uke siden. Dette har gitt seg utslag i store problemer med fjerndrift mot kunder og det har ikke vært mulig å laste opp filer til internett. For opplasting av filer har vi vært nødt til å koble oss opp via mobiltelefon. E-post ser tilsynelatende greit ut. Vi kan sende filvedlegg på flere MB med full hastighet. Hastighetsmålinger via speedometeret på it-avisen eller surfometeret på dinside viser imidlertid en opplastingshastighet på kun et par prosent av det som ligger inne i abonnementet. Hastigheten på nedlasting her helt fin.

 

Vi rapporterte feilen til Eidsiva, og etter en del testing hvor linjene så bra ut, fikk vi tilsendt nytt modem. Dette hjalp ikke på problemet. Vi testet med å koble modemet direkte til først en PC og deretter en annen, uten at dette gjorde noen forskjell. Da linjene ser bra ut og det er bra hastighet på e-post, gikk ut fra at dette er et generelt problem. Vi kontaktet derfor flere som er knyttet til sentralen ved Sukke, og alle vi har vært i kontakt  med, har samme problemet. De som er tilknyttet Hallom har ikke tilsvarende problem.

 

Det ble byttet backplan i sentralen ved Sukke for ca to uker siden, da det gamle gikk fult. Eidsiva går nå ut fra at det er feil på det nye utstyret som ble satt inn. Det er sjelden at denne typen feil oppstår, da et backplane kun er en metallboks med kontakter i bunnen som de andre kortene i sentralen settes inn i. De vil ikke prioritere å komme til Hedalen for å bytte dette utstyret. De skal imidlertid til Leirskogen om noen dager og vil prøve å få tatt en tur til Hedalen når de likevel er i nærheten. Slik det ser ut i dag må vi derfor regne med å måtte leve med problemene til ut i neste uke.