Psykososialt arbeid
CATHARINA
SKOGSTAD
Jeg
har via mitt arbeid som helsesøster i kommunen fått mulighet å ta en
videreutdanning over 2 år i psykososialt arbeid med barn og unge. Jeg
ønsker med denne kommentaren å formidle noe om hva utdanningen tar fatt
på og definere noen faglige begreper.
Videreutdanningen er
på oppdrag fra Sosial- og helsedepartementet og en del av
opptrappingsplanen 1999- 2008(St.prp.nr 63(1997-1998) for psykisk helse)
og Strategiplan for barn og unge.
Hovedmålet er å
- utvikle kunnskap
og kompetanse i tråd med barn og unges behov
- bidra til bedre
samarbeid og koordinering av tjenestene i kommunen
- Fremme barn og
unges mestring i dagliglivet.
Utdanningen er en
kompetanseutvikling for å
- fremme og styrke
mestring, trivsel og psykososiale beskyttelsefaktorer
- kartlegge og
dempe innflytelse av psykososiale belastninger i hjem, barnehage og
skole og nærmiljø
- initiere og
gjennomføre helsefremmende og forebyggende arbeid med barn, ungdom
og unge voksne
Det er økt fokus på
den psykiske helsen hos både barn, unge og voksne i dag.
Samfunnsutviklingen
akselererer. Man prater om det postmodernistiske samfunnet eller
mediesamfunnet. IT-teknikken utvikles og vi kan kommunisere og ta inn
inntrykk fra hele verden rundt oss. Det stiller større krav til våre
barn og unge til å kunne sortere og vurdere informasjonsflyten de
”utsettes” for, og tar del av.
Barn og unge kan ikke
nektes tilgang på nettet som informasjonskilde. Vi kan ikke stoppe
utviklingen. Det er viktig at voksne tar del av den utviklingen og
setter seg in i hva barn/ unge driver med. Vi kan som voksne hjelpe
barn/unge å bruke nettets muligheter på rett sett.
Man prater om ulike
risikoforhold mange barn lever under i dag, nye familiestrukturer,
samlivsbrudd, rusproblematikk, mobbing, tidsklemma, utbrenthet,
overgrepp, stress, psykisk sykdom, kriminalitet. Før noen barn/unge kan
bruken av pc og forskjellige nettsteder bli en flukt/redning fra
hverdagen de lever i. Vi vet at det finnes mange nettsider der du kan
skape ett nytt liv i en fantasiverden. Det er også for mange lettere å
”prate” med andre via nettet, da det blir mer ufarlig enn å møtes ansikt
til ansikt. Det er viktig å oppmerksamme barn/unge på at det er stor
risiko å møte noen på nettet som utgir seg for å være en annen den de
er.
Men…
til tross før det vi
hør om ulike risikoer i oppvekstvilkårene til våre barn/unge i dag, har
det vist seg at mer enn halvparten av alle barn/unge som blir utsatt for
risiko og stress IKKE utvikler alvorlige psykiske problemer. I dag er
det en allmenn observasjon at nesten annethvert barn som lever under
selv de vanskeligste forhold, likevel klarer seg bra i livet. Men
fenomenet ” barn- som-viser-bedre-enn-forvente-utvikling” har i mange år
vært viet lite vitenskaplig interesse.
Hva er det som gjør
at individet klarer seg tross motgang? Man prater om resiliens hos
barna.
Gjennom
resiliensforskingen har man funnet frem til en rekke identifiserbare
faktorer og mekanismer som beskytter barn og unge mot å utvikle psykiske
vansker. Beskyttelsefaktorene forekommer på flere nivå.
Individnivå: Medfødd
robusthet, sosiale ferdigheter og lett temperament, selvstendighet og
opplevelse av å styre viktige aspekter ved eget liv, mestring og følelse
av egenverd, kognitiv kapasitet, opplevelse av sammenheng, kreativitet
og interesser.
I forhold til
foresatte og nær familie: Foreldres varme og utviklingsstøttende omsorg,
foreldres deltakelse og interesse i barns liv, konsistens i oppdragelse,
foreldre som tillater barnet å ta imot hjelp av andre og som selv får
god sosial støtte fra naboer, venner og familie.
I forhold til øvrig
nettverk og samfunn: Sosialt nettverk preget av støtte (minst en person
som har hatt positiv betydning for barnet over tid), tilhørighet i
gruppe som representerer verdier innefor samfunnets anerkjente normer,
samfunnsstrukturer som støtter personens mestringsstrategier,
inkludering i skole/arbeidsliv, tiltak som virker sosialt utjevnende.
Det som har vart en
av utfordringene i studiet hittil er å sortere og definere ord og
begreper som blir brukt i pensumlitteratur. Det gir meg en tankevekker
over hvilke begreper vi bruker i daglige arbeidet i samarbeid med ulike
faginstanser rundt arbeidet med barn og unge.
For å kunne forstå
hverandre og kunne samarbeide rundt barn/unge og til deres beste er det
viktig at at vi prater samme ”språk”.
En liten innføring i
noen sentrale begrep m /definert innhold i psykososialt arbeid.
PSYKISK HELSE:
utvikling av og evne til å mestre tanker, følelser, atferd og hverdagens
krav i forhold til ulike livsaspekter. Emosjonell utvikling, evnen til
velfungerende sosiale relasjoner, evne til fleksibilitet med mer. Fravær
av psykiske vansker eller lidelse er ikke ensbetydende med god psykisk
helse.
PSYKISK VANSKER:
symptombelastning som eksempel grad av angst, depresjon, søvnvansker
osv. vanskene vil avhengig av type og omfang av symptomer, i ulik grad
påvirke daglig fungering i forhold til mestring, trivsel og relasjon til
andre mennesker. Symptombelastningen behøver ikke være så stor at det
kan stilles diagnose. Psykiske vansker kan være normale reaksjoner
forbundet med en vanskelig livssituasjon.
PSYKISK LIDELSE :
psykiske vansker av en slik type eller grad at det kvalifiserer til en
diagnose.
PSYKISK HELSEARBEID:
betegner arbeidet i kommunen rettet mot psykiske vansker og lidelser i
befolkningen, herunder også rusproblematikk. Arbeidet omfatter både
helsefremmende arbeid, forebygging, utredning, behandling og
rehabilitering. Psykisk helsearbeid inkluderer tiltak både på individ,
gruppe og samfunnsnivå, og utgjør et viktig led i kommunens
folkehelsearbeid.
PSYKISK HELSEVERN:
psykisk helsetjeneste på spesialisttjenestenivå.
RESILIENS: betyr
evnen å komme tilbake til utgangspunktet etter å ha vart” strukket eller
bøyd” I denne sammenhengen innebærer det å klare seg tross belastninger
og å rette seg opp etter en
påkjenning.
FOLKEHELSEARBEID:
Samfunnets totale innsats for å opprettholde, bedre og fremme helsen til
befolkningen. Det innebærer både å svekke faktorer som medfører
helserisiko og styrke det som bidrar til bedre helse.
HELSEFREMMENDE
ARBEID: verdibasert sosial og faglig prosess rettet mot individuelle,
sosiale, miljømessige og økonomiske forhold. Målet er å styrke folks
resurssene for god helse og bygge
beskyttelse.
FOREBYGGENDE ARBEID:
arbeidet for å redusere sykdom, skader, sosiale problemer, dødelighet og
risikofaktorer.
TVERRFAGLIG
SAMARBEID: arbeidsform som innebærer at flere yrkesgrupper arbeider
sammen på tvers av faggrensene for å nå et felles mål.
ANSVARSGRUPPE: består
av brukeren selv eller en som representerer han/henne og alle
tjenesteutøvere/fagpersoner som yter eller er ansvarig for tilbud og
tjenester til brukeren. Brukermedvirkning er sentralt. Ansvarsgruppen
har som oppgave å planlegge, følge opp og samordne enkelttiltakene fra
ulike tjenester/tilbud for det enkelte barn og den enkelte familie.
Kildehenvisning
Rye, ” Resiliens”
1S-1405 Veileder
Psykisk helsearbeid
for barn og unge i kommunene
Sosial-
helsedirektoratet |