Følgende
betraktninger er skrevet ut fra mitt ståsted, som er Hedalen, men kunne også
vært hvilken som helst annen bygd i Valdres. Jeg er av de som ønsker større
politisk engasjement generelt, men spesielt i dagens skoledebatt i
Sør-Aurdal.
I forhold til
globaliseringsdebatten i verden har engasjementet begynt å komme for alvor.
Jeg håper dette vil spre seg nedover i lokalsamfunnene. Det er flere teorier
om motstand, og en av de sentrale dreier seg om hegemoni og mothegemoni. Å
skape hegemoni gjøres ved kombinasjon av maktbruk og konsensus. Du tar vekk
alternativene og sier at "dette er sunn fornuft". Et lokalt eksempel på et
slikt hegemoni, vil jeg hevde er: "det blir en Valdreskommune før eller
siden". Motstand handler da om å opprette et mothegemoni: skape et
alternativ til det rådende hegemoni.
I samfunnsgeografi er
forholdet mellom menneske og rom helt sentralt. For å kartlegge dette
forholdet kan vi bruke "mental mapping": Dette handler om hvordan hver
enkelt av oss lager mentale kart av omgivelsene våre. Begreper her er blant
annet stier, veier, møteplasser og knutepunkter. Da jeg var
liten, omfattet kartet hjemmet mitt og Samvirkelaget. Etter hvert utvida min
mentale oppfattelse av Hedalen seg, ved at jeg begynte i barnehagen, på
skolen og på ulike sosiale aktiviteter. De viktigste "stiene" mine ble
mellom disse stedene.
Da jeg begynte på skolen,
opplevde jeg å møte og bli kjent med stadig nye steder i Hedalen. Lærerne
tok aktivt i bruk omgivelsene i undervisninga. I lavvoen har vi stekt lapper
og lagd mat. På Bautahaugen hadde vi gammeldags skole. Hit kom besteforeldre
og lærte oss å spikke seljefløyte, nibbe pinne og andre leiker de brukte da
de var unge. Etterpå fikk vi smake ekte rømmegrøt. Og var vi umulige, måtte
vi pent stå i skammekroken. Læreren har til og med hatt konferansetimer
hjemme hos oss. Vi har vært på snøhuletur ved Trevatna, telttur ved Sautjern
og tur i Bogen. Vi lærte å bruke kompass på tur opp til Omsrudkollen.
Orientering trente vi på i skogen rundt Bronbakkelia. Vi hadde dugnad nede
ved elva og rydda lauvskog. Sammen med presten var vi pilegrimer og gikk
deler av gamle kongevegen og til kjerka. I barnehagen traff vi Skjeggebart,
i skogen ovenfor Skolehagan. Vi lærte om mose og samla mose i skogen. Vi
gikk ned til elva og lærte om livet rundt denne.
Aktivitetene på fritida
foregikk ofte på skolen eller på lokalet: 4H, dansing, fotball, teater og
idrettsskole var noen av tilbudene vi kunne velge mellom. I et ukelangt
samarbeidsprosjekt med skolen, satte dansegruppa opp ei forestilling.
"Martin går på trynet" var et lignende samarbeidsprosjekt , som gikk på
kosthold og helse. Da ungdomslaget satte opp "Putti Plutti Pott", kom både
Begnadalen og Hedalen skole og så på.
Samfunnsgeografer ser
sted som et resultat av sosiale relasjoner: "Det relasjonelle stedet er et
produkt av de sosiale relasjonene og praksisene som utvikles på grunnlag av
enkeltpersoners og gruppers forståelse av og erfaringer med stedet. Stedet
kan med andre ord ikke bare forstås som noe absolutt, som kan avgrenses på
et plankart". Steder formes i møtet med mennesker. Samtidig som hver enkelt
av oss danner seg en virkelighetsforståelse, justeres og bekreftes denne i
møte med andre. Hvilken mening legger vi til bygda vår? Hvordan ønsker vi å
ha Hedalen, hva vil vi bruke stedet til?
Sted vil ofte være preget
av verdi- og interessekonflikter. Vi har mange eksempler på at sted kan være
gjenstand for maktkamp og konflikter. Disse vil være preget av forholdet
mellom ulike interesser, og dermed av makt. Hvem sitter med makta i
prosessen med driftstilpassinga? Hvordan veies interessene opp mot
hverandre? Hvor er barn og unges stemme?
Dersom vi samler tilbud
på ett sted i Sør-Aurdal, vil barna våre miste mange av "stedene" og
"kartene" de ville dannet seg i møtene med omgivelsen opp igjennom
oppveksten. De vil ikke få det samme forholdet til Hedalen som vi som har
hatt både aktiviteter og skolegang på ett sted. Hva slags kart vil framtidas
avgangselever tegne seg når de reiser videre til videregående? Veiene vil i
større og større grad gå ut av Hedalen, og etter hvert sjeldnere og kanskje
aldri tilbake. Hvilke relasjoner får en til bygda og menneskene her, hvis en
bare sover her?
Jeg håper at barna mine
får oppleve noe av det samme som jeg har gjort i oppveksten og skolegangen
her i Hedalen. Jeg føler meg heldig som har kunnet vokse opp her, og gå alle
mine ni år på folkeskolen i Hedalen. Kvaliteten har det ikke vært noe å si
på. Vi har hatt flotte lærere, og et godt klassemiljø.
Dersom flere av tilbudene
i kommunen samles der hvor skolen havner, kan dette ha flere konsekvenser.
Kanskje vil ikke alle ha like gode forutsetninger for å delta. Det er
faktisk noen elever som synes en sekstimers skoledag er nok i seg selv, om
man ikke skal få fotballtrening rett etterpå. Da vil enkelte heller sette
seg på bussen hjem, og gå glipp av sosiale aktiviteter.
Og i disse miljøtider kan
jeg heller ikke forstå hvordan det kan være framtidsretta å fortsette
sentraliseringen av tilbud. Transport er både dyrt og miljøskadelig, og vi
vet ikke hvordan dette vil lønne seg i framtida.
Enkelte hevder vi har
blitt for kravstore i dagens samfunn. Men kanskje er det heller slik at vi
krever for lite.
Målet for
distrikts- og regionalpolitikken er å leggje til rette for likeverdige
levekår i heile landet og oppretthalde hovudtrekka i busetjingsmønsteret.
Regjeringa vil at folk skal ha ein reell fridom til å busetje seg der
dei ønskjer. Ein aktiv og målretta distrikts- og regionalpolitikk skal
medverke til verdiskaping, arbeidsplassar og velferd der folk bur.
(Kommunal- og
Regionaldepartementet)
Er det urimelig å kreve
at barna våre skal få lov å gå på skole der de bor? At de skal slippe å
sitte mellom to og tre timer på bussen hver dag. Skal vi ha noen sjanse til
å opprettholde bosettingsmønsteret i Norge, må vi ta vare på bygdesamfunnene
vi har og det som er særegent ved disse. |