Rolf Gunnar Olsen
Nerstad
3528 Hedalen
Sør-Aurdal kommune
v/Styringsgruppa for
driftstilpasning
2930 BAGN
HØRINGSUTTALELSE OM
DRIFTSTILPASNING
Først vil jeg beklage den
korte høringsfrist som det er på dette.
Det er umulig for
utenforstående å gå inn i tallene som blir presentert her uten at kilden til
disse tallene blir oppgitt.
Det er ikke noen
kildehenvisning til noe av det som skal være fakta.
Arvid Berg, lederen av
gruppa som har laget forslag til driftstilpasning for skole, sa blant annet
: ”Tallene i rapporten må tas med en klype salt”.
Dette svaret ble gitt på
spørsmål om kvalitetssikring av tallene.
Min kunnskap begrenser
seg til grunnskolen og spesielt til Hedalen barne- og ungdomsskole.
Elevtallene som ble
presentert av rådmannen på informasjonsmøte 1. desember, stemmer ikke.
Jeg kan bare uttale meg
om Hedalen, og skolen her vil neste skoleår få mer enn 100 elever, ut fra
det jeg vet om elever på skolen og barn født i 2003, bosatt i Hedalen.
Jeg er skuffet over
profilen som denne driftstilpasningen ser ut til å få.
- Organisering og
drift av tjenester – stab og støttefunksjoner.
- Tjenesteledere.
Tjenestelederne for skole og barnehage bør
erstattes av en oppvekstsjef som blir en del av rådmannens lederteam. Det er
unødvendig med tjenesteledere som sitter på kommunehuset med stor avstand
fra tjenestestedene de skal ha ansvar for. Tilbudene til kommunens yngste
innbyggere bør være så viktig for kommunen at de samles under en
oppvekstsjef med andre fullmakter og posisjon enn en tjenesteleder.
- Styringsgruppa
anmodes om å be administrasjonen om en gang til å gå gjennom
bemanning og arbeidsoppgaver på kommunehuset. I trange økonomiske
tider er det underlig at man ikke skal stramme inn på denne delen av
kommunens virksomhet. Jeg har ikke kunnskap nok til å bli konkret,
men for meg virker det som om det er en urimelig stor administrasjon
og stab til en kommune med så få innbyggere.
- Når kommunens
økonomi er slik den er beskrevet, bør også omfanget av folkevalgte
og deres komiteer og undergrupper reduseres. Slik jeg forstår dette,
har kommunens valg langt større omfang enn nødvendig.
- Skole,barnehage og
SFO.
- Skolestart er
viktig, og med 40 år bak meg i grunnskolen, ber jeg om at kommunen
gjør overgang mellom barnehage og skole så god som mulig. De første
skoleårene er veldig viktig for alle elever. Uheldig organisering og
mangel på riktig tilrettelegging kan skape store vansker for elever
seinere i skoleløpet.
Jeg mener derfor at kommunen bør ha som
prinsipp at skolestart er nærmest elevenes nærmiljø. 5-6-åringer er ikke
modne nok til å klare skoledager i fremmede miljøer med lange bussreiser
hjemmefra.
- Jeg skal bare
uttale meg om skoleorganisering i kommunens ytre del, og har
følgende tanker om hva som vil være det mest fornuftige med tanke på
et godt skoletilbud.
Det blir undervisning i 1.-4. klasse både ved
Begnadalen skole og Hedalen barne- og ungdomsskole.
Den ytre del av kommunen har sin undervisning
for 5.-10. klasse i Hedalen.
Dette gjør at man er åpen for å ta imot
eventuelle elever fra Ringerike.
Dersom det kommer elever fra Ringerike, kan
disse tas imot med følgende organisering:
Begnadalen skole kan da ha undervisning for
1-7 klasse for elever som bor langs E16.
Undervisningen for elever som bor langs
riksveg 243, får sin undervisning i 1-7 trinn i Hedalen.
Alle elevene får sin ungdomstrinnsundervisning
i Hedalen.
- Det opprettes
SFO ved de skolene hvor det er behov.
- Helse og omsorg.
- Det er umulig
for meg å gå inn i tall her, men jeg reagerer sterkt på at den
delen av befolkningen i Norge, som klarte å gi meg og mine
jevnaldrende en trygg og god oppvekst, sjøl om landet strevde med å
komme seg på beina etter en tøff tid undere andre verdenskrig, skal
bli behandlet på denne måten.
De foreslåtte innsparingene går direkte på
livssituasjonen til mennesker som har gitt oss de mulighetene vi har i dag.
Jeg vil ha problemer med å møte
hjelpetrengende eldre og syke og forsvare samfunnets bruk av penger
generelt, samtidig som man må innskrenke hjelpetilbudet til disse
menneskene.
Vi som er friske og raske og kan klare oss
sjøl, må finne oss i innstramminger, men la dem som har spinket og spart
samfunnet for store utgifter og gitt oss anledning til et liv i ”overflod”,
slippe uverdige tilstander.
Sørg for at det er hender nok i helse- og
omsorgstjenesten til at våre eldste kan ha en god og verdig alderdom.
Vi som ikke er kommet dit ennå, får finne oss
i å betale noe mer, når vi kan.
- KONKLUSJON.
Som jeg har skrevet flere ganger ovenfor, det
umulig for den enkelte av oss å innhente tall slik at vi kan tallfeste våre
forslag.
Vi har for kort frist, og heller ingen
kildehenvisning.
Sør-Aurdal kommune er kommet i et økonomisk
uføre, og må redusere sine utgifter, eller øke sine inntekter.
Er alle relevante opplysninger kommet fram?
Så vidt jeg har forstått, har
barnehagesektoren allerede spart ca 500.000 kr gjennom en ny ordning med
organisering av styrerfunksjonen ved Bagn og Hedalen barnehager.
Dette kan jeg ikke se har kommet fram i noen
opplysninger.
I sin rapport om organisering og drift av
tjenester sier gruppa at det er viktig med ”omdømmebygging”, og det er jeg
helt enig i.
Summen av rapportene som er kommet om
driftstilpasning er ikke god omdømmebygging.
Dersom jeg hadde sittet utenfor kommunen og
vurdert om jeg skulle flytte til Sør-Aurdal, ville jeg tenkt meg lenge om,
hvis jeg var i etableringsfasen med familie med små barn.
Dersom jeg hadde relevant utdanning til
kommunal virksomhet, ville jeg med utdanning innenfor helse eller
undervisning også vært betenkt på å søke.
Kommunen må være attraktiv som bokommune,
dersom skatteinntektene skal øke.
Er foreslåtte tiltak med på å gjøre Sør-Aurdal
attraktiv ?
Jeg er AFP pensjonist, men tror jeg fortsatt
kan bidra med innsats for det kommunale apparat. Jeg er villig til å hjelpe
kommunen med ”frivillig pensjonistarbeid” uten godtgjøring, dersom det kan
hjelpe noe i denne situasjonen.
Jeg har en bønn til dere som skal ta
avgjørelser som får avgjørende betydning for framtida i Sør-Aurdal:
Sør-Aurdal kommune har vært en kommune med
aktive bygdelag og et levende kulturliv.
Ikke vedta tiltak som endrer kommunen slik at
det ikke blir levelig i utkantene.
Dagens økonomiske situasjon er midlertidig,
det er kun langsiktig tenking og godt styrt virksomhet som vil hindre at
dette dukker opp igjen.
Hastevedtak uten bakgrunn i god detaljkunnskap
og konsekvensanalyse har aldri gitt godt resultat.
For meg virker det som om kommunen er i ferd
med å gjøre akkurat dette siste.
Ikke gjør hastevedtak, men ta den tid som
trengs for å lage gode og varige løsninger for alle som bor i kommunen.
Hedalen, 2. desember 2008
Rolf Gunnar Olsen |